Gå til innhold

Ang. kastrering og sterilisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leverte kattungene våres til kastrering og sterilisering nå (hunn og han), og veterinæren var såpass opptatt at vi rakk ikke spørre masse.

Nå får vi de igjen imorgen ved tre-tida så den er grei.

Men jeg lurte på dette: kanskje noen vet.

Vil de bli mer rolige av dette?

Hva slags spesialfor burde de få? Er det forskjell på hva slags mat de to burde få?

Hvor mye sånn ca koster dette foret?

Og sist men ikke minst, hva kan jeg gjøre for å gjøre det godt for dem når de kommer hjem imorgen? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Hvis kattene har vært kjønnsmodne så vil du nok merke forskjell etterpå. Ellers vil du nok ikke merke så mye.

Hannkatten bør få for som er for kastrater pga. faren for å danne stein i urinveien (eller noe i den duren). Vi kjøper i store sekker på 10 eller 15 kilo om gangen. Mener vi ga i overkant av 400 for den største sekker sist.

Siden du får kattene hjem dagen etter så vil jeg tro de er våkne etter narkosen (vi satt og ventet mens inngrepet ble gjort og fikk de hjem med en gang). Men hvis de fremdeles er litt groggy etter narkosen ville jeg ha lagt de en lun plass. Pass på at det er godt og varmt. De kan tisse på seg så lenge de er påvirket av narkose så unngå å ha de i senga :kgblunk:.

Kattene skal ikke slippes ut på noen dager.

Skrevet

Takk, har du både hann og hunn katt?

(Bekymret for disse små pusene nå :tristbla: )

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Kattene bør holdes inne i 10-14 dager etter sterilisering. Skjekk også om hunnen må ta sting eller ikke, hvis hun skal det skal hun holdes inne til stingene er tatt.

Skrevet
Hannkatten bør få for som er for kastrater pga. faren for å danne stein i urinveien (eller noe i den duren). Vi kjøper i store sekker på 10 eller 15 kilo om gangen. Mener vi ga i overkant av 400 for den største sekker sist.

Jeg har også prøvd spesialforet for kastrater på mine to gutter. Men jeg har hørt litt forskj ang behovet for å kjøpe et slikt for til katter som enda ikke har hatt urinstein (som forøvrig er svært vondt for katten, og kan være dødelig hvis de ikke får staket ut urinrøret). Snakket med en dyrlege som mente det viktigste er å se på det totale kostholdet, i stedet for å fokusere på akkurat dette spesialforet. Feks bør man unngå å gi fisk, for mye våtfor og for fra dagligvarebutikk. Dessuten er det essensielt at katetn drikker nok vann. Det er særlig magnesium man skal unngå, og hvis man ser på spsifikasjonen på foret som selges i dyrebutikk/veterinær, ser man at alt det foret som selges der har et lavt innhold av dette. Dagligvareforet derimot har for høyt innhold av magnesium, og også andre salter/mineraler.

Men kastratforet koster jo det samme som annet for, så det gjør jo ikke noe å kjøpe det. Hunnkatter er imidlertid ikke i samme grad utsatt for denne tilstanden, siden de ikke har så smalt urinrør. Men det er altså ingen krise for kattens helse hvis du gir annet høykvalitetsfor i stedet for spesialforet. Se heller på kostholdet under ett. Tenkte jeg bare skulle opplyse om dette, siden det er lett å bli bekymret når man hører om slike alvorlige helsetilstander som denne. Men bare tenk på hvor mange kastrater som finnes i dette landet, og det er faktisk ikke så mange som utvikler tilstoppa urinrød.

Når det gjelder anenn info om kastreringa, vil du helt sikkert få info når du henter kattene dine. Hos noen dyrleger må du tilbake for å ta stingene på hunnkatter, hos andre er ikke dette nødvendig. Dette gir de deg beskjed om, og ikke vær redd for å spørre. Ellers har du fått gode råd i det andre innlegget her! Kan nevne at det ikke er nødvendig å prøve å la dem spise/drikke mens de er påvirket av narkosen. I verste fall kan de jo sovne i vannskåla, og drukne...

Men dette går så bra så. Dette er et rent rutineinngrep for veterinæren, de gjør så mange slike operasjoner i løpet av et år, og det går i de aller, aller fleste tilfellene helt bra og uten komplikasjoner :)

Skrevet

Det er innekatter :) Så den er grei.

Skrevet

Takk for utfyllende info og råd :klem:

Jeg har også prøvd spesialforet for kastrater på mine to gutter. Men jeg har hørt litt forskj ang behovet for å kjøpe et slikt for til katter som enda ikke har hatt urinstein (som forøvrig er svært vondt for katten, og kan være dødelig hvis de ikke får staket ut urinrøret). Snakket med en dyrlege som mente det viktigste er å se på det totale kostholdet, i stedet for å fokusere på akkurat dette spesialforet. Feks bør man unngå å gi fisk, for mye våtfor og for fra dagligvarebutikk. Dessuten er det essensielt at katetn drikker nok vann. Det er særlig magnesium man skal unngå, og hvis man ser på spsifikasjonen på foret som selges i dyrebutikk/veterinær, ser man at alt det foret som selges der har et lavt innhold av dette. Dagligvareforet derimot har for høyt innhold av magnesium, og også andre salter/mineraler.

Men kastratforet koster jo det samme som annet for, så det gjør jo ikke noe å kjøpe det. Hunnkatter er imidlertid ikke i samme grad utsatt for denne tilstanden, siden de ikke har så smalt urinrør. Men det er altså ingen krise for kattens helse hvis du gir annet høykvalitetsfor i stedet for spesialforet. Se heller på kostholdet under ett. Tenkte jeg bare skulle opplyse om dette, siden det er lett å bli bekymret når man hører om slike alvorlige helsetilstander som denne. Men bare tenk på hvor mange kastrater som finnes i dette landet, og det er faktisk ikke så mange som utvikler tilstoppa urinrød.

Når det gjelder anenn info om kastreringa, vil du helt sikkert få info når du henter kattene dine. Hos noen dyrleger må du tilbake for å ta stingene på hunnkatter, hos andre er ikke dette nødvendig. Dette gir de deg beskjed om, og ikke vær redd for å spørre. Ellers har du fått gode råd i det andre innlegget her! Kan nevne at det ikke er nødvendig å prøve å la dem spise/drikke mens de er påvirket av narkosen. I verste fall kan de jo sovne i vannskåla, og drukne...

Men dette går så bra så. Dette er et rent rutineinngrep for veterinæren, de gjør så mange slike operasjoner i løpet av et år, og det går i de aller, aller fleste tilfellene helt bra og uten komplikasjoner :)

Gjest Madeline
Skrevet
Takk, har du både hann og hunn katt?

Nå har jeg to kastrater, men har hatt to hunkatter før. Hunkattene gikk desverre på p-piller og begge utviklet sykdommer pga. dette og måtte avlives (den ene ble heldigvis gammel). Skal vi noen gang ha hunkatt igjen så skal den uten tvil steriliseres.

Skrevet

Med det samme jeg er igang. Nå steriliseres lille jenta mi, vil hun da fremdeles oppleve løpetiden eller vil det ikke oppleves på samme måte for henne?

Skrevet
Med det samme jeg er igang. Nå steriliseres lille jenta mi, vil hun da fremdeles oppleve løpetiden eller vil det ikke oppleves på samme måte for henne?

Så framt hunnkatter blir kastrert, så fjerner de eggstokkene og som regel hele livmora, og ute eggstokker stopper hormonproduskjon opp. Dermed ikke mer løpetid.

At vi sier sterilisering har bare blitt en vanslig, men upresis uttrykksform. Men pass altså på at de utfører en kastrasjon på jenta di :)

Og ja, P-piller er ikke noe godt alternativ. Det beste er å kastrere katter av begge kjønn.

Uff, husker selv hvor nervør jeg var da gutta mine skulle kastreres, men det gikk jo så bra som bare det. Hannkatter er i fin form dagen etter (det var iallefall mine to), mens hunnkattene går igjennom et større inngrep og gjerne er litt slappe noen dager etterpå. Jo yngre de er når de kastreres, jo raskere kommer de seg igjen (ungt vev leges raskere) :)

Skrevet

Fôret, ja - vi har en kastrert hankatt som får "vanlig" voksenmat fra olivers, og jeg forhørte meg med forhandler om vi trengte å skifte fôr. Men dette og annet kvalitetsfôr; som du får i dyrebutikken eller hos dyrlegen, skal ha regulert mineralinnhold og lite magnesium. Den viktigste grunnen til å bruke kastratôr blir derfor om katten legger på seg - noe som kan tenkes hos en litt passiv innekatt eller eldre kastrerte katter. Dette er også genetisk betinget.

Ellers er det som andre sier - vær forsiktig med annen mat som fisk og boksemat - og ikke gi katten middagsrester...

Vi merket godt at katten ble fredeligere, mer konsentrert på en måte, da han ble kastrert, men han hadde nok rukket å bli kjønnsmoden. Mer leken ble han også:-)

Skrevet

(Devana, fikk du ikke pm min om jeg skulle ha adressen din, slik at jeg kan sende deg kattebåndet.)

Skrevet

nei Lillesøster, det gjorde jeg ikke. Da må jeg virkelig ha klart å surra bort den pm'en uten å ha lest den. :sjenert:

Skrevet

Hvorfor skal man ikke gi fisk og lignende forresten? Vi er vant til å gi pusene tunfisk, men kan jo lett slutte med dette ;) Veterinæren "kjeftet" på oss fordi vi ga tunfisk en gang i uka, men vi fikk ikke noe forklaring på hvorfor :roll:

Skrevet
nei Lillesøster, det gjorde jeg ikke.  Da må jeg virkelig ha klart å surra bort den pm'en uten å ha lest den. :sjenert:

Nja vet ikke helt. Rett etterpå at jeg sendte den til deg, slettet jeg mange pm, det var så fullt, også i utboksen, så jeg fryktet like etterpå at den gikk tapt. Men etter at jeg forhørte meg her inne så skulle ikke det være mulig, men kanskje det er mulig alikvel.

Skrevet

Kjempefint om du kan sende en pm til om du fremdeles har båndet?

Det hadde helt gått i glemmeboka hos meg det :ler:

Skrevet
Hvorfor skal man ikke gi fisk og lignende forresten? Vi er vant til å gi pusene tunfisk, men kan jo lett slutte med dette ;)  Veterinæren "kjeftet" på oss fordi vi ga tunfisk en gang i uka, men vi fikk ikke noe forklaring på hvorfor :roll:

Fordi den inneholder mye salter, kanskje..? Og rå fisk inneholder visst et enzym som er skadelig (Arkana svarte meg på dette en gang) - men hermetisk fisk inneholder nok ikke mye aktivt enzym. Må innrømme at jeg ellers ikke har funnet mye "endelig" info om dette...

Skrevet

vi har tre "bjelleløse" og ei kastrert frøken som går på hill`s cd tørrfor,

vi ble anbefalt dette da eldstemann er disponert for å utvikle urinstein med full tilstopning som resultat (skjedde fire ganger i et kort tidsrom).

CD kan kun kjøpes hos veterinær da det er et spesialfor, koster ca 540 kroner for ti kilo og på fire katter så holder dette i ca to måneder så økonomisk er det ikke dyrere for oss.

kattene elsker i tillegg dette foret, vil ikke ha noe annet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...