Gå til innhold

Ser ikke gamlinger forskjell på HD og SD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor, som er en boomer, påstår at hun ikke kan se forskjellen mellom 480p og 4k. Min far, som er eldre enn henne, ser på denne påstanden som totalt tull. Kanskje noen boomers bare ikke kan se forskjellen mellom SD og HD. Jeg kan se forskjellen umiddelbart fordi fargen virker mer levende i HD-innhold sammenlignet med SD.

Anonymkode: 3bde4...9da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Anonymkode: e5f29...cc9

• Liker 1
Skrevet

🙈

Anonymkode: 0b75d...466

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser forskjellen først når jeg ser SD kvalitet på en HD skjerm. Jeg er under 35

Anonymkode: 43862...773

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet, og mistenker at det sier en hel del både om min alder (ikke minst den mentale) og min digitale og tekniske innsikt. Jeg lever helt fint med dette, og går heller og leser en papirbok...

• Liker 5
Skrevet

Er dette lyd eller bilde? (Prøver å virke smart nå). 

Hvis det er en av dem, nei jeg merker ikke så stor forskjell på lyd- eller bildekvalitet. Altså jeg kan se det, men det skal være ekstremt dårlig før det plager meg og før jeg gidder å kjøpe ny tv f eks. 

Hilsen gamling på 38 (og slik har jeg alltid vært)

Skrevet

Jeg merker ikke forskjell, har ikke gjort det siden jeg jeg for første gang for 5 år siden ish. Er 29 nå

Anonymkode: 7cdc4...f4b

Skrevet

Jeg ser ikke forskjell. 

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skjønner spørsmålet, men jeg ser forskjell om det er sånn langt format, eller kort format. Jeg tror HD TV er det lange formatet. Jeg er 39 og rimelig imbisil når det kommer til teknikk. Jeg slet leeenge med å forstå, og bruke, Bluetooth, og etter det har jeg vel slitt deretter med alt nytt som har kommet. Ser ikke for meg at jeg skal klare å henge med noe særlig lenger... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

?

Anonymkode: e5f29...cc9

Honey Dew skrev (32 minutter siden):

Hæ?

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

🙈

Anonymkode: 0b75d...466

Daria skrev (30 minutter siden):

Jeg skjønner ikke spørsmålet, og mistenker at det sier en hel del både om min alder (ikke minst den mentale) og min digitale og tekniske innsikt. Jeg lever helt fint med dette, og går heller og leser en papirbok...

Kålfrid skrev (20 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg skjønner spørsmålet, men jeg ser forskjell om det er sånn langt format, eller kort format. Jeg tror HD TV er det lange formatet. Jeg er 39 og rimelig imbisil når det kommer til teknikk. Jeg slet leeenge med å forstå, og bruke, Bluetooth, og etter det har jeg vel slitt deretter med alt nytt som har kommet. Ser ikke for meg at jeg skal klare å henge med noe særlig lenger... 

Hva forstår dere ikke?

HD = High Definition, SD = Standard Definition

480p = horisontal oppløsning på 480 piksler. Typisk for dvd-kvalitet.

4k = oppløsning, i 16:9-format på  3840 × 2160 piksler. Ultra HD kvalitet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva forstår dere ikke?

HD = High Definition, SD = Standard Definition

480p = horisontal oppløsning på 480 piksler. Typisk for dvd-kvalitet.

4k = oppløsning, i 16:9-format på  3840 × 2160 piksler. Ultra HD kvalitet.

SD = 480p 640x480 4:3, altså det som var standard på TV og PC før widescreen.

HD Ready = 720p 1280x720, første widescreen formatet som ble vanlig men fremdeles ikke full HD.

Full HD = 1080p 1920x1080, widescreen i fult HD format.

Ultra HD = 2160p 3840x2160, eller 4K som det også heter.

Jeg ser godt forskjellen mellom alle disse oppløsningene, men størrelsen på skjermen spiller en viktig rolle. Det er ikke like lett å se forskjellen mellom HD og Ultra HD på en 7" eller 15" skjerm som det er på en større skjerm som f.eks. en 42" eller 65".

Når jeg spiller på PC så bruker jeg en 28" 4K skjerm og det er helt uaktuelt å spille i mindre oppløsning enn 4K, TV'n derimot er en 42" 4K men det gjør meg ingenting om sendingen er i 4K, HD eller HD Ready siden jeg sitter et godt stykke fra TV'n. 

Anonymkode: b8117...326

• Liker 7
Skrevet

Min samboer på 32år merker ikke forskjell på dvd og 4k, og hører ikke forskjell på stereo og 5.1/7.1. 

Anonymkode: 22eab...e45

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva en boomer er og forstår ingenting av det andre som står der 🤣 Noen har interesse for teknikk, andre ikke, tror det er uavhengig av alder, men at det handler om personlighet og interesser.

Anonymkode: bb7a6...9c6

• Liker 1
Skrevet

Tror dette handler mer om synet hos den enkelte - pgs. alder for eksempel - enn at de ikke har peiling på teknikk.

Anonymkode: b4ea5...ce4

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hva en boomer er og forstår ingenting av det andre som står der 🤣 Noen har interesse for teknikk, andre ikke, tror det er uavhengig av alder, men at det handler om personlighet og interesser.

Anonymkode: bb7a6...9c6

En såkalt boomer - egentlig baby boomer - er en som er født i de tallrike årskullene f.o.m. slutten av andre verdenskrig og fram til ca. 1960. "Etterkrigsgenerasjon" er et greit norsk ord. De kalles også ofte for 68-ere, for det var de som var sinte, unge studenter under diverse opprør i 1968.

Anonymkode: b4ea5...ce4

Skrevet

Hvis du ikke ser forskjell har du et alvorlig problem med synet. Om du derimot ikke legger merke til forskjellen, eller ikke bryr deg om forskjellen, er du derimot ikke så abnormal.

Skal sies at jeg husker folk påsto de ikke så forskjell på VHS og DVD, men om du viste dem en VHS etter at de utelukkende hadde sett DVD i et par år, fikk de helt sjokk. Omtrent samme respons så jeg med DVD og Blu-ray, og det kan godt være det blir noe lignende med 1080p og 4k. Samtidig er det jo diminishing returns her da, og jeg må si jeg tviler litt på behovet for 8k.

Anonymkode: b832a...d62

• Liker 4
Skrevet

Bruk blindtester for å finne ut hva folk faktisk ser og hører av forskjell. Noen påstår de ser forskjell på 4k og 8k og hører forskjell på musikk send til høytalere med og uten gulledninger. Mye tull og utstyrsfetichisme ute å går.

Anonymkode: 131d8...da4

• Liker 3
Skrevet
On 10/22/2021 at 10:07 PM, AnonymBruker said:

Bruk blindtester for å finne ut hva folk faktisk ser og hører av forskjell. Noen påstår de ser forskjell på 4k og 8k og hører forskjell på musikk send til høytalere med og uten gulledninger. Mye tull og utstyrsfetichisme ute å går.

Anonymkode: 131d8...da4

Ikke tull med dette - det er for eksempel enkelt å se forskjell på et innlegg i Kvinneguiden skrevet på en vanlig, billig PC og en dyr, eksklusiv Mac.

Førstnevnte innlegg handler om når trygdeutbetalingen kommer, mens sistnevnte handler om hvordan man skal slå på maskinen. :tongue:

- B.

Anonymkode: 613af...68d

• Liker 3
Skrevet

Du mener forskjellen på HD og DV. 

Anonymkode: fbbd3...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...