Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 22 uker på vei og plages med forstoppelse. Kan gå både 3 og 4 dager mellom avføring. Merker også at når det går lang tid mellom avføring så har jeg litt slim liggende utenpå avføringen, noen som vet om det er vanlig? Ved regelmessig avføring ser jeg ikke sånt slim. 

Tips for å få fordøyelsen mer i gang?

Spiser mye joghurt, brød med mye fiber, drikker godt.. føler ingenting hjelper.

Anonymkode: ef44d...514

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det på akkurat samme måten, prøvde også svisker++ med begrenset hell. Tok det opp på svangerskapskontroll med legen og fikk tips om å prøve lactulose eller movicol. Begge kan kjøpes reseptfritt på apoteket og er trygge for gravide. Movicol hjalp best for meg, men det er jo individuelt.

Jeg vil råde deg til å ta tak i det omgående, for veien er kort fra det du beskriver til å bli plaget med hemorider - og det vil du helst unngå (hilsen en som ikke var fullt så heldig…)

Anonymkode: ec21a...ba4

Skrevet

Kjent problem.
Jeg brukte lactulose(duphalac) når jeg ikke hadde hatt avføring på 1 dag. Ellers vedlikeholdt jeg mye ved å spise svisker, men man bør spise rundt 12 svisker hver dag for å holde effekten. Blandet det i yoghurt/grøt, eller spiste de rent.
https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/svisker-mot-forstoppelse/

Går også en tur hver dag på ca 30 min, bevegelse er viktig. Og drikker mye vann. 

Anonymkode: 7fb6e...3ed

Skrevet

Hadde det som deg ts i første svangerskap, helt til jeg startet med å spise svisker og ta laktulose. 

I denne graviditeten har jeg tatt laktulose (Duphalac) forebyggende hver dag allerede siden 1.trimester, og har vært minimalt plaget med forstoppelse.
Har tatt 10mL hver morgen, men nå er jeg i uke 36 og har hatt et snev av treg mage så jeg økte dosen til 15 mL. Nå er alt bra igjen.

Så kjøp Duphalac eller et annet laktulose-preparat på apoteket, fortsett med å drikke rikelig med vann og spis evt en håndfull med 5-6 svisker morgen og kveld, så ordner det seg nok. 

Anonymkode: f6ec8...1e2

Skrevet

Grusomt å være plaget med magen! Prøv yoghurt naturell med linfrø og chiafrø. La det stå over natten, og spis til frokost. Prøv også svisker du har latt ligge i vann noen timer før du spiser dem. Gjerne 10-12 om dagen. Movicol er etter min erfaring bedre en lactulose. Husk masse vann til begge preparatene.

Anonymkode: 32680...366

Skrevet

Og magnesium-tilskudd om kvelden før du legger deg! 

Anonymkode: 32680...366

Skrevet

Jeg prøvde alle kjerringråd, men til slutt var det kun movicol som hjalp for meg. 

Anonymkode: 050d9...a08

Skrevet

Anbefaler iallfall krakk til beina når du er på do. Mye lettere å få ut saker og ting når tarmen er i riktig vinkel 😅. Høres rart ut, men det funker. 

Ellers - drikk mye vann, spis en del fiberholdig frukt og gå turer. Svisker er jo heller ikke dumt om du blir veldig forstoppet. 🙂 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...