AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #21 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Såpass synes jeg egentlig man bør vite om barnet, og vil oppfordre til at det ikke blir noe som er hemmelig, og at det gjerne avdramatisert. Kan like gjerne være far som mor som assisterer når det trengs utstyr eller tar en prat osv. Uansett: Barn som er lubne eller overvektige vil mest sannsynlig skjønne dette selv og langt de fleste vil heller være flau innerst inne, samt ofte se på seg selv som tjukkere enn de er. En vanlig ting som skjer er at de drar seg unna fysiske aktiviteter, de tenker de ikke er flinke eller tynne nok, drar seg unna situasjoner i gym, trøstespiser mer for å fådopaminkick som de ikke får av andre ting, og generelt har det mye verre enn de trenger i hverdagen. Å styrke selvtillit og å ha interesser og hobbyer så man kan føle seg likeverdig og ok vil for de fleste være et solid pluss. Om de da får til å delta som andre er man et stykke på vei. Mange som følte seg tjukke som unge og var flau og deltok lite i sport og gym ser tilbake på at de slett ikke var så ute å kjøre som de følte da, kanskje er de mye mer overvektige i voksen alder og ser at de absolutt kunne vært med i fellesskapet og lært masse gøy og fysisk da de var unge, uten å skamme seg over å ikke være tynne nok. Jeg vil råde deg til å bli best mulig kjent med jenta di, kanskje ta henne med på ting, styrke selvtilliten hennes, være åpen, hjelpe henne å bli et trygt menneske. Alfa og omega er å ikke havne i en dårlig tralt der man mislykkes med vekt (i egne og andres øyne) og drar seg enda mer unna ting som gir livsglede, mestring, og er gøy og livsbejaende. For mange er det starten på unødvendig deprimerende runddanser, og mer trøstespising. Anonymkode: c86bb...3ec Hun går på mange fysiske fritidsaktiviteter og vi gjør mye sammen som familie, spesielt jeg og hun. Hun har kommet i alder nå der hun ikke gidder å være så fysisk aktiv, fordi det er mer spennende å se på mobilen, være med venninner eller se film. Jeg er ganske sikker på at jenta mi ikke trøstespiser og at hun har det bra med seg selv. Jeg tror ikke hun har komplekser for kroppen sin, siden hun liker å kle seg i små topper slik at magen tyter ut, og hadde hun vært flau over kroppen sin så hadde hun prøvd å dekke seg til. Ts Anonymkode: e19be...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #22 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Såpass synes jeg egentlig man bør vite om barnet, og vil oppfordre til at det ikke blir noe som er hemmelig, og at det gjerne avdramatisert. Kan like gjerne være far som mor som assisterer når det trengs utstyr eller tar en prat osv. Uansett: Barn som er lubne eller overvektige vil mest sannsynlig skjønne dette selv og langt de fleste vil heller være flau innerst inne, samt ofte se på seg selv som tjukkere enn de er. En vanlig ting som skjer er at de drar seg unna fysiske aktiviteter, de tenker de ikke er flinke eller tynne nok, drar seg unna situasjoner i gym, trøstespiser mer for å fådopaminkick som de ikke får av andre ting, og generelt har det mye verre enn de trenger i hverdagen. Å styrke selvtillit og å ha interesser og hobbyer så man kan føle seg likeverdig og ok vil for de fleste være et solid pluss. Om de da får til å delta som andre er man et stykke på vei. Mange som følte seg tjukke som unge og var flau og deltok lite i sport og gym ser tilbake på at de slett ikke var så ute å kjøre som de følte da, kanskje er de mye mer overvektige i voksen alder og ser at de absolutt kunne vært med i fellesskapet og lært masse gøy og fysisk da de var unge, uten å skamme seg over å ikke være tynne nok. Jeg vil råde deg til å bli best mulig kjent med jenta di, kanskje ta henne med på ting, styrke selvtilliten hennes, være åpen, hjelpe henne å bli et trygt menneske. Alfa og omega er å ikke havne i en dårlig tralt der man mislykkes med vekt (i egne og andres øyne) og drar seg enda mer unna ting som gir livsglede, mestring, og er gøy og livsbejaende. For mange er det starten på unødvendig deprimerende runddanser, og mer trøstespising. Anonymkode: c86bb...3ec Flott innlegg! ❤️ Anonymkode: 449e5...ab2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #23 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Får man lettere beinhinne og senebetennelser hvis man har lite fett på kroppen? Anonymkode: e19be...e09 I teorien er det jo overbelasningsskader, men jeg drev med den idretten fra jeg var 6 år. Selv om intensiteten på treningen opptok gjennom årene er jeg overbevist om at å være kun bein og muskler ikke akkurat motvirker slitasje/ overbelastnings skader. Anonymkode: d17f7...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #24 Del Skrevet 19. oktober 2021 Litt usikker, men jeg brukte størrelse 40 når jeg var 12 år(og høyere enn datteren din) og jeg var, og er, absolutt overvektig. Håper dere kan hjelpe jenta så det ikke eskalerer. Anonymkode: 8e1b8...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #25 Del Skrevet 19. oktober 2021 først vil jeg presisere at det høres ut som din datter er noe overvektig, og kanskje ikke enda har blitt såpass moden/fått forståelse for viktighet av kosthold i en tenåring/ubgdomskropp kontra barnekropp. det er samtidig veldig viktig hvordan du som foreldre møter henne i dette. du må lære om gode vaner,men i handlinger. det gjøres gjennom praksis, også må dere la helsesykepleier og mat og helse lære om kosthold. For å snakke om mine egne erfaringer i tillegg til kunnskaper jeg har fått via jobb med tenåringer. jeg mener at jeg grunnet mine foreldre har hatt problemer med vekt hele min oppvekst. disse begynnende tankene om at jeg var stor startet grunnet foreldrene som prøvde å hjelpe. jeg fikk mensen når jeg var nesten 11.vekten jeg hadde som 12åring var den samme helt til jeg var 19og flyttet ut hjemmefra. min kropp var derfor "utvokst" og brukte samme størrelse i klær gjennom hele ungdomsskolen og videregående. hadde selv timeglass, og mine hofter gjorde at jeg aldri har passet mindre enn 40. mine foreldre prøvde å snakke med meg og lære meg om kosthold. med en gang mat kom som tema opplevde jeg at de sa jeg var feit, uavhengig av deres mål /at de egentlig bare prøvde å lære meg gode matvaner. som 30åring forstår jeg at de prøvde å lære meg vanene at i ungdomsalderen kan man ikke spise usunn hele uka, slettes ikke si jeg var feit. men i den alderen var jeg som svært mange veldig usikre på kropp.det å være utvokst når da andre ikke er i puberteten engang oppleves mer som "hvorfor er de så tynne" "jeg må være mye større siden jeg alltid må gi mitt tøy til de", som voksen ser man jo at ungdommer da er veldig forskjellige, men som tenåring ser en ikke dette. Anonymkode: 5d612...09b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #26 Del Skrevet 19. oktober 2021 Ts her. Til deg som mente jeg burde vite om datteren min har fått mensen : Ifølge min kone så har ikke jenta vår fått mensen ennå Anonymkode: e19be...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #27 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): først vil jeg presisere at det høres ut som din datter er noe overvektig, og kanskje ikke enda har blitt såpass moden/fått forståelse for viktighet av kosthold i en tenåring/ubgdomskropp kontra barnekropp. det er samtidig veldig viktig hvordan du som foreldre møter henne i dette. du må lære om gode vaner,men i handlinger. det gjøres gjennom praksis, også må dere la helsesykepleier og mat og helse lære om kosthold. For å snakke om mine egne erfaringer i tillegg til kunnskaper jeg har fått via jobb med tenåringer. jeg mener at jeg grunnet mine foreldre har hatt problemer med vekt hele min oppvekst. disse begynnende tankene om at jeg var stor startet grunnet foreldrene som prøvde å hjelpe. jeg fikk mensen når jeg var nesten 11.vekten jeg hadde som 12åring var den samme helt til jeg var 19og flyttet ut hjemmefra. min kropp var derfor "utvokst" og brukte samme størrelse i klær gjennom hele ungdomsskolen og videregående. hadde selv timeglass, og mine hofter gjorde at jeg aldri har passet mindre enn 40. mine foreldre prøvde å snakke med meg og lære meg om kosthold. med en gang mat kom som tema opplevde jeg at de sa jeg var feit, uavhengig av deres mål /at de egentlig bare prøvde å lære meg gode matvaner. som 30åring forstår jeg at de prøvde å lære meg vanene at i ungdomsalderen kan man ikke spise usunn hele uka, slettes ikke si jeg var feit. men i den alderen var jeg som svært mange veldig usikre på kropp.det å være utvokst når da andre ikke er i puberteten engang oppleves mer som "hvorfor er de så tynne" "jeg må være mye større siden jeg alltid må gi mitt tøy til de", som voksen ser man jo at ungdommer da er veldig forskjellige, men som tenåring ser en ikke dette. Anonymkode: 5d612...09b Datteren min er ikke utvokst i det hele tatt. Hun har så vidt kommet i puberteten Ts Anonymkode: e19be...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #28 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hos oss flyter det litt ut med sånne faste middager.. Vi har hatt det i perioder men så har vi for eksempel manglet en eller to ingredienser, og så har vi laget noe annet. Middagen vi spiser er helt vanlige middager med kjøtt/ grønnsaker, og jeg prøver å lage ganske sunt i og med at jeg trener styrke og er slank selv. Jentungen er en liten gottegris og hvis hun hadde fått bestemme så hadde hun spist kaker og godteri hver dag. Hun og moren er veldig på å kose seg, og ofte så er det kakebaking og vafler både en og tre ganger i uken. Eller så er jentungen nedi skuffen og forsyner seg av godteri eller kjeks som skal spares til helgen. Min kone har vært tynn/ slank hele sitt voksne liv, men nå har hun begynt å legge litt på seg, sikkert på grunn av alder eller hormoner. Jeg har ikke sagt noe for å slippe dårlig stemning Ts Anonymkode: e19be...e09 her tenker jeg dere må ta grep for å endre hele familien. ikke for din datter. du må snakke med din kone om dette i "fredstid".ikke bruk deres datter som grunn men at du synes det har sklidd ut for alle (ikke heng ut din kone heller) og ønsker dere som familie skal jobbe for å bedre kostholdet. du kan til og med argumentere at du prøver selv å spise sundt og tenker det er bra om dere som familie kan gjøre det Felles Anonymkode: 5d612...09b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #29 Del Skrevet 19. oktober 2021 Du igjen ja. Denne gangen forkledd som en mann. Uff. Du bør snakke med helsesykepleier og få veiledning. Du vil skade jenta di Anonymkode: b9434...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #30 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hun bruker størrelse 42 (dame størrelse) i bukser, men da er buksen altfor lang men trang i lårene og rundt magen /rumpe. Venninnene hennes bruker størrelse 12-14 år og hun skiller seg ut fra de, men hverken jentungen eller moren synes det er urovekkende, men det gjør jeg. Jeg synes det skal være lov å spise godteri kun i helger, og ikke meske seg med fete sauser, lasagne og pizza flere ganger i uken når man er litt i største laget. Ts Anonymkode: e19be...e09 Og der røpte du deg... gå og legg deg du! Anonymkode: e8009...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #31 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Datteren min er ikke utvokst i det hele tatt. Hun har så vidt kommet i puberteten Ts Anonymkode: e19be...e09 ja, da tenker jeg at hun er overvektig. hun er nok ikke "moden" nok til å selv se sin vekt og størrelse. ikke alle som har begynt å tenke så mye over det. noen jenter samtidig slik at når de først kommer i puberteten så blir denne overflødige vekten endret til former etc. plutselig er de tynne, akkurat som kroppen samlet opp ekstra for å bruke av. så sammen med noen kostholdsendringer i uka (som kun snop på fredag og lørdag) så blir det nok bra. Anonymkode: 5d612...09b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsepims Skrevet 19. oktober 2021 #32 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hos oss flyter det litt ut med sånne faste middager.. Vi har hatt det i perioder men så har vi for eksempel manglet en eller to ingredienser, og så har vi laget noe annet. Middagen vi spiser er helt vanlige middager med kjøtt/ grønnsaker, og jeg prøver å lage ganske sunt i og med at jeg trener styrke og er slank selv. Jentungen er en liten gottegris og hvis hun hadde fått bestemme så hadde hun spist kaker og godteri hver dag. Hun og moren er veldig på å kose seg, og ofte så er det kakebaking og vafler både en og tre ganger i uken. Eller så er jentungen nedi skuffen og forsyner seg av godteri eller kjeks som skal spares til helgen. Min kone har vært tynn/ slank hele sitt voksne liv, men nå har hun begynt å legge litt på seg, sikkert på grunn av alder eller hormoner. Jeg har ikke sagt noe for å slippe dårlig stemning Ts Anonymkode: e19be...e09 Nå er riktignok mine barn litt yngre enn jenta di (eldste er 9), men her må man fysisk gå til butikken dersom en vil ha lørdagsgodt. Dette har jeg jo med meg fra da jeg var liten. Vi gjør jo en tur ut av det, og det er lettere å begrense mengder kanskje fordi man får et mer bevisst forhold til det. Vi har mye frukt og grønt tilgjengelig, og det er kjekt å tilby før fysingen tar overhånd (om du har 3 timers intervall på måltider så ca to timer etter et måltid, eller 1-1,5 time før). Regelmessige måltider gjør at man craver mindre. 9-åringen her har plutselig blitt konstant sulten, og spiser mye til hvert måltid og det behovet møter jeg med mat som metter mer/lengre. Mer husmannskost på en måte. Liker ikke barna hovedkomponenten i middagen så godt så er det grønnsaker til som de kan spise seg mette på. Det kan nok bli litt tøft å forandre på en etablert praksis, og du gjør nok lurt i å ha en åpen dialog med partner om dette. At du synes det er for lite struktur, for mye snoping i hverdagen etc, men uten å nødvendigvis fokusere på overvekt, men heller livsstil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #33 Del Skrevet 19. oktober 2021 Barnestørrelsene går jo på høyde, så kanskje str 158? Jeg er også 156, og kan bruke str 158. 164 og 170 blir alt for stort. Men så kommer det jo an på kroppsbyggingen og vekten, man kan gå til voksenavdelingen, de har mer utvalg. Siden hun ikke er så høy enda, så kan det bli litt tricky. Burde vært mer variasjon i barneklær.. Anonymkode: 05c60...41d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #34 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnestørrelsene går jo på høyde, så kanskje str 158? Jeg er også 156, og kan bruke str 158. 164 og 170 blir alt for stort. Men så kommer det jo an på kroppsbyggingen og vekten, man kan gå til voksenavdelingen, de har mer utvalg. Siden hun ikke er så høy enda, så kan det bli litt tricky. Burde vært mer variasjon i barneklær.. Anonymkode: 05c60...41d Ser nå utifra kommentarene at datteren deres er litt større i størrelse, da blir det irrelevant det jeg skrev. Anonymkode: 05c60...41d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #35 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor xs eller xxs? Er ikke slik at voksne damer som er 160 cm høye bruker alle størrelse xs eller xxs. Anonymkode: 83a5d...0b9 Nei, absolutt ikke. Det er størrelser som passer en 12-åring ikke voksne damer. Anonymkode: 9c9c9...a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå