Gå til innhold

Hvilken klesstørrelse skal en 12 år gammel jente som er 156 cm bruke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en diskusjon jeg og min kone, om hva som er vanlig kles størrelse for jente på 12 år som er ca 1,56/57 cm høy.

Bakgrunnen for diskusjonen er at jeg mener jenta vår har gått alt for mye opp i vekt den siste tiden og at vi må være restriktive med usunn mat, mens min kone mener at jentas vekt og klesstørrelse er innenfor det normale.

Anonymkode: e19be...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge høyden skal hun passe 164 evt 170(dette kan variere fra butikk til butikk/merke til merke.)

Men høyden sier ikke alt, om vekten er høy i forhold til høyden, så kan det nok være hun må ha større størrelse.

Anonymkode: aa1c6...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun bør passe vekt bør du ha fokus på at det handler om helsa hennes, ikke klær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest nærliggende er vel da at hun bruker 158 i størrelse. Det er jo en barnestørrelse som heter det. 

Jeg har en datter på samme alder og høyde. Hun bruker stort sett 152/158 i str. Kjøper hun klær i voksenstørrelser kan hun bruke xxs eller xs. Jeg vil tro hun er ganske gjenomsnittlig.

Dette er jo imidlertid veldig individuelt. Hos mange endrer kroppen seg ifm pubertet. 

Anonymkode: 117ef...7f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12 åring har begynt med voksenstr, small og medium. Bare tull å bruke barnestr. Hun er litt under 160 høy, normal til litt lubben.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn (og kanskje særlig jenter?) på denne alderen vokser mye i rykk og napp. Lengde og vekt henger ofte ikke helt sammen. Av og til går vekta litt opp, før de strekker seg litt. 

Det er også på denne tiden hvor de for alvor kommer i puberteten. Har hun f.eks fått mensen ennå?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det mest nærliggende er vel da at hun bruker 158 i størrelse. Det er jo en barnestørrelse som heter det. 

Jeg har en datter på samme alder og høyde. Hun bruker stort sett 152/158 i str. Kjøper hun klær i voksenstørrelser kan hun bruke xxs eller xs. Jeg vil tro hun er ganske gjenomsnittlig.

Dette er jo imidlertid veldig individuelt. Hos mange endrer kroppen seg ifm pubertet. 

Hun bruker størrelse 42 (dame størrelse) i bukser, men da er buksen altfor lang men trang i lårene og rundt magen /rumpe.

Venninnene hennes bruker størrelse 12-14 år og hun skiller seg ut fra de, men hverken jentungen eller moren synes det er urovekkende, men det gjør jeg.

Jeg synes det skal være lov å spise godteri kun i helger, og ikke meske seg med fete sauser, lasagne og pizza flere ganger i uken når man er litt i største laget.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 år, (164) men man kan også bruke voksen klær i den alderen. Feks small. 

Men alt kommer jo ann på kroppsfasong også. Er man litt stor rundt livet vil ikke nødvendigvis den str passe, men da blir gjerne lengden for lang igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsepims skrev (1 minutt siden):

Barn (og kanskje særlig jenter?) på denne alderen vokser mye i rykk og napp. Lengde og vekt henger ofte ikke helt sammen. Av og til går vekta litt opp, før de strekker seg litt. 

Det er også på denne tiden hvor de for alvor kommer i puberteten. Har hun f.eks fått mensen ennå?

Nei ikke så jeg vet

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bruker størrelse 42 (dame størrelse) i bukser, men da er buksen altfor lang men trang i lårene og rundt magen /rumpe.

Venninnene hennes bruker størrelse 12-14 år og hun skiller seg ut fra de, men hverken jentungen eller moren synes det er urovekkende, men det gjør jeg.

Jeg synes det skal være lov å spise godteri kun i helger, og ikke meske seg med fete sauser, lasagne og pizza flere ganger i uken når man er litt i største laget.

Ts

Hvis hun bruker str 42 er jo jenta overvektig. Og hun trenger wide fit når det kommer til bukser. Å ta på ungen bukser som klistrer seg til beina når man har litt ekstra fett gjør at beina ser ut som pølseskinn. Hun burde også ha bukser som er litt oppe i livet. Mulig hun burde hatt str 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor xs eller xxs? Er ikke slik at voksne damer som er 160 cm høye bruker alle størrelse xs eller xxs. 

Anonymkode: 83a5d...0b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en snart 10 åring på samme høyde. Hun bruker 38 i sko og 146- 158 i bukser.  Men som andre har nevnt så er jo denne jenten på vei inn i puberteten. Jeg husker jeg la veldig på meg i den alderen ( siste året på barneskolen) selv om jeg var aktiv i idrett. Min far var så dum og kommentere at jeg ble feit om jeg spiste så mye snop når jeg satt og spiste chips en lørdag.  Spiste opp posen på trass for så ikke røre sukker eller annet jeg anså som karbo på 5 år. Det var ikke heldig for meg som var så aktiv i idrett. Så ikke så tynn ut pga mye muskler, men jeg hadde null fett og fikk både beinhinne og senebetennelser i tenårene. Så ta dette opp på en ordentlig måte om det må gjøres.

Anonymkode: d17f7...cff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (1 minutt siden):

Hvis hun bruker str 42 er jo jenta overvektig. Og hun trenger wide fit når det kommer til bukser. Å ta på ungen bukser som klistrer seg til beina når man har litt ekstra fett gjør at beina ser ut som pølseskinn. Hun burde også ha bukser som er litt oppe i livet. Mulig hun burde hatt str 44.

Ja hun er vel overvektig men moren mener at det er helt normalt å være såpass kraftig når man er 12 år.

Jenta bryr seg heller ikke og ingen av venninnene hennes sier noe, men jeg er jo redd for at hun kommer til å øke vekten og en dag få slengt noen stygge kommentarer til seg.

Hun vokser fra klær hele tiden som hun gir videre til sine klassevenninner, og omtaler de som unormalt små, men jeg tenker at de ser vel mer ut som som man skal når man er en 12 år gammel jente som ikke har kommet skikkelig i gang med puberteten.

Siden jeg er mann skal jeg liksom ikke ha så mye peiling på dette, men jeg har ikke lyst at hun skal bli overvektig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en snart 10 åring på samme høyde. Hun bruker 38 i sko og 146- 158 i bukser.  Men som andre har nevnt så er jo denne jenten på vei inn i puberteten. Jeg husker jeg la veldig på meg i den alderen ( siste året på barneskolen) selv om jeg var aktiv i idrett. Min far var så dum og kommentere at jeg ble feit om jeg spiste så mye snop når jeg satt og spiste chips en lørdag.  Spiste opp posen på trass for så ikke røre sukker eller annet jeg anså som karbo på 5 år. Det var ikke heldig for meg som var så aktiv i idrett. Så ikke så tynn ut pga mye muskler, men jeg hadde null fett og fikk både beinhinne og senebetennelser i tenårene. Så ta dette opp på en ordentlig måte om det må gjøres.

Anonymkode: d17f7...cff

Får man lettere beinhinne og senebetennelser hvis man har lite fett på kroppen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Kan jo høres ut som dere trenger å skille hverdag fra helg, uavhengig av vekt... Vet du hva mor tenker om sin egen vekt? Tenker ikke at du skal gå inn for dette med vekt som fokus, men som livsstil. Og at du kanskje må ta mer grep om f.eks middag. Her er det faste dager for forskjellige typer mat. Mandag kylling, tirsdag og torsdag fisk, onsdag suppe. Har en tavle med alternativer innenfor de forskjellige kategoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei ikke så jeg vet

Ts

Såpass synes jeg egentlig man bør vite om barnet, og vil oppfordre til at det ikke blir noe som er hemmelig, og at det gjerne avdramatisert. Kan like gjerne være far som mor som assisterer når det trengs utstyr eller tar en prat osv. 

Uansett: Barn som er lubne eller overvektige vil mest sannsynlig skjønne dette selv og langt de fleste vil heller være flau innerst inne, samt ofte se på seg selv som tjukkere enn de er. En vanlig ting som skjer er at de drar seg unna fysiske aktiviteter, de tenker de ikke er flinke eller tynne nok, drar seg unna situasjoner i gym, trøstespiser mer for å fådopaminkick som de ikke får av andre ting, og generelt har det mye verre enn de trenger i hverdagen. Å styrke selvtillit og å ha interesser og hobbyer så man kan føle seg likeverdig og ok vil for de fleste være et solid pluss. Om de da får til å delta som andre er man et stykke på vei. 

Mange som følte seg tjukke som unge og var flau og deltok lite i sport og gym ser tilbake på at de slett ikke var så ute å kjøre som de følte da, kanskje er de mye mer overvektige i voksen alder og ser at de absolutt kunne vært med i fellesskapet og lært masse gøy og fysisk da de var unge, uten å skamme seg over å ikke være tynne nok.

Jeg vil råde deg til å bli best mulig kjent med jenta di, kanskje ta henne med på ting, styrke selvtilliten hennes, være åpen, hjelpe henne å bli et trygt menneske. Alfa og omega er å ikke havne i en dårlig tralt der man mislykkes med vekt (i egne og andres øyne) og drar seg enda mer unna ting som gir livsglede, mestring, og er gøy og livsbejaende. For mange er det starten på unødvendig deprimerende runddanser, og mer trøstespising. 

Anonymkode: c86bb...3ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 12-åring som er 155 cm.  Størrelse  158 er perfekt i lengde, men hun svømmer i de, helst skulle hun hatt 134 størrelse i livet.  Hun har enda ikke fått mye kvinnelige former og siden hun trener 3-4 dager i året er det lille ekstra hun har muskler.

Har prøvd litt xxs, men buksene er for vide, men hun vil så gjerne bort fra barneavdelingen så det blir belter. På overkroppen synes hun det er bra at alt er for vidt. Hun har venninner som ikke bare er en rett pinne som bruker  opp til medium i bredde, fordi de har fått litt former.   Jeg regner med at min datter snart også vokser seg ut litt.  Barn i denne alderen er ulike og preferansene på hvor løst/stramt klær skal sitte er ulikt.  

Anonymkode: 8765c...c40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsepims skrev (Akkurat nå):

Kan jo høres ut som dere trenger å skille hverdag fra helg, uavhengig av vekt... Vet du hva mor tenker om sin egen vekt? Tenker ikke at du skal gå inn for dette med vekt som fokus, men som livsstil. Og at du kanskje må ta mer grep om f.eks middag. Her er det faste dager for forskjellige typer mat. Mandag kylling, tirsdag og torsdag fisk, onsdag suppe. Har en tavle med alternativer innenfor de forskjellige kategoriene.

Hos oss flyter det litt ut med sånne faste middager..

Vi har hatt det i perioder men så har vi for eksempel manglet en eller to ingredienser, og så har vi laget noe annet. 

Middagen vi spiser er helt vanlige middager med kjøtt/ grønnsaker, og jeg prøver å lage ganske sunt i og med at jeg trener styrke og er slank selv.

Jentungen er en liten gottegris og hvis hun hadde fått bestemme så hadde hun spist kaker og godteri hver dag.

Hun og moren er veldig på å kose seg, og ofte så er det kakebaking og vafler både en og tre ganger i uken.

Eller så er jentungen nedi skuffen og forsyner seg av godteri eller kjeks som skal spares til helgen.

Min kone har vært tynn/ slank hele sitt voksne liv, men nå har hun begynt å legge litt på seg, sikkert på grunn av alder eller hormoner.

Jeg har ikke sagt noe for å slippe dårlig stemning

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damestr 42 er jo litt mye når man er 12 år.

Sjekk barne-BMI. Høyde og vekt. Ta eventuelt en prat med helsesøster på skolen bare dere foreldre for å få råd.

Ikke del dette fokuset med barnet. Dere foreldrene bare justerer kosthold og aktivitetsnivå rundt henne umerkelig. Så over tid vil vekten stå i ro, og imens hun vokser i høyden, så retter det seg ut.

Anonymkode: 2a481...435

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...