Gå til innhold

Ved hvilken alder blir det trygt å samsove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel må babyen være for at det skal være trygt å samsove? Eller har det med størrelse å gjøre? Eller styrke/ferdigheter?

Anonymkode: 3db5b...719

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel må babyen være for at det skal være trygt å samsove? Eller har det med størrelse å gjøre? Eller styrke/ferdigheter?

Trygg samsoving kan skje fra første stund. Bare ha egen dyne osv

Anonymkode: 86eed...c4f

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trygg samsoving kan skje fra første stund. Bare ha egen dyne osv

Anonymkode: 86eed...c4f

Samsove med nyfødt tør jeg ikke. Tror heller ikke vi greier å oppfylle alle kravene🤔 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har samsovet med begge fra de var nyfødt. Hvilke av kravene er det du tenker du ikke klarer å oppfylle? 😊

Vi har fast madrass hvor jeg fint lå på siden og ammet uten at baby rullet. Babyen hadde egen sovepose, og lå med vegg på ene siden og meg på andre uten mulighet for å evnt falle ut. Dette har gått problemfritt og fint med begge to!

• Liker 6
Skrevet

Vi har samsovet fra dag én :)

Anonymkode: a1de2...36c

• Liker 2
Skrevet

Det lurer jeg også på. Min er seks måneder, føler fremdeles babyen er for liten til at jeg tør. Tenker selv det først er trygt når de har kontroll over kroppen sin på en måte. Så de kan komme seg ut av f.eks kvelningsfare.

Å samsove med små babyer synes jeg er direkte uansvarlig. Finnes ingen sikker trygghet der, kvelningen kan skje så sakte at barnet ikke sier i fra før det er for sent. Merkelig at folk tar sjansen.

Anonymkode: 54f1b...e6b

• Liker 5
Skrevet

Jeg syntes heller ikke det føles trygt å samsove med de minste og føler ikke jeg får tilrettelagt godt nok for det. 

Lurer også på når det regnes som trygt å samsove uten at man må fylle mange krav - for eksempel når er det greit å dele dyne og ikke måtte være veldig nøye med å ikke sove inntil hverandre. Det må jo kanskje være i 1-2 års alderen, men da er det jo allikevel en rulle-ut-av-senga fare. Vår var en skikkelig rulledronning som ettåring ihvertfall. 

Med første var det uansett ikke aktuelt da hun ikke var interessert i å sove i vår seng før hun ble 3 år nå og noen ganger kommer opp i senga vår om morgenen og sover mellom oss.  Men nr to er mer kosete og sovner kun på meg. Jeg holder meg våken til hun sover godt også flytter jeg henne forsiktig over i egen seng. Det hadde selvfølgelig vært lettere å bare sove sammen,  men er så redd for at baby skal få en dyne eller pute eller meg over seg i søvne, og når hun begynner å rulle er jeg redd for at hun ruller inn i dyna eller ut av senga. Har hørt så mye skrekkhistorier 😬

Anonymkode: fffd1...9cf

• Liker 2
Skrevet
Piruette skrev (9 timer siden):

Jeg har samsovet med begge fra de var nyfødt. Hvilke av kravene er det du tenker du ikke klarer å oppfylle? 😊

Vi har fast madrass hvor jeg fint lå på siden og ammet uten at baby rullet. Babyen hadde egen sovepose, og lå med vegg på ene siden og meg på andre uten mulighet for å evnt falle ut. Dette har gått problemfritt og fint med begge to!

Det er mye pga. madrassen og utforming av soverommet. Både far og jeg er tunge og sover tungt, så er redde for at vi skal rulle over eller noe. Er også fare for at hunden kommer opp i senga. Er bare ikke komfortabel med det. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det lurer jeg også på. Min er seks måneder, føler fremdeles babyen er for liten til at jeg tør. Tenker selv det først er trygt når de har kontroll over kroppen sin på en måte. Så de kan komme seg ut av f.eks kvelningsfare.

Å samsove med små babyer synes jeg er direkte uansvarlig. Finnes ingen sikker trygghet der, kvelningen kan skje så sakte at barnet ikke sier i fra før det er for sent. Merkelig at folk tar sjansen.

Synes det er så skummelt 😬 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg syntes heller ikke det føles trygt å samsove med de minste og føler ikke jeg får tilrettelagt godt nok for det. 

Lurer også på når det regnes som trygt å samsove uten at man må fylle mange krav - for eksempel når er det greit å dele dyne og ikke måtte være veldig nøye med å ikke sove inntil hverandre. Det må jo kanskje være i 1-2 års alderen, men da er det jo allikevel en rulle-ut-av-senga fare. Vår var en skikkelig rulledronning som ettåring ihvertfall. 

Med første var det uansett ikke aktuelt da hun ikke var interessert i å sove i vår seng før hun ble 3 år nå og noen ganger kommer opp i senga vår om morgenen og sover mellom oss.  Men nr to er mer kosete og sovner kun på meg. Jeg holder meg våken til hun sover godt også flytter jeg henne forsiktig over i egen seng. Det hadde selvfølgelig vært lettere å bare sove sammen,  men er så redd for at baby skal få en dyne eller pute eller meg over seg i søvne, og når hun begynner å rulle er jeg redd for at hun ruller inn i dyna eller ut av senga. Har hørt så mye skrekkhistorier 😬

Ja, nettopp, når blir det uproblematisk å sove sammen? Når er faren over?Mulig jeg har lest for mye på internasjonale safe sleep-sider og blitt litt skada, men det er ikke en umulighet selv om det er ganske få det skjer med i Norge. Det er en så forferdelig og unngåelig måte å miste et barn på :(

Skrevet

Det er trygt fra dag 1, under riktige forutsetninger. 

Her er frøkna nå 2 mnd, og vi samsover store deler av natten. Hun ligger mellom pappaen og meg med egen dyne, nærmest meg. Jeg ligger på siden, eller ryggen, men alltid vendt mot henne. Deler ikke dyne, har min opp til livet ca, og på den siden av kroppen hvor babyen ikke ligger. 

Hender også at hun ligger ytterst, da med bedsidecrib utenfor senga. 

Anonymkode: 2bfc1...f9e

• Liker 4
Skrevet

Hadde min i sprinkelseng tett inntil min seng. Sprinkelseng kunne åpnes på langsiden, så lett å løfte barn over til amming. Trygt for alle, ingen av foreldrene må flytte på gjesterom i en evighet, og man slipper å avvenne barnet med samsovingen. 

Anonymkode: ebb05...95a

• Liker 2
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tull. Har du sett hvordan andre pattedyr sover? Man har sovet tett inntil babyen sin siden tidenes morgen for å gi varme og tryggheten den ikke lengre har etter 9 måneder inni magen. Samsover fra første stund, men kommer til å gjøre det på eget rom med bare babyen, med egen dyne og fast madrass. Ikke i dobbeltsenga med veldig myk madrass, mann som sover urolig og hopper når han snur seg, og en treåring som ofte kommer opp og legger seg mellom oss. Men sammen med meg alene er helt trygt, man sover ekstremt lett etter fødsel, nettopp for at man skal våkne hvis det er noe fare på ferde.

Skrevet

Det er umulig å få svar om soving her på dette forumet TS, det er bare masse folk som har samsovet fra dag 1 og elsker dette og det er eneste alternativet de presenterer og nesten de eneste som svarer. Greit at de har fått det til på en måte de synes er trygt men det er dumt når man spør om andre ting at det ikke svares på det..

Anonymkode: b3095...32b

• Liker 3
Skrevet

Med første sov jeg dårlig pga samsoving. Var livredd hele tiden, samtidig måtte jeg samsove da han nektet bedside crib og egen seng.. 

med nr 2 har jeg samsovet fra første stund - og føler det helt trygt ! Bare å lese seg opp på kriterier. 

tror nok det først og fremst viser at man som mor er mer avslappet mtp barn nr 2

Anonymkode: a2031...347

Skrevet

Jeg har samsovet med min lille fra første stund nesten. Vær obs at du ikke må røyke, snuse eller drikke alkohol hvis man skal samsove. For meg har dette virket naturlig. Så skal det sies at far sover i gjestesenga som vi har tatt inn i soverommet og har som en forlengelse av vår seng. 😂

Anonymkode: 1833a...201

Skrevet

Jeg hatet virkelig samsoving, men trygt er det fra dag 1 så lenge du tar forholdsregler. Fast madrass, null tobakk og alkohol, egen dyne, osv.

Men skjønner godt du er stressa for hunden. Det er en grunn til at jeg ikke ville at babyen min skulle ligge over til mamma, hun har en gigantisk hund som liker å ligge oppi senga hennes. Babyen hadde vært sjanseløs.

Men dersom babyen sover bra uten samsoving så må vel det være greit? Må du samsove?

Anonymkode: 25887...ea4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er umulig å få svar om soving her på dette forumet TS, det er bare masse folk som har samsovet fra dag 1 og elsker dette og det er eneste alternativet de presenterer og nesten de eneste som svarer. Greit at de har fått det til på en måte de synes er trygt men det er dumt når man spør om andre ting at det ikke svares på det..

Anonymkode: b3095...32b

Hehe, ja, ser det nå. Burde kanskje spesifisert at spørsmålet stilles til de som ikke anser det som trygt å samsove med spedbarn.

Dette var ikke ment å bli en debatt for og mot samsoving!😅 Dere som samsover fra dag én trenger ikke å forsvare dere overfor meg, det er ikke min sak. Det er bare ikke riktig for oss å samsove med spedbarnet.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man ikke kan følge kravene med en nyfødt, kan man ikke fylle kravene med en 6 mnd + baby. 

At noen ikke føler det er trygt må man bare få føle, men det er en personlig sak. At det ikke er trygt generelt er feil, sett at alle hensyn er tatt. 

Anonymkode: bd86a...5e1

• Liker 5
Skrevet

La være om du ikke synes det er trygt. Babyen min godtok ingenting annet, så da er valget annerledes. Ingen mann i min seng da, blir fort mye tryggere uten 👌🏼 Hunder har ingenting å gjøre i nærheten av sovende babyer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hatet virkelig samsoving, men trygt er det fra dag 1 så lenge du tar forholdsregler. Fast madrass, null tobakk og alkohol, egen dyne, osv.

Men skjønner godt du er stressa for hunden. Det er en grunn til at jeg ikke ville at babyen min skulle ligge over til mamma, hun har en gigantisk hund som liker å ligge oppi senga hennes. Babyen hadde vært sjanseløs.

Men dersom babyen sover bra uten samsoving så må vel det være greit? Må du samsove?

Anonymkode: 25887...ea4

Må strengt tatt ikke nei. Hadde vært greit noen ganger på etternatta. Er jo for lettvintheten de gangene oppvåkningene er mange og hyppige.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man ikke kan følge kravene med en nyfødt, kan man ikke fylle kravene med en 6 mnd + baby. 

At noen ikke føler det er trygt må man bare få føle, men det er en personlig sak. At det ikke er trygt generelt er feil, sett at alle hensyn er tatt. 

Anonymkode: bd86a...5e1

Jeg klarer ikke å være helt enig. Selv om man følger alle "kravene" som anbefales ved samsoving kan man jo rulle over barnet eller barnet rulle inn under dyna osv. Man klarer ikke å få det like trygt som å sove i egen seng.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...