AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Samboere på 6. året, jeg har barn fra før men er enige om at vi ikke skal ha barn sammen. Voksne, etablerte og i starten av 40 årene. Har det så fint sammen og jeg vet med sikkerhet at dette er mannen jeg skal være sammen med! Så, han ukespendler et par timer unna, leier en leilighet der og er hjemme torsdag til mandag hver helg. Det blir mye restaurant med jobben og alltid en pils eller ett glass vin. Vi koser oss med mat og matlaging er også min store hobby. Frustrasjonen min er at han har 10-15 kg for mye ift hans trivselsvekt, dette er hans egne ord og noe han har nevner ofte. Han har perioder hvor han velger seg strenge dietter men det holder aldri mer enn uker, etter det er det tilbake til det vanlige. Han er ekstremt glad i fet mat, og viljestyrke er nok den største utfordringen. Jeg er naturlig slank men løper et par ganger i uken og liker å holde meg i form. Jeg VET at dette høres fælt ut og aldri hadde han latt seg irritere dersom det var mottatt. Jeg vet, føler meg fæl, samtidig hadde jeg, eller har jeg, noen gang falt for en kropp av hans størrelse. Da vi møttes trente han jevnlig og 20 kg lettere enn idag. Kroppen hans idag er egentlig ikke problemet men jeg kan til tider slite med tenning fordi jeg synes han rett og slett tar for lite vare på seg selv. Gi meg gjerne pepper men det er bare slik jeg er! Hans mange kortvarige dietter, mål for vektnedgang sprekker alltid etter bare noen få uker. Er det noe jeg kan gjøre eller må jeg bare slå meg til ro med situasjonen…? Anonymkode: 3eea2...928 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Det er både lov og normalt, å ønske at noen man er glad i/elsker tar vare på seg selv.
AprilLudgate Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 Hva er årsaken til disse ekstra 20 kiloene? Eller 10 da? Er det pølse, kebab og mengder chips/sjokolade/øl osv flere ganger i uka? Eller levde han litt asketisk når dere møttes? Og kostholdet er helt rav ruskende på bærtur er det innafor å si ifra. Hvordan vil du anslå at han ser ut?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 Du får be ham finne ei bedre løsning. Er veldig vanlig at folk med uregelmessige arbeidstider eller skift legger på seg om de ikke eller lever svært sunt. Du sier også at han drikker alkohol i ukedagene, det er jo sånn studenter holder på med, voksne folk tåler ikke sånn livsstil. Anonymkode: 3ce44...dec 3
Nordensparadis Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Kan du gjøre noen endringer på hvordan dere lever sammen og spiser når dere er sammen torsdag til mandag? Lag sunnere mat, ikke oppfordre til vin og øl? Kose dere på andre måter enn med matlaging. Foreslå å være aktive, gå turer ol. Ikke alt på en gang, men en gradvis endring av livsstilen dere har når dere treffes? Kanskje det motiverer han til å ta grep selv, uten at du må fortelle han det eller ta det opp med han. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Samboere på 6. året, jeg har barn fra før men er enige om at vi ikke skal ha barn sammen. Voksne, etablerte og i starten av 40 årene. Har det så fint sammen og jeg vet med sikkerhet at dette er mannen jeg skal være sammen med! Så, han ukespendler et par timer unna, leier en leilighet der og er hjemme torsdag til mandag hver helg. Det blir mye restaurant med jobben og alltid en pils eller ett glass vin. Vi koser oss med mat og matlaging er også min store hobby. Frustrasjonen min er at han har 10-15 kg for mye ift hans trivselsvekt, dette er hans egne ord og noe han har nevner ofte. Han har perioder hvor han velger seg strenge dietter men det holder aldri mer enn uker, etter det er det tilbake til det vanlige. Han er ekstremt glad i fet mat, og viljestyrke er nok den største utfordringen. Jeg er naturlig slank men løper et par ganger i uken og liker å holde meg i form. Jeg VET at dette høres fælt ut og aldri hadde han latt seg irritere dersom det var mottatt. Jeg vet, føler meg fæl, samtidig hadde jeg, eller har jeg, noen gang falt for en kropp av hans størrelse. Da vi møttes trente han jevnlig og 20 kg lettere enn idag. Kroppen hans idag er egentlig ikke problemet men jeg kan til tider slite med tenning fordi jeg synes han rett og slett tar for lite vare på seg selv. Gi meg gjerne pepper men det er bare slik jeg er! Hans mange kortvarige dietter, mål for vektnedgang sprekker alltid etter bare noen få uker. Er det noe jeg kan gjøre eller må jeg bare slå meg til ro med situasjonen…? Anonymkode: 3eea2...928 Jeg la på meg 10 kilo på litt over ett år etter at mannen og jeg møttes. Heldigvis har han verken mistet tenningen eller synes det er ekkelt. Jeg har ikke tid eller mulighet til å trene for å bli "fastere i fisken", og vekten er det umulig å gjøre noe med. Jeg synes dette blir for overfladisk. Anonymkode: 58497...9e5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 Nordensparadis skrev (3 minutter siden): Kan du gjøre noen endringer på hvordan dere lever sammen og spiser når dere er sammen torsdag til mandag? Lag sunnere mat, ikke oppfordre til vin og øl? Kose dere på andre måter enn med matlaging. Foreslå å være aktive, gå turer ol. Ikke alt på en gang, men en gradvis endring av livsstilen dere har når dere treffes? Kanskje det motiverer han til å ta grep selv, uten at du må fortelle han det eller ta det opp med han. Det hjelper jo ikke å lage sunnere mat når han er borte hjemmefra store deler av uka. Anonymkode: 58497...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 Det er helt naturlig å miste tenning på en kropp som man ikke synes er fin. Noen liker de med litt ekstra. andre ikke. Anonymkode: 29a66...486 5
sicario Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): vekten er det umulig å gjøre noe med. Anonymkode: 58497...9e5 Kan jeg spørre hvorfor? Sykdom? Bivirkning av legemidler? 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hjelper jo ikke å lage sunnere mat når han er borte hjemmefra store deler av uka. Anonymkode: 58497...9e5 Det kan jo inspirere. Men, ja, jeg tror jo som deg at han hopper rett i chips skåla når han er alene igjen. Men greit å ikke legge på seg mens han er med TS ihvertfall... Anonymkode: e3c48...f47 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 sicario skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre hvorfor? Sykdom? Bivirkning av legemidler? Både og. Kortison mot astma og hypothyreose. Jeg hater kroppsfasongen min, men må bare finne meg i at jeg forblir slik. Anonymkode: 58497...9e5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan jo inspirere. Men, ja, jeg tror jo som deg at han hopper rett i chips skåla når han er alene igjen. Men greit å ikke legge på seg mens han er med TS ihvertfall... Anonymkode: e3c48...f47 Det blir jo som barn med foreldre som nekter dem godteri hjemme. Når de kommer på besøk, så tømmer de godteskåla. Anonymkode: 58497...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #13 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt naturlig å miste tenning på en kropp som man ikke synes er fin. Noen liker de med litt ekstra. andre ikke. Anonymkode: 29a66...486 Så da kan ikke partner bli syk, miste hår, få arr, miste en kroppsdel osv? Skal man være fin hele livet? Du vet at man eldes, huden begynner å henge, man får merker på kroppen og sånt? Har du sett "dritfine" sekstiåringer? Anonymkode: 58497...9e5 1
sicario Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Både og. Kortison mot astma og hypothyreose. Jeg hater kroppsfasongen min, men må bare finne meg i at jeg forblir slik. Anonymkode: 58497...9e5 Skjønner. Må føles veldig frustrerende. Håper du klarer å komme deg dit at du selv ser hvor fin du er, og ikke bare ser vekten. Heldigvis har du en bra partner 👍🏻 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #15 Skrevet 20. oktober 2021 sicario skrev (1 minutt siden): Skjønner. Må føles veldig frustrerende. Håper du klarer å komme deg dit at du selv ser hvor fin du er, og ikke bare ser vekten. Heldigvis har du en bra partner 👍🏻 Ja, jeg var veldig heldig med ham. Det som gjenstår for meg er å akseptere meg selv slik jeg er. Anonymkode: 58497...9e5
Doktor Dyregod Skrevet 20. oktober 2021 #16 Skrevet 20. oktober 2021 Hvis du snur overskriften din, så finner du svaret. Er det lov å ønske at mannen skal ta bedre vare på seg selv? Er det lov å ønske at den man er utrolig glad i ikke tar vare på seg selv?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #17 Skrevet 20. oktober 2021 Det er jo lov å ønske seg det, men han må ønske seg det selv også. Jeg tror en feil han og mange gjør er at når de skal gjøre endringer så skal de leve så utrolig strengt og spise kjip mat, men det gjør at man bare sprekker etter kort tid. Det som hadde vært bedre hadde nok heller vært å kutte ned og heller ta litt sunnere valg. Så trenger han ikke å kutte ut maten han liker, men spise mindre av den. Problemet her er at han er borte og spiser mye usunt da. Så da må dette komme fra han selv, men kanskje det hadde hjulpet om han ikke hadde en så ekstrem tilnærming til det å gå ned og at det hadde vært bedre om han heller spiste litt sunnere. Anonymkode: 089da...48c 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #18 Skrevet 20. oktober 2021 Da må han endre livsstil. Slanking er en uting hvis man ikke har tenkt å endre på livsstil mer grunnleggende - hva er vitsen med å gå ned og så opp igjen? Det er helt meningsløst. Du kan ønske det og si det, men bør være pragmatisk. Jeg hadde samme med min eks. Vi hadde det veldig bra sammen, men han hadde et veldig usunt kosthold og han gjorde ikke noe for å endre det annet enn å spise mindre, av det samme han spiste. Da får man et kjipt liv. I tillegg var det MYE øl. Han gikk veldig sakte ned fordi jeg sa fra. Jeg valgte å være ærlig og si at det hadde med tenning å gjøre. Man bør legge det om så man spiser god og sunn mat, så man kan spise normalt, og så skeive ut i ny og ne som alle gjør. Men da må han ville det og gjøre en innsats. Det krever litt, men når man først er kommet inn i det, så går det automatisk. Anonymkode: dee35...14b 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #19 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo lov å ønske seg det, men han må ønske seg det selv også. Jeg tror en feil han og mange gjør er at når de skal gjøre endringer så skal de leve så utrolig strengt og spise kjip mat, men det gjør at man bare sprekker etter kort tid. Det som hadde vært bedre hadde nok heller vært å kutte ned og heller ta litt sunnere valg. Så trenger han ikke å kutte ut maten han liker, men spise mindre av den. Problemet her er at han er borte og spiser mye usunt da. Så da må dette komme fra han selv, men kanskje det hadde hjulpet om han ikke hadde en så ekstrem tilnærming til det å gå ned og at det hadde vært bedre om han heller spiste litt sunnere. Anonymkode: 089da...48c Problemet er at man ofte ikke har tilgang til sunnere alternativer. Min mann jobber borte fra mandag til torsdag og bor enten på hotell eller et rom uten kjøkken. Det blir veldig utfordrende og ikke minst svindyrt å spise sunne ting, fordi man ikke kan lage maten selv, og det meste som serveres på kafe og restaurant er usunt. Anonymkode: 58497...9e5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #20 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er at man ofte ikke har tilgang til sunnere alternativer. Min mann jobber borte fra mandag til torsdag og bor enten på hotell eller et rom uten kjøkken. Det blir veldig utfordrende og ikke minst svindyrt å spise sunne ting, fordi man ikke kan lage maten selv, og det meste som serveres på kafe og restaurant er usunt. Anonymkode: 58497...9e5 Jeg har vært på mange restauranter og spisesteder der man kan spise sunn mat og de fleste har sunnere alternativer. Det er jo usannsynlig og en dårlig unnskyldning at alle restauranter kun har usunn mat. Det er nok heller det at man velger de usunne alternativene fordi man er på restaurant. Jeg tror heller ikke at det er svindyrt å spise sunnere bare fordi man ikke har eget kjøkken. Trodde at du var ts, men ser at det er du ikke. Anonymkode: 089da...48c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå