AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg har lenge tenkt på å etablere eget firma, enten ENK eller eventuelt et AS. Noen som har gjort dette og har noen tips på veien? Jeg har en solid utdanning og en relevant jobb, så tanken er å ta noen små prosjekter/konsulentarbeid innenfor det samme jeg jobber med for å få litt ekstra inntekt. Har alltid drømt om å starte noe eget, og tenker det kan være veldig fint å bruke kompetansen min til å hjelpe andre bedrifter (små og mellomstore). Anonymkode: 5dc04...e5a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Første du bør være trygg på er om du har en konkurranseklausul der du jobber nå? Det er slett ikke uvanlig at man har med i kontrakten sin at man ikke kan konkurrere i samme marked som nåværende arbeidsgiver, heller ikke for en angitt periode etter avsluttet arbeidsforhold. Om du bør ha ENK eller AS kommer litt an på. Det er mindre administrasjon med et ENK, både i forhold til lønn (som ikke kjøres i et ENK) og årsoppgjør. Det er ikke krav til innskudd, og ikke like rigide krav i forhold til å holde selskapets økonomi strengt adskilt fra din egen. Samtidig er man selv ansvarlig med hele sin økonomi dersom det går på tverke. I et AS vil man, så sant man ikke har drevet uansvarlig, kun være ansvarlig med det beløpet man har skutt inn. Har du liten risiko og minimalt med investeringer, ville jeg uten tvil valgt ENK. Anonymkode: ca9d9...36f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Første du bør være trygg på er om du har en konkurranseklausul der du jobber nå? Det er slett ikke uvanlig at man har med i kontrakten sin at man ikke kan konkurrere i samme marked som nåværende arbeidsgiver, heller ikke for en angitt periode etter avsluttet arbeidsforhold. Om du bør ha ENK eller AS kommer litt an på. Det er mindre administrasjon med et ENK, både i forhold til lønn (som ikke kjøres i et ENK) og årsoppgjør. Det er ikke krav til innskudd, og ikke like rigide krav i forhold til å holde selskapets økonomi strengt adskilt fra din egen. Samtidig er man selv ansvarlig med hele sin økonomi dersom det går på tverke. I et AS vil man, så sant man ikke har drevet uansvarlig, kun være ansvarlig med det beløpet man har skutt inn. Har du liten risiko og minimalt med investeringer, ville jeg uten tvil valgt ENK. Anonymkode: ca9d9...36f Takk😊 Eneste konflikten ville nok vært om jeg tok på meg oppdrag for konkurrerende firma, men det vil ikke være i min målgruppe for tjenestene jeg vil tilby. Tenker nok ikke det vil være noe spesielt med investeringer annet enn eventuelt noe ekstra utstyr i form av arbeidsverktøy. Det vil nok ikke være noen økonomisk risiko for meg sånn sett Anonymkode: 5dc04...e5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå