Gå til innhold

Arveoppgjør ved gårdsbruk er som alle andre arveoppgjør.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min sier til meg at vår mor hadde sagt til hun at vi søsken hadde en arv etter vår far, han døde i 1993. Det finnes en Odelsgård som hans mor kommer fra. Min far har 2 søsken, men kun en som lever i dag. 
Søster til min far sa til meg hun og hennes bror hadde gitt bort gården til hovedgården. 
Jeg tror hun egentlig mener hun solgte gården til hovedgården?? 

Arveoppgjør ved gårdsbruk er som alle andre arveoppgjør, og pengesummen for gården som tante og onkel fikk for gården burde vel også vært delt med oss søsken siden vår far var død?? 

Anonymkode: 119ae...513

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søsteren min sier til meg at vår mor hadde sagt til hun at vi søsken hadde en arv etter vår far, han døde i 1993. Det finnes en Odelsgård som hans mor kommer fra. Min far har 2 søsken, men kun en som lever i dag. 
Søster til min far sa til meg hun og hennes bror hadde gitt bort gården til hovedgården. 
Jeg tror hun egentlig mener hun solgte gården til hovedgården?? 

Arveoppgjør ved gårdsbruk er som alle andre arveoppgjør, og pengesummen for gården som tante og onkel fikk for gården burde vel også vært delt med oss søsken siden vår far var død?? 

Er det odelsgård, er det helt andre regler som gjelder. Mange blander odel og arv, 2 helt forskjellige ting.

Anonymkode: 93d61...408

• Liker 2
Skrevet

Dette var utydelig skrev, men tolker det slik at din tante og onkel solgte odelsgården til hovedgården (vet ikke hva det er) og fikk penger for den.

Du mener at faren din skulle hatt en del av pengene (1/3) og at hans barn ( du og dine søsken) skulle hatt hans del?

Din tante og onkel arvet odelsgården før de solgte? Etter at din far døde?

Anonymkode: e44fe...70a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det odelsgård, er det helt andre regler som gjelder. Mange blander odel og arv, 2 helt forskjellige ting.

Anonymkode: 93d61...408

Ja , jeg roter sikkert med de ordene, jeg har ikke greie på sånt.

Uansett, så er dette en gård mine oldeforeldre og farmor er vokst opp på,  oldeforeldrene mine ligger tom begravd på en kirkegård ikke langt unna gården. 
Min far og hans søsken skulle arve og etter vår far døde så sa min mor til min storesøster at vi søsken hadde rett på en arv etter vår far. Han døde bare 42 år gammel. 
Tante og onkel vår solgte gården til hovedgården, men burde de ikke delt pengene med oss siden vi er barna til broren deres som var død? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette var utydelig skrev, men tolker det slik at din tante og onkel solgte odelsgården til hovedgården (vet ikke hva det er) og fikk penger for den.

Du mener at faren din skulle hatt en del av pengene (1/3) og at hans barn ( du og dine søsken) skulle hatt hans del?

Din tante og onkel arvet odelsgården før de solgte? Etter at din far døde?

Takk, det var bedre forklart. Ja stemmer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk, det var bedre forklart. Ja stemmer 

Kan du ikke ta det opp med tante og onkel? Spørre om hvor din fars andel av arven ble av?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke ta det opp med tante og onkel? Spørre om hvor din fars andel av arven ble av?

Jeg har spurt tanten min, hun vil ikke snakke om det. Onkel vår er død, rakk ikke å snakke med han.

Søsteren min sa til meg , tanten vår ville ikke gi fra seg nøkkelen til leiligheten til min far etter han døde. Hun og onkel vår var dit først , og siden fikk søsteren min nøkkelen. Jeg bodde borte på den tida, og jeg var så lita! Jeg visste jo bare at pappa’n min var død. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har spurt tanten min, hun vil ikke snakke om det. Onkel vår er død, rakk ikke å snakke med han.

Søsteren min sa til meg , tanten vår ville ikke gi fra seg nøkkelen til leiligheten til min far etter han døde. Hun og onkel vår var dit først , og siden fikk søsteren min nøkkelen. Jeg bodde borte på den tida, og jeg var så lita! Jeg visste jo bare at pappa’n min var død. 

Hun kan ikke bare ignorere deg. Du har krav på å vite hvor din farsarv er og hva som har skjedd med odelen. Du kan ringe tingretten og spørre de om det finnes dokumenter vedr din fars arvinger og hvem som åpnet boet da han døde. Videre kan du også kontakte advokat, det hadde jeg gjort. Viktig å få klarhet i dette.

Anonymkode: d6cce...9b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...