Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #1 Del Skrevet 3. oktober 2005 Noen som vet hvilken type utdannelse som lønner seg og eventuelt hvilken vei man burte gå jobbmessig, hvis man ønsker å få jobbe med HR? Jeg synes det virker som en veldig spennende jobb! Noen her som jobber med det og kan fortelle litt om hverdagen også, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 3. oktober 2005 #2 Del Skrevet 3. oktober 2005 Kan hende jeg er litt treg idag, men hva er HR? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dum Perignon Skrevet 3. oktober 2005 #3 Del Skrevet 3. oktober 2005 Innen HR-området finner du folk med all verdens utdannelser. Kommunalhøgskolen, økonomi/administrasjon/ sosiologi, psykologi, jus, ingeniører... - you name it. Det er også mange som havner i HR-arbeid etter selv å ha vært tillitsvalgte på lokalt/sentralt nivå. Felles for de fleste er at de sjelden begynner innen HR. Uten erfaring fra "det virkelige arbeidslivet" har man ikke naturlig nok ikke veldig mye å bidra med i HR-stillinger med selvstendig saksbehandling, drøftinger, forhandlinger etc. Mitt inntrykk er at slike jobber er spennende, givende, frustrerende og krevende; gjerne alle disse elementene hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dum Perignon Skrevet 3. oktober 2005 #4 Del Skrevet 3. oktober 2005 Kan hende jeg er litt treg idag, men hva er HR? ← Human Resources = Personaladministrasjon/-utvikling/-whatever Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 3. oktober 2005 #5 Del Skrevet 3. oktober 2005 Takk! Da kan jeg slutte å tenke på en veldig lang rekke yrker som potensielt kan komme til å begynne med bokstavene HR. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dum Perignon Skrevet 3. oktober 2005 #6 Del Skrevet 3. oktober 2005 Takk! Da kan jeg slutte å tenke på en veldig lang rekke yrker som potensielt kan komme til å begynne med bokstavene HR. ← Bortsett fra HR-advokat, som i enkelte sammenhenger altså er en forkortelse på høyesterettsadvokat. For ikke å snakke om Hr. President, som de fleste i Stortinget innleder tiradene sine med (bortsett fra da Kirsti Kolle Grøndal regjerte). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 3. oktober 2005 #7 Del Skrevet 3. oktober 2005 Legg merke til "potensielt kan komme til å..."-delen av setningen. Forøverig jobber jeg i Hotell og restaurant-bransjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dum Perignon Skrevet 3. oktober 2005 #8 Del Skrevet 3. oktober 2005 Forøverig jobber jeg i Hotell og restaurant-bransjen... ← Ikke rart HR-forkortelsene popper opp i hodet, ja. Point taken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #9 Del Skrevet 3. oktober 2005 Innen HR-området finner du folk med all verdens utdannelser. Kommunalhøgskolen, økonomi/administrasjon/ sosiologi, psykologi, jus, ingeniører... - you name it. Det er også mange som havner i HR-arbeid etter selv å ha vært tillitsvalgte på lokalt/sentralt nivå. Felles for de fleste er at de sjelden begynner innen HR. Uten erfaring fra "det virkelige arbeidslivet" har man ikke naturlig nok ikke veldig mye å bidra med i HR-stillinger med selvstendig saksbehandling, drøftinger, forhandlinger etc. Mitt inntrykk er at slike jobber er spennende, givende, frustrerende og krevende; gjerne alle disse elementene hver dag. ← Takk for svært hjelpsomt svar! Jeg er litt allekunstner med litt forskjellig utdannelse og mye forskjellige jobber. Men jeg har ikke regnskap og kan derfor ikke snike meg inn i personalavdeling i en bedrift den veien. Fra hvilke andre jobber ville man typisk kunne gå over til HR (på det lavere planet først, selvsagt)? Jeg vil på en måte stake ut en kurs her...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dum Perignon Skrevet 3. oktober 2005 #10 Del Skrevet 3. oktober 2005 Takk for svært hjelpsomt svar! Jeg er litt allekunstner med litt forskjellig utdannelse og mye forskjellige jobber. Men jeg har ikke regnskap og kan derfor ikke snike meg inn i personalavdeling i en bedrift den veien. Fra hvilke andre jobber ville man typisk kunne gå over til HR (på det lavere planet først, selvsagt)? Jeg vil på en måte stake ut en kurs her...! ← Uansett hvor du jobber - eller studerer, for den saks skyld, så skaff deg erfaring gjennom tillitsvalgtarbeid. Gjennom slikt arbeid ser du om du har interesse av, og talent for, arbeid i HR-retning, nesten uansett hva du fra før kan litt om. Noe "bedre" råd er vanskelig å gi så lenge men ikke vet mer om utdannelse og yrke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #11 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jobber innen rekruttering og vikarbyråer gir en flott bredde som grunnlag for å jobbe med HR. Da mener jeg ikke vikarjobber, men jobb som konsulent i et vikarbyrå. Mange av byråene har nå særskilte stillinger for personalkonsulenter - dva at du har ansvaret for rekruttering og "vedlikehold" av vikarbasen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 4. oktober 2005 #12 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jobb innen lønn, administrasjon, etc. vil også kunne være veier inn i HR. Gått den veien selv og tatt utdanning underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #13 Del Skrevet 18. mai 2008 Ser dette er en gaaaammel tråd, men prøver likevel. Jeg lurer på om det er mulig å jobbe med HR når man har en helsefaglig bakgrunn (f.eks. sykepleier, ergoterapeut, fysioterapeut)? Har likesom ikke helt taket på hva HR er.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 18. mai 2008 #14 Del Skrevet 18. mai 2008 Hei Jeg kan prøve å forklare, men HR er et stort fagområde. HR er alt fra rekruttering, personalsaker, administrasjon av opplæring, arbeid med reduksjon av sykefravær og turnover (dvs at folk slutter som man ikke vil skal slutte), oppsigelser, forhandlinger osv. Jeg jobber stort sett kun med rekruttering i et stort selskap hvor sjefene har ansvaret for å gjennomføre det meste innenfor HR området, men hvor vi i HR avdelingen sitter med fagansvaret. Selv har jeg en cand. mag i økonomi og administrasjon og en master i HR fra england. Har dessuten jobbet noen (få) år med ulike (HR-relaterte) prosjekter før jeg fikk denne jobben. Hvis du ønsker å jobbe med dette så finnes det kurs blant annet på BI. Ofte er det lettest å komme inn gjennom et vikariat siden det, selv med dagens arbeidsmarked, er fler som ønsker å jobbe med HR enn det er ledige stillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå