Gå til innhold

Mannen min er alkoholiker. Hvordan kan jeg hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring med å leve med en alkoholiker? Hvor går veien nå?  Han er veldig redd for å miste førerkortet hvis han oppsøker hjelp. Han har forsøkt å slutte på egenhånd, men jeg ser at det går skeis gang på gang. Det er på en måte kontrollert mtp tidspunkt (drikker ikke når han skal på jobb, Før han skal tidlig på jobb osv) enn så lenge…Hva gjør vi? Noen som har stått i dette og vet litt gangen i det? 
(jeg er ikke villig til å leve videre med ham hvis han ikke oppsøker hjelp fordi vi har barn som må beskyttes mot mulig eskalering.)

Anonymkode: f8f02...0fb

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du kan ikke hjelpe, han.  Han må få hjelp av helsepersonell, men du kan være der som støtte. 

Skrevet

Han sliter også tidvis med depresjon (moderat) som har ført til at han har brukt alkohol som medisin. Har tidligere gått til kognitiv terapi men det ble avsluttet da han viste bedring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen med erfaring med å leve med en alkoholiker? Hvor går veien nå?  Han er veldig redd for å miste førerkortet hvis han oppsøker hjelp. Han har forsøkt å slutte på egenhånd, men jeg ser at det går skeis gang på gang. Det er på en måte kontrollert mtp tidspunkt (drikker ikke når han skal på jobb, Før han skal tidlig på jobb osv) enn så lenge…Hva gjør vi? Noen som har stått i dette og vet litt gangen i det? 
(jeg er ikke villig til å leve videre med ham hvis han ikke oppsøker hjelp fordi vi har barn som må beskyttes mot mulig eskalering.)

Den beste hjelpen er ofte å faktisk gå. Kreve at han må få hjelp nå eller at du går. Jo mer han mister jo fortere når han bunnen og forstår selv at han må ha hjelp. 

Anonymkode: a79c7...910

• Liker 5
Skrevet

Skriv han inn på vangseter. Privat klinikk. Da slipper han kontakt med helsevesen og leger som tar førerkortet…

Anonymkode: 74f9b...267

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis han vil endre seg, og mener at han er motivert til å kutte det ut - kjempe bra. 
Men det er ingenting du personlig kan gjøre for han, han er jo en rusmisbruker og hvis man vil klare å slutte må man jobbe for det.. Anbefaler han å gå på et AA-møte :) 

Hvor mye drikker han,  og hvor lenge har det holdt på? Er det så ille at han vil legge seg inn i rusbehandling eller dra på avrusning? Han mister da førerkortet i 6 mnd, hvis han klarer å dokumentere rusfri-tid enten da via lege, eller der han er innlagt (PET-prøver/blåseprøver). 
Det eneste som er dumt her, er jo hvis han går til lege, mister førerkort - ikke drar på noe behandling, MEN skal ta pet-prøver, for dette koster 5000,- kr i mnd og det kommer fra egen lomme.

Endret av Rosatoast
Skrevet

Det starter alltid med å innse at man har et problem. 

Deretter at man innser man trenger hjelp.

Så er det å prioritere behandling.

Så skal man sprekke x-antall ganger. Noen ganger må alt rakne, miste jobb, miste familie, miste helse, men om man er litt smart så ser man hvor det går og brekker av tidlig. 
Folk er forskjellige, og krever forskjellige behandling i forskjellige hastighet, men en ting er sikkert, alkohol dreper alle til slutt som de ikke kommer ut  av det.

Vær støttende og kjærlig så lenge han prøver også setter du ned foten og reiser om du forstår han ikke klarer å komme seg ut av kong alkohols makt. Den blir sterkere mer årene.

Anonymkode: 11268...d0c

Skrevet

Du bør finne balansen mellom å gi reell hjelp og å ende opp som enabler/medavhengig.

Anonymkode: 4f136...f8a

Gjest På druen
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe hvis han ikke vil. Han må ville det selv. Og hvis han da oppsøker hjelp, må du være der som støtte. Hvis han da klarer å slutte å drikke, må du også slutte å drikke. 

Skrevet

Du må pushe på at han skal gå til legen. Han har en sykdom, og da trenger man proff hjelp 💛 Lykke til, håper dette går bra for dere begge

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Send han til profesjonelle.

Anonymkode: ea4aa...fc7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Erfaring ja. Vet dessverre ikke om jeg har så mye oppløftende å komme med. Jeg sto i det lenge, men for vår del ble det ikke bra. Det er jo synd da det virkelig var mannen i mitt liv og det satte jo sine spor og  krevde mye. Men jeg angrer jo ikke på at jeg ga det en real sjanse. Og heldigvis så satte jeg spor også, og han har nå vært alkoholfri lenge og klarer seg kjempebra. Takket være meg sier han selv, for jeg var den eneste som tok det seriøst å var ærlig og rett frem med han ifht alkoholen. Og kanskje var det noe hjelp i å innse hvor destruktivt det var og at forholdet røyk osv. Iallefall fant han motivasjon for å komme seg ut av det, oppsøke hjelp, fronte problemene sine, få behandling for depresjon osv og har nå snudd livet sitt helt rundt🙂

Man kan selvsagt innen rimelighetens grenser være der å være støttende om partner faktisk prøver å ta tak og selv ønsker, sånn helt innerst inne er klar for og ønsker å ta tak i det, på vegne av seg selv og ikke gjøre det for å please noen andre. Men er de ikke 100% klar for det, motivert og ønsker å gjøre det for seg selv så kommer det ikke til å skje, og det er ingenting du kan gjøre med det, dessverre. 

Jeg tenker jo at førerkortet burde de jo ikke ta så lenge han har kontroll i den forstand at han ikke kjører når han er beruset. Man kan jo absolutt ha et alkoholproblem som påvirker livet og som man trenger hjelp til å gjøre noe med uten at man er hverken mer eller mindre truende til å kjøre i fylla enn hvem som helst andre. Men når det er sagt så tenker jeg at har man et problem som krever at man søker hjelp så er det uansett bedre å få den hjelpa og bli bedre selv om det i verste fall skulle føre med seg en midlertidig ulempe. Er rimelig sikker på at eksen ikke ble fratatt lappen, men aner ikke om det finnes noen praksis rundt akkurat det

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Gjest På druen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Send han til profesjonelle.

Anonymkode: ea4aa...fc7

Det er ikke bare å sende han til profesjonelle hvis han ikke vil ha hjelp. Han må ville det selv, ellers hjelper ingenting. 

Skrevet

Han er nødt til å oppsøke hjelp. Det beste er om han legges inn på klinikk. Som skrevet over her, du kan ikke hjelpe han, kun han og profesjonelle kan. Du kan være der som en støtte. Men jobben er han nødt til å gjøre selv. Og det starter først med et ønske om å ville bli bedre og slutte. Jeg var selv innlagt på en klinikk i Oslo i noen mnd og det hjalp en del. Fikk ikke inntrykk av at andre der inne ble tatt ifra lappen fordi de har erkjent at de har et problem og trenger hjelp. Men har selv ikke lappen så kan ikke si noe sikkert.

Anonymkode: 39c01...3e7

Skrevet

LØP!

Anonymkode: 86259...39c

Skrevet

Jeg ville gått. Det går bare en vei med rus.

Anonymkode: 1d5a9...a46

Skrevet

Du kan ikke hjelpe han. Eneste som kan hjelpe han er han selv og profesjonelle. Han må gjøre jobben selv, men de kan hjelpe til med ulike behandlingstilbud. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville gått. Det går bare en vei med rus.

Anonymkode: 1d5a9...a46

Hvordan vet du det? Det er selvfølgelig mulighet for å snu det og bli bedre. Man trenger bare rett hjelp og god støtte.

Anonymkode: 39c01...3e7

• Liker 3
Skrevet

Flytt ut og ta med deg barnet. Informer også barnevernet. Ingen barn skal bo med en rusavhengig forelder.

• Liker 2
Skrevet

Er han medlem av en fagforening eller har noen forsikringer som kan bidra med opphold på klinikker? 

Jeg ville prøvd å styrt unna fastlegen. Mange leger er i mot at de skal være "politi" og angi pasientene sine for å frata dem førerkortet - selv om pasientene aldri noensinne har kjørt bil i påvirket tilstand. Men mange leger følger også boka slavisk, og melder inn alle som drikker mye - selv om de aldri drikker når de skal kjøre. 

Tap av sertifikatet kan medføre at personen synker enda lenger ned i avgrunnen. 

Anonymkode: 73c1a...541

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...