AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Moren min skal over på AAP og stresser angående økonomi. Hun har grunnet helse jobbet tre dager i uken i flere år, og fått uførepensjon gjennom klp for de to andre dagene. AAP/uføretrygd har ikke vært et alternativ før ettersom hun har klart å jobbe tre dager, og kravet er vel minst 50% nedsatt arbeidsevne. Men nå går det verre, skal over på AAP, og fått beskjed om at ytelsen beregnes ut i fra det hun har tjent av å jobbe de tre dagene (altså at uførepensjonen ikke regnes med selv om den visstnok er en skattbar inntekt?). Det vil si 66% eller hva det er, av lønnen for tre dager i uka i lavtlønnet yrke? Jeg synes det høres helt rart ut om det skal straffe seg såpass å få uførepensjon kontra å søke om AAP tidligere (kan jo bare hevde man ikke orker mer enn maks to dager i uka liksom, og dermed fylle kravet for det) - så vil bare prøve å finne ut av om dette er riktig? Man må tross alt være litt bevisst på rettighetene sine når man har med NAV å gjøre.. Anonymkode: 5018c...9ee
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg vet ikke om KLP pensjonen tas med i beregningen, men generelt så lønner det seg aldri å gå ned i stilling for å klare jobben. Man får gjerne igjen når man kommer i denne situasjonen. Men det er jo for sent å gjøre noe med nå. Hun får utregningen i vedtaket sitt og kan klage om hun ikke er enig. Anonymkode: 441d8...79b 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 Det er riktig. Feilen er at hun skulle fått , dvs hun skulle søkt, aap eller trygd gjennom nav for de to dagene. Klp hadde hun uansett fått i tillegg og det er ikke lønnsinntekt. Forsikringspenger er ikke lønnsinntekt. Hun får beregnet aap på bakgrunn av de tre lønnede dagene. Det blir desverre ikke stort. Det er dyrt å gjøre feil. Ufør er noe annet; den beregnes ut fra snitt av de tre årene med best inntekt. Da bortfaller tiden på klp og beregningen blir tatt fra den tid hun jobbet 100%. Sånn jeg har forstått det. Anonymkode: e41e8...68f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om KLP pensjonen tas med i beregningen, men generelt så lønner det seg aldri å gå ned i stilling for å klare jobben. Man får gjerne igjen når man kommer i denne situasjonen. Men det er jo for sent å gjøre noe med nå. Hun får utregningen i vedtaket sitt og kan klage om hun ikke er enig. Anonymkode: 441d8...79b Hjelper ikke klage etterpå når man selv har stått for feilen. Å klage gir ikke automatisk medhold. Man må ha rett også. Anonymkode: e41e8...68f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #5 Skrevet 19. oktober 2021 Klp advarer mot det å søke uførepensjon for noen dager og jobbe resterende akkurat på grunn av denne casen du beskriver. Hun burde vært ufør gjennom nav i de dagene hun ikke har klart å jobbe, da hadde hun fått uførepensjon i tillegg, og økt uførepensjon når uføregrad blir høyere. Dessverre 😕 Anonymkode: 3117a...37c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #6 Skrevet 19. oktober 2021 Huff, er det jeg fryktet. Hun har nok ikke blitt informert om/trodd hun har rett på AAP eller uføretrygd tidligere (hva som gjelder vet jeg ikke, men dette var hun hvert fall ikke forberedt på), og er dessverre ikke flink med teknologi og sånn sett avhengig av å få rett og viktig informasjon fra lege/lokale NAV-kontor etc. Men da er det vel ikke noe å gjøre... TS Anonymkode: 5018c...9ee
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #7 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Huff, er det jeg fryktet. Hun har nok ikke blitt informert om/trodd hun har rett på AAP eller uføretrygd tidligere (hva som gjelder vet jeg ikke, men dette var hun hvert fall ikke forberedt på), og er dessverre ikke flink med teknologi og sånn sett avhengig av å få rett og viktig informasjon fra lege/lokale NAV-kontor etc. Men da er det vel ikke noe å gjøre... TS Anonymkode: 5018c...9ee Informasjon er det egentlig få som får, likevel få som velger løsningen din mor har gjort. Noen har valgt å gå ned i stilling fordi de klarer seg på å jobbe deltid, men det straffer seg. Anonymkode: e41e8...68f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #8 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Informasjon er det egentlig få som får, likevel få som velger løsningen din mor har gjort. Noen har valgt å gå ned i stilling fordi de klarer seg på å jobbe deltid, men det straffer seg. Anonymkode: e41e8...68f Ja, hun trodde ikke det var mulig å få AAP/uføretrygd i tillegg til uførepensjonen, og uførepensjonen var visst mer utbetalt (+ ingen krav utover at det må søkes på nytt årlig). Så da har hun vel fått noe feilinformasjon eller misforstått. Har visst hatt det slik i 10 år nå.. Synd da, men. Anonymkode: 5018c...9ee
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 20.27): Det er riktig. Feilen er at hun skulle fått , dvs hun skulle søkt, aap eller trygd gjennom nav for de to dagene. Klp hadde hun uansett fått i tillegg og det er ikke lønnsinntekt. Forsikringspenger er ikke lønnsinntekt. Hun får beregnet aap på bakgrunn av de tre lønnede dagene. Det blir desverre ikke stort. Det er dyrt å gjøre feil. Ufør er noe annet; den beregnes ut fra snitt av de tre årene med best inntekt. Da bortfaller tiden på klp og beregningen blir tatt fra den tid hun jobbet 100%. Sånn jeg har forstått det. Anonymkode: e41e8...68f Nei for hun ville ikke fylt inngangsvilkårene på AAP så lenge hun jobber 3 dager. Det er 60%. Kravet er at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%. Men beholder hun ikke KLP selv om hun søker AAP? Anonymkode: 4aa50...277
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå