Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er ca 8 mnd. Synes han spiser så lite fast føde.. og nå så jeg på helsenorge at på hans alder bør man spise 3-4 måltider på ca 2dl hver gang. Han har aldri spist så mye som 1 dl på en gang..

Vekta hans er litt over gjennomsnittet. En stund brakk han seg og kasta opp når han fikk mat. Dette var mat med litt små biter, eller om grøt kom oppi ganen eller bakpå tunga tenker jeg. Snakket med lege om d som sa at hvis formen er grei, så er det nok normalt.

Nå er det en stund siden det skjedde. Men fortsatt kvier han seg for mat med litt biter.. Og spiser ikke så mye grøt/annet litt mer "flytende".

Har hørt om barn som dør fordi de bare drikker morsmelk, og får litt panikk. Selv om d ikke skjer med det første. Tenker d er endel næring han egentlig trenger, som han ikke får nå når han spiser så lite. Ammes i søvn for dupper og natta. Får som regel melk én gang ila. natta, noen ganger to. Råd?

Grøt morgen, annen mat til lunsj, middag, kveldsgrøt... småspist liten kar.

Anonymkode: cb8e6...d97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt normalt ut dette😊 Melk skal være hovednæringen frem til barnet er et år, så du (og han) har ikke dårlig tid til å lære dette - for det er en læringsprosess! Det krever finmotorikk, munnmotorikk (tygging og det å flytte maten bak i svelget er ganske avanserte prosesser) og noen barn er ikke spesielt glad i nye sanseopplevelser som fast føde jo er. 
Brekninger er helt naturlig, og en bra ting - hos så små sitter brekningsrefleksen langt fremme på tungen, for å beskytte mot kvelning. Biter de ikke klarer å håndtere eller som blir for store fanges opp av brekningsrefleksen og kommer ut igjen- supersmart! Den desensitiveres med tiden og blir mer som hos voksne. Er du redd for kvelning, er det lurt å starte med biter så tidlig som mulig nettopp pga. dette. 
Dropp grøt og mating, la han spise selv. Da kan han utforske, kjenne, smake, kaste på gulvet, søle og bruke hele kroppen. Han får også muligheten til å velge hva og hvor mye han skal spise, og det er også bra - barn skal selvregulere matinntaket, og kjenner selv når de er mette. Gi det samme som dere spiser; brød med godt og jernrikt pålegg (egg, leverpostei, aprikosmos), egg i alle varianter, bananlapper med peanøttsmør eller avokado og til middag det samme som dere spiser. Server maten i fingerlange staver som er enkle å holde i. 
Han mangler ingenting næringsmessig så lenge vekten er fin. Igjen, ikke stress - det smitter. Du skal lære babyen matglede og nysgjerrighet og det klarer du ikke hvis du stresser. 

Anonymkode: 8f5f3...9ed

• Liker 7
Skrevet

Ikke stress, babyer er forskjellige. Ved 8 mnd var ingen av mine glad i fast føde og spiste lite av det. Du fortsetter å tilby og så velger babyen hvor mye den vil spise. Noen vil ikke ha biter i maten før litt senere, det er også helt ok. 

Anonymkode: 49602...ff7

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier, senk skuldrene. Prøv å se til at det som faktisk blir spist inneholder næringsstoffer babyen trenger, som jern, og la hen spise det hen vil.
Alle mine tre har brukt lang tid på å spise fast føde, og det var den gang man skulle innføre det ved 6 mnd. De er alle sunne, friske og høye nå i skolealder😊

Anonymkode: ed3b3...1f3

• Liker 1
Skrevet

Ser jeg skrev 8 mnd, det skulle stå 9. Begynte ikke med fast føde før han var 6 mnd.

Er ganske redd for såkalt baby led weaning. Siden han ikke er vant nå når han er så stor, kan det bli trøblete? Redd for kvelning.

Første barn var glupsk, starta med grøt da han var 6 mnd, små smaksprøver.. men så greie porsjoner etterhvert. Og smaksprøver av grønnsaker og frukt. Middagsglass.. Og så maten vi spiste etterhvert, men mer most sammen og gitt med skje.

Hvor store brødskivebiter er greit å gi? Husker ikke når eldste starta med brød, men det var vel så tidlig som det var "ok" å gi. 

Jeg jobber ikke 100%, men det er ofte mannen min som er hjemme med den lille. Han har enda mindre greie på matlaging og å prøve seg på at mini spiser selv.

Ser for meg en godt kokt brokkolibukett kan være greit, men brekker seg sikkert. Når går de brekningsgreiene over?

Han sprutspydde skikkelig noen ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ser jeg skrev 8 mnd, det skulle stå 9. Begynte ikke med fast føde før han var 6 mnd.

Er ganske redd for såkalt baby led weaning. Siden han ikke er vant nå når han er så stor, kan det bli trøblete? Redd for kvelning.

Første barn var glupsk, starta med grøt da han var 6 mnd, små smaksprøver.. men så greie porsjoner etterhvert. Og smaksprøver av grønnsaker og frukt. Middagsglass.. Og så maten vi spiste etterhvert, men mer most sammen og gitt med skje.

Hvor store brødskivebiter er greit å gi? Husker ikke når eldste starta med brød, men det var vel så tidlig som det var "ok" å gi. 

Jeg jobber ikke 100%, men det er ofte mannen min som er hjemme med den lille. Han har enda mindre greie på matlaging og å prøve seg på at mini spiser selv.

Ser for meg en godt kokt brokkolibukett kan være greit, men brekker seg sikkert. Når går de brekningsgreiene over?

Han sprutspydde skikkelig noen ganger.

Jeg har svart på det meste av dette i svaret jeg skrev til deg, les det én gang til. Brekninger er ikke farlig, det er helt naturlig og beskytter mot kvelning. Brekningsrefleksen flytter seg lenger bakover når barnet bikker ett år. Start med biter i fingerlange stave (voksenfinger), har han pinsettgrepet i orden kan dere gi mindre biter. 

Les på Solidstarts.com, der står alt du trenger å vite. Last ned appen SolidStarts også, den er helt fantastisk med en egen matvarekatalog over alle tenkelige matvarer hvor det for hver enkelt matvare er angitt hvordan det bør serveres for hver aldersgruppe (6 mnd, 9-12 mnd, 12-18 mnd) og hva som gir økt kvelningsfare. 

Skrevet

Mye av babymaten du får på butikken er smakløs og kjip, selv for babyer. Min spiser kun det jeg legger litt ekstra innsats i å få bedre smak på. I velling moser jeg alltid banan, han nekter å spise uten det rørt inn. Gir avakado med kokosmelk i, han vil ikke ha bare avakado. Tror mange undervurderer hvor kjedelig babymaten kan være. Prøv deg frem og se om ikke det er noe som faller spesielt i smak. Kan hende du har gjort det altså. Men jeg kunne fort gitt opp, når jeg først starta. Gav sånne glass og poser fra babyhylla på butikken. Han likte ingenting i starten, så kunne konkludert med at han ville ikke spise. Det ville han jo, men han hadde bare litt krav til hvordan det smakte he he. 

Anonymkode: b9a9f...dbe

• Liker 1
Skrevet

Men dere trenger jo ikke kjøre baby led weaning? Det er en ekstremvariant/teori med noen egne oppfatninger av hva som er riktig/ikke riktig, og ingen fasit. De aller fleste gjør vel en kombinasjon av mating og "spise selv" med masse variasjon i konsistenser. La ungen få plukke I grøt og mos med hendene, kaste og utforske.

For å sette det på spissen: Kommer du til å hindre barnet ditt sin motoriske utvikling på andre felt fordi du er redd for skade? 

Babyen må etterhvert får lære seg å spise, utforske og prøve seg frem, og litt host og hark og brekninger er som knall og fall ved gåing.

Min likte ikke mos, grøt eller andre smakløse ting i den alderen. Han var derimot veldig glad i fisk, kjøtt, brød med leverpostei, osv. Prøv med stekt fisk, sett det foran barnet og la det slå seg løs!

Anonymkode: f60a5...5e5

• Liker 1
Skrevet

Takk for svarene! Har lest endel på nett også, og da huska jeg mer av hvordan jeg gjorde det med eldste barn.

Det har gått i mye kjøpegrøt og middager. Og veldig lettvint til oss selv og eldste. Pølse, kjøttdeig, spaghetti, posesupper, frosne gr.saker.

Litt hjemmelaget og, men nå skal jeg lage mer fra bunnen enn jeg har gjort en stund så baby får det samme som oss. Bare ikke med salt og annet som ikke er bra.

Noen som kan tipse om bøker med fine og enkle oppskrifter for hele familien?

Jeg har alltid brukt ferske gr.saker til baby, men er det ok med frosne til han og?

Skrevet

Synes newwaysnutrition.com og samme konto på Instagram er veldig nyttig! Hun understreker at det ikke er noe forskning som bygger oppunder BLW-bevegelsens frykt for kvelning når man kombinerer mating og å spise selv. Gjør det i kombinasjon som det passer deg og som dere er komfortable med! Har masse nyttige tips til måltidssammensetninger og  hvordan man kan gå frem for å føle seg trygg og for å gi babyen rom for å utfolde seg med mat. Hun har også kurs dere kan ta så man blir ekstra trygg :) har brukt ressursene hennes veldig mye!

Anonymkode: 5d785...b62

• Liker 1
Skrevet
On 10/19/2021 at 8:09 PM, AnonymBruker said:

høres normalt ut silk har det vært her også. det går seg til ettervert ☺❤

• Liker 3
Skrevet

Er det ok med grønnsaker fra fryseren til baby? Eller bør alt være ferskt og økologisk?

Finnes det økologisk frossengrønnsaker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ok med grønnsaker fra fryseren til baby? Eller bør alt være ferskt og økologisk?

Finnes det økologisk frossengrønnsaker?

Ja. Nei. 

Vet ikke.

Anonymkode: f60a5...5e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 20.09):

Babyen er ca 8 mnd. Synes han spiser så lite fast føde.. og nå så jeg på helsenorge at på hans alder bør man spise 3-4 måltider på ca 2dl hver gang. Han har aldri spist så mye som 1 dl på en gang..

Vekta hans er litt over gjennomsnittet. En stund brakk han seg og kasta opp når han fikk mat. Dette var mat med litt små biter, eller om grøt kom oppi ganen eller bakpå tunga tenker jeg. Snakket med lege om d som sa at hvis formen er grei, så er det nok normalt.

Nå er det en stund siden det skjedde. Men fortsatt kvier han seg for mat med litt biter.. Og spiser ikke så mye grøt/annet litt mer "flytende".

Har hørt om barn som dør fordi de bare drikker morsmelk, og får litt panikk. Selv om d ikke skjer med det første. Tenker d er endel næring han egentlig trenger, som han ikke får nå når han spiser så lite. Ammes i søvn for dupper og natta. Får som regel melk én gang ila. natta, noen ganger to. Råd?

da har dere ikke vert flinke nok tenker jeg.

Her begynte vi fra barnet var 4mnd med fast føde, når han var 8mnd spiste han kun melk morgen og kveld. Tenker dere ikke har prøvd har nok , kan ikke gi opp , bare fordi barnet ikke vil ha. sluttet og amme når han var 6mnd, da ville han ikke ha mer pupp,men fikk flaske

Anonymkode: 7d65e...261

• Liker 1
Skrevet

Husker jeg stresset med det samme, mini spiste veldig lite før hun ble godt over 1 år. Var ikke snakk om fulle måltider med fast føde før det. Ved barnehagestart spiste hun stort sett kun grøt, smakte såvidt på middagsmat og brødskive gikk ikke ned hjemme. Mye løsnet etter barnehagestart, men middag er det enda bob bob med, straks 3 år 😅 

Anonymkode: d2937...ee7

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

da har dere ikke vert flinke nok tenker jeg.

Her begynte vi fra barnet var 4mnd med fast føde, når han var 8mnd spiste han kun melk morgen og kveld. Tenker dere ikke har prøvd har nok , kan ikke gi opp , bare fordi barnet ikke vil ha. sluttet og amme når han var 6mnd, da ville han ikke ha mer pupp,men fikk flaske

Seriøst? «Flinke nok»? Hvis det er retorikken, er det vel heller dere som ikke har vært «flinke nok», all den tid melk skal være hovednæringen frem til barnet er ett år. Introduksjon av fast føde skal ikke være en kamp hvor det handler om å «ikke gi opp» og «prøve hardt nok», det er en gradvis prosess som kan ta lang tid hos veldig mange barn, og det første året handler det om nye sanseopplevelser og å bli kjent med maten - ikke spise mest mulig fortest mulig. Vi som foreldre skal tilby riktig mat til riktig tidspunkt, så er det opp til barnet hvor mye - om noe - det vil spise. 
Du er åpenbart svært kunnskapsløs på dette området, at du i det hele tatt gir slike råd er veldig veldig rart. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Seriøst? «Flinke nok»? Hvis det er retorikken, er det vel heller dere som ikke har vært «flinke nok», all den tid melk skal være hovednæringen frem til barnet er ett år. Introduksjon av fast føde skal ikke være en kamp hvor det handler om å «ikke gi opp» og «prøve hardt nok», det er en gradvis prosess som kan ta lang tid hos veldig mange barn, og det første året handler det om nye sanseopplevelser og å bli kjent med maten - ikke spise mest mulig fortest mulig. Vi som foreldre skal tilby riktig mat til riktig tidspunkt, så er det opp til barnet hvor mye - om noe - det vil spise. 
Du er åpenbart svært kunnskapsløs på dette området, at du i det hele tatt gir slike råd er veldig veldig rart. 

👏

Anonymkode: d2937...ee7

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

det er tydeligvis du også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...