AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg er henvist til sykehuset pga overvekt og har en time der nå snart med ultralyd ca en mnd før termin. Jeg lurer på hva dette innebærer og hva jeg kan forvente meg. Skjønner det slik at jeg da vil få ekstra oppfølging under fødselen, men jeg har egentlig ikke peiling. Noen som har opplevd det samme og vil forklare? Jeg er akkurat over grensen på bmi og er frisk ellers så tenker ikke det burde være noe mer problematisk enn det er for andre? Anonymkode: e699c...e89
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg hadde veldig høy bmi. 45 før graviditet og la dessverre på meg en del. Hadde ultralyder hver fjerde uke frem til uke 30 og hver andre uke etter det. Fødsel var overvåket, det var jordmor og barnepleier i rommet hvert sekund hele tiden i aktiv fødsel. Jeg «måtte» (de tvang ikke, men sterkt anbefalte) ha epidural helt fra starten og blodtrykksmåler hvert tiende minutt. Også dobbel ctg, måler på barnets hode, næring intravenøst og ble katerisert hver gang jeg måtte tisse. Fikk ikke spise under fødselen. Lege i rommet når de nærmet seg og under pressingen. Det var mye styr og ledninger, spesielt når jeg ville snu meg - men det gikk helt fint med meg og baby! Masse lykke til Anonymkode: 021cd...d51 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 Spis mindre. Beveg dere mer! Anonymkode: f5e6d...a97 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 Da virker det som du har en liten oppfølgning med tanke på overvekt. Min bestevenninne har det hun så greit kaller tjukkaskontroller. Da er hun inne til ultralyd en gang i mnd etter uke 24 + pluss at fødselen regnes som risikofødsel så hun får ikke føde på storken. Hun har også fått en del oppfølging av sykehus med tanke på hvor mye hun bør gå opp, samt kostholdsveiledning osv. Jeg ligger selv over på BMI, men får ikke noe av denne type oppfølging. Så jeg aner ikke «hvor grensen går» på dette, men det kan ikke være rett over normalvektig på BMI, for da skulle jeg også hatt det. Og det har det aldri snakk om. Anonymkode: 25d0f...e04
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #5 Skrevet 19. oktober 2021 Tror grensen går på bmi over 35. Jeg hadde bmi på 34, et eller annet før graviditet. Siden jeg er frisk ville jordmor avvente. Vis jeg skulle gå raskt opp i vekt/får veldig høyt symfysemål vil jordmor søke meg til ekstra kontroller. Fastlegen har ikke nevnt vekten min engang... Gått opp ca 1,5 kg hittil og er 22 uker påvei. Anonymkode: 1b674...502
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #6 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Spis mindre. Beveg dere mer! Anonymkode: f5e6d...a97 Det hjelper jo ikke når man allerede er gravid? Forøvrig gikk jeg ned 12 kg før graviditeten, men er likevel littegrann over grensa. Sånn som jeg har skjønt det er det BMI før graviditeten de går etter. Ikke hva slags bmi du har mens du er gravid. Synes ikke man burde anbefale slanking til gravide selv om man bør unngå å legge på seg for mye når man er overvektig fra før. Ts. Anonymkode: e699c...e89 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #7 Skrevet 19. oktober 2021 Hvilken bmi har du? Jeg har 30 og det har ikke vært snakk om noe problematisk ift det 🤷🏼♀️ Anonymkode: 9cbcc...75f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #8 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilken bmi har du? Jeg har 30 og det har ikke vært snakk om noe problematisk ift det 🤷🏼♀️ Anonymkode: 9cbcc...75f Grensen er 35. Anonymkode: c1e25...28b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #9 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg hadde det. Hadde 3 ekstra UL, uke 24, 32 og 36, med vekstkontroll, og én time hos anestesilege. De ville se om det var lett og sette epidural, veneflon osv. Det var alt. Anonymkode: c1e25...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå