Gå til innhold

Du som ble igangsatt - hvordan var din fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått tilbudet om å bli igangsatt imellom uke 37-40. De legger litt opp til at jeg skal velge selv. Mitt forrige barn var for stort for meg og jeg fikk det rett og slett ikke ut for egen maskin. Når han først kom førte det til flere komplikasjoner som f.eks. stort blodtap. Jeg endte opp på operasjonsbordet. Men det kan jo være annerledes denne gangen. 

Har hørt mange «skumle» historier om igangsetting. Er redd for at det skal være for tidlig for lille også. Noen som har opplevd å bli igangsatt? Hvordan var fødselen?

Anonymkode: df69d...c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt fantastisk! 

4.5 t fra første rie til ungen var ute. Revnet en del, men merket ikke noe særlig til det 🤷‍♀️

Anonymkode: ab53c...d23

Skrevet

Har opplevd 2 igangsatte fødsler og 1 naturlig. 

Igangsatt fødsel 1: uke 36+5, ingen modning. Satt inn ballongkateter dag 1. Skjedde ingenting, ballong tatt ut samme dag. Dag 2 ble det tilsatt modningstabletter i sjeden i 2 omganger. Deretter fikk jeg riestimulerende. Riene var veldig vonde med korte pauser, men heldigvis effektive. Fikk epidural ved 4 cm åpning. Fødte på kvelden dag 2. Litt intense rier, men fin og komplisertfri fødsel sett bort i fra det. 

Igangsatt fødsel 2: uke 37+2, ingen modning. Satt inn ballongkateter, skjedde ingenting og hadde null tro på fødsel den dagen.  Ble overrasket da jeg hadde 5 cm åpning på kvelden. Vannet ble tatt og riene kom kort tid etter. Fødte ca. 1,5 time etter vannet ble tatt. Raskt og fin fødsel. 

Før min del var riene litt mer intense og hyppige på de igangsatte fødselene enn den naturlige. Men bortsett fra det var det ingen forskjell. 

Anonymkode: eb8e8...560

Skrevet

Kjip, 22 timer i aktiv fødsel. Lå og hylte av smerte hele tida, og barnet måtte til slutt tas med vakuum. Gikk fint med barnet altså, men det var skikkelig pyton. Kroppen strittet veldig imot hele tida.

Anonymkode: f2da3...213

Skrevet

Super fint å bli igangsatt. 6 timer fra igangsettelse til aktiv fødsel og så 4 timer senere var ungen ute. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjip, 22 timer i aktiv fødsel. Lå og hylte av smerte hele tida, og barnet måtte til slutt tas med vakuum. Gikk fint med barnet altså, men det var skikkelig pyton. Kroppen strittet veldig imot hele tida.

Anonymkode: f2da3...213

Dette er akkurat det samme som skjedde med meg første fødsel, og den var naturlig. Har et lite håp om at disse lange fødslene ved igangsetting kan være tilfeldige. Men det er kanskje ikke det. 

TS

Skrevet (endret)

Igangsettelse 38+2. Helt jævlig. Unner ikke min verste fiende å bli satt i gang. Tok to døgn fra jeg ble satt i gang til barnet var ute

Endret av Patriotpaula
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har opplevd 2 igangsatte fødsler og 1 naturlig. 

Igangsatt fødsel 1: uke 36+5, ingen modning. Satt inn ballongkateter dag 1. Skjedde ingenting, ballong tatt ut samme dag. Dag 2 ble det tilsatt modningstabletter i sjeden i 2 omganger. Deretter fikk jeg riestimulerende. Riene var veldig vonde med korte pauser, men heldigvis effektive. Fikk epidural ved 4 cm åpning. Fødte på kvelden dag 2. Litt intense rier, men fin og komplisertfri fødsel sett bort i fra det. 

Igangsatt fødsel 2: uke 37+2, ingen modning. Satt inn ballongkateter, skjedde ingenting og hadde null tro på fødsel den dagen.  Ble overrasket da jeg hadde 5 cm åpning på kvelden. Vannet ble tatt og riene kom kort tid etter. Fødte ca. 1,5 time etter vannet ble tatt. Raskt og fin fødsel. 

Før min del var riene litt mer intense og hyppige på de igangsatte fødselene enn den naturlige. Men bortsett fra det var det ingen forskjell. 

Anonymkode: eb8e8...560

Okei. Merket du noe på barna, var de friske og raske selv om de kom ut noen uker tidligere enn vanlig?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Helt fantastisk! 

4.5 t fra første rie til ungen var ute. Revnet en del, men merket ikke noe særlig til det 🤷‍♀️

Tok du epidural?

Anonymkode: ba663...567

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Okei. Merket du noe på barna, var de friske og raske selv om de kom ut noen uker tidligere enn vanlig?

TS

Du bør lese deg litt opp på hva som anses som for tidlig fødsel og ikke, samt hvilken uke et foster er ferdig utviklet.

• Liker 4
Skrevet

1 barnet kom av seg selv 

2 barnet, ble satt i gang i uke 36 Drømmefødsel 

3 barnet, ble satt i gang i uke 35 Helvettesfødsel

4 barnet satt i gang i uke 36 helt ok fødsel. 

Anonymkode: 8f3ba...e37

• Liker 1
Skrevet

Har født 3 ganger, siste igangsatt. Man blir jo igangsatt av en grunn,så man har jo ikke noe valh. Mange skrekkhistorier ute å går. Det blir som en vanlig fødsel, bare at man går fra 0 til 100 på kort tid, og riene var for hyppige. Det at det går så fort gjør at man fort kan miste "pusten" og ikke klare å henge med. Med de to første gikk det så gradvis at jeg ikke mistet kontrollen. Men nå må jo ungen ut okke som og har hørt mange som er fornøyde med å bli fort ferdig. 

Anonymkode: 6898e...b10

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hei!

Jeg har fått tilbudet om å bli igangsatt imellom uke 37-40. De legger litt opp til at jeg skal velge selv. Mitt forrige barn var for stort for meg og jeg fikk det rett og slett ikke ut for egen maskin. Når han først kom førte det til flere komplikasjoner som f.eks. stort blodtap. Jeg endte opp på operasjonsbordet. Men det kan jo være annerledes denne gangen. 

Har hørt mange «skumle» historier om igangsetting. Er redd for at det skal være for tidlig for lille også. Noen som har opplevd å bli igangsatt? Hvordan var fødselen?

Vært igangsatt 1 gang, ventet til kroppen satte i gang 2 ganger. 

Ville så desidert ikke blitt igangsatt igjen dersom det ikke var nødvendig.

Langtrukken og smertefull fødsel på rienivå med fødsel men effekt som nærmest ingenting.

Anonymkode: 65ef5...f3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hei!

med din historikk så ville jeg nok valgt å kunne føde barnet vaginalt med i gangsetting fremfor å vente på at ting skjer og ende på operasjonsbordet. Å bli igangsatt kan gå likesåbra som at kroppen setter det i gang selv. Man vet aldri før man er oppi det. Epidural var iallfall prima. Jeg ble i gangsatt første gang og etter 21timer så bad jeg om epidural og det tok alle smertene. ❤️ Så da ble det epidural med de neste to og. Angrer ikke på den.

Anonymkode: 65ef5...f3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hei!

Ble igangsatt med barn nr 3 i uke 37.

Det tok 2 døgn fra de begynte igangsetting til han var ute. Men aktiv fødsel varte bare i 3 timer. 

Riene var mye mye verre og skarpere. Jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv og mistet totalt fatninga. Fikk epidural men selv det hjalp ikke i noe stor grad. Den tok bare de mest intense toppene.

Selve utdrivningsfasen tok bare 3 minutter og var ikke spesielt smertefull. Fikk ingen rifter eller skader. 

Selve igangsettingen var helt ok og maseriene var ikke så ille. Klarte fint å sove litt på natta. Derfor hadde jeg greit med energi når fødselen endelig var i gang. 

Siden tiden i aktiv fødsel heldigvis ikke varte så lenge så vil jeg si at det alt i alt var en grei fødsel. Men jeg kommer aldri til å velge igangsetting igjen. Ikke om jeg så får betalt.

Anonymkode: 24abe...c01

Skrevet

Har blitt satt i gang to ganger. Vannet har gått først, så kroppen har jo til en viss grad vært klar. Vet derfor ikke hvordan det ville vært om kroppen var helt umoden. 

Første fødsel: Begynte med modningspiller. Kroppen responderte ikke. Responderte på drypp. Hadde en relativt raskt fødsel etter det (4,5 time aktiv fødsel). Veldig intens med tette rier og epidural som ikke fungerte, men ukomplisert. Rask trykkefasen, trengte ingen hjelp. Jeg synes det var en forferdelig fødsel. 

Andre fødsel: Akkurat samme. 1,5 time aktiv fødsel. Fikk epidural som fungerte tidlig. Så og si ingen smerter, ukomplisert og hun var ute på 2 pressrier. Veldig fin fødsel, og kunne gjort det igjen mange ganger! 

Anonymkode: b3000...aea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok du epidural?

Nei. 

Skrevet

Vannet gikk, tok kontakt med føde. De ville avvente til riene kom av seg selv. Etter 16 timer kom vi inn på kontroll, de ville se at vannet faktisk var gått + måle mulig rieaktivitet. Jeg gikk med bleie full av vann som måtte skiftes hele tiden, men ingen rier i det hele tatt. 

Fikk aldri sterke nok rier, og ble satt i gang nesten 48 timer etter vannavgang. 

Fikk beskjed om at siden de måtte «kjøre litt på» ville hun absolutt anbefale epidural fra første stund. Kroppen ville ikke få tid til å vende seg til riene og det kunne bli veldig overveldende. Takket pent ja til epiduralen og satt på en yogaball og hoppet frem til ca 9 cm. Kjente ikke en dritt. 

Meeeen sååå, etter 11 fine timer med epidural kom følelsen av at noen prøvde å røske ut alle organene mine gjennom rumpehullet - og da var det tid for å presse. Aktiv pressing i 1 time - så var baby der! Lang men fin og «kontrollert» fødsel.

Anonymkode: 8eca8...b4f

Skrevet

Ble satt i gang i uke 38+3 av samme grunn som deg. Jeg fikk velge mellom igangsetting og planlagt keisersnitt. Er så utrolig fornøyd med valget! Alt  var så rolig og kontrollert, jeg ble fulgt godt opp hele tiden. Fikk først ballong, så tok de vannet dagen etter, deretter noen timer med riestimulerende drypp. Tok vel ca sju timer fra de tok vannet til baby var ute. Hadde en liten økt med stormrier, men da gikk vi rett på epiduralen og deretter var det bare å seile over målstreken.
Det beste av alt var å kunne fungere for egen maskin og vandre rundt bare noen timer etter fødselen. Etter første fødsel var jeg sengeliggende i to dager, og har aldri før følt meg så hjelpeløs. 

Anonymkode: f3247...19a

Skrevet

Nr 1 igangsatt uke 39, stor hodeomkrets og en arm gjorde til at hun måtte taes med vakuum. Lite blodtap, fin fødsel utenom slutten kan jeg vel si.

Nr 2 igangsatt uke 37, litt større enn søstra i vekt og lengde. Med start på morgenen og ferdig på ettermiddagen. Ingen rifter, men allikevel stort blodtap. 

Begge fødsel igangsatt pga svangerskapsforgiftning, og det har nok gjort at kroppen samarbeidet veldig bra under fødslene. 

Tror ikke at det at fødslene var indusert var utslagsgivende på verken vakumforløsning eller blodtapet med Nr 2. 

Hadde takket ja til igangsetting, ihvertfall siden det er Nr 2 og kroppen har gjort det før, er det ofte ikke så mange tiltak som må til 😊

Anonymkode: 7e657...b8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...