Gå til innhold

Er det skadelig å drikke/feste hver helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere :)

Jeg er en ung kvinne i midten av 20-årene. Jeg fester i snitt en gang i uka, og da blir det fort 9-11 drinker. 

Jeg lurer på om mitt forbruk av alkohol er skadelig? 

Anonymkode: d813b...e74

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Ikke skadelig så lenge du har sex hver helg. 

Anonymkode: 8e4a6...949

Skrevet

Dette er vel vanlig i Norge. Føler du at det er skadelig? Klarer du ikke å slutte å drikke når du først er i gang? Blir du alltid dritings og får black out? Gjør du ting i fylla som får konsekvenser for dagliglivet? Hvis nei, så er det ingenting å være bekymret over.

Anonymkode: 16fa5...e18

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er vel vanlig i Norge. Føler du at det er skadelig? Klarer du ikke å slutte å drikke når du først er i gang? Blir du alltid dritings og får black out? Gjør du ting i fylla som får konsekvenser for dagliglivet? Hvis nei, så er det ingenting å være bekymret over.

Anonymkode: 16fa5...e18

Skjer noen ganger, kanskje litt ofte at jeg ikke husker alt fra kvelden. Noen ganger får det konsekvenser ja

Skrevet

Leveren din er sikkert heeeelt fin og varer sikkert i femti år til om du fortsetter sånn. Nope.

Skrevet

Tror ikke det er farlig i det hele tatt så lenge du holder deg til 1 fest i uka.

Finnes det ikke en sånn regel om hvor mange enheter/uke som er innafor?

Ikke fest mer enn en gang i uka da, så går det helt sikkert helt fint :) 

Men husk at du er ung, og merker mindre bivirkninger. Jeg er ikke helt ung lenger (ikke gammel da men ikke UNG) og når jeg tar meg en skikkelig fest på byen merker jeg ettervirkningene i 2 dager etterpå 😖

Tar helst en fest hver helg eller annenhver helg likevel 🥴

Skrevet

Tenker det er greit, så lenge du helt problemfritt kan ta en hvit helg innimellom. Om ikke annet, så for at du selv skal kjenne at det ikke er vanskelig å droppe alkohol en helg. Så anbefaler det, pga av det finnes mange "periodedrankere". Hver helg er jo ganske jevnlig, og over flere år, kan det være risikabelt.

Anonymkode: d57b4...eb6

Skrevet

Jepp. 

Norge rangerer ganske høyt når det gjelder livsstilsykdommer som kommer senere i livet. Tungt forbruk av alkohol er noe av det verste du kan gjøre mot kroppen. 

Researchers have long known that brain atrophy — or shrinkage — is common among heavy drinkers. But a 2017 studyTrusted Source found that even moderate drinking can have similar effects.

Drinking causes shrinkage in the hippocampus, which is the area of your brain that’s associated with memory and reasoning. The amount of shrinkage appears to be directly related to how much a person drinks.

Results of the study showed that people who drank the equivalent of four drinks a day had almost six times the shrinkage as nondrinkers. Moderate drinkers had three times the risk of shrinkage than nondrinkers.

Even though alcohol doesn’t kill brain cells, it can negatively impact them long-term. For starters, too much alcohol can interfere with neurogenesis, which is your body’s ability to make new brain cells. https://www.healthline.com/health/does-alcohol-kill-brain-cells#takeaway

Anonymkode: e952e...488

Skrevet

I en kort periode over bør det gå fint. Over et helt liv vil det tære på kroppen din. Som de over sier, det kan være lurt å reflektere over om du trenger alkohol for å ha det gøy og om det går fint for deg å ta en alkoholfri helg. Og om alkoholbruk påvirker negativt i hverdagen. 

Anonymkode: b78b5...256

Skrevet

Enig med dem som sier at det kommer an på om det går fint for deg å ta en hvit helg. Hvis det går fint, ikkeno stress. Hvis det ikke går fint, ikke bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...