AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Når man gifter seg kan man da ta hele navnet til ektefellen, dvs mellomnavn og etternavn? Vil at vi skal hete det samme mtp fremtidige barn, og vi syns mellomnavnet hans er så fint så ønsker å beholde dette Anonymkode: b4781...824
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Ja, det kan du. Anonymkode: 6867e...58c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 Går fint det Anonymkode: 47001...194
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 Du kan bytte navnet ditt til hva du vil omtrent. Mellomnavn er ikke beskyttet men noen sjeldne etternavn er beskyttet, så det er bare de man må tenke på. I Norge er det bare det siste navnet som regnes som etternavn. Anonymkode: ccecd...c25 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #5 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan bytte navnet ditt til hva du vil omtrent. Mellomnavn er ikke beskyttet men noen sjeldne etternavn er beskyttet, så det er bare de man må tenke på. I Norge er det bare det siste navnet som regnes som etternavn. Anonymkode: ccecd...c25 Jeg trodde ikke at hvem som helst kunne ta navnet Løvenskjold som mellomnavn. Er det ikke (noen) sjeldne slektsnavn som er beskyttet, og da både som mellomnavn og etternavn? Anonymkode: da12b...967
hjärterdam Skrevet 19. oktober 2021 #6 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg trodde ikke at hvem som helst kunne ta navnet Løvenskjold som mellomnavn. Er det ikke (noen) sjeldne slektsnavn som er beskyttet, og da både som mellomnavn og etternavn? Anonymkode: da12b...967 Navn som under 200 har kan ikke tas uten videre. De kalles beskyttede etternavn. Jeg, mannen og våre to barn har et etternavn bare vi fire har. Om våre barn gifter seg kan deres ektefeller ta navnet, men tilfeldige kan ikke ta det uten vårt samtykke.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #7 Skrevet 19. oktober 2021 Google navneloven så står det enkelt og kort forklart. Anonymkode: c777a...9bf
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #8 Skrevet 19. oktober 2021 Du får beskjed fra Folkeregisteret hvis du ikke får lov å bytte til et navn. Anonymkode: a17c4...58c
Ullvott Skrevet 19. oktober 2021 #9 Skrevet 19. oktober 2021 Navneloven sier: "Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn" (§9). Dermed kan du ta mannens mellomnavn som mellomnavn selv. Du trenger heller ikke bekymre deg for beskyttede navn, for man kan ta ektefellens navn selv om det er beskyttet (så lenge ektefellen ikke selv har fått det gjennom tidligere ekteskap).
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 FrkSvår skrev (På 19.10.2021 den 21.20): Navn som under 200 har kan ikke tas uten videre. De kalles beskyttede etternavn. Jeg, mannen og våre to barn har et etternavn bare vi fire har. Om våre barn gifter seg kan deres ektefeller ta navnet, men tilfeldige kan ikke ta det uten vårt samtykke. Er dere adelige? Anonymkode: 0fa15...356
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 Ja😀 Mannen min tok mitt mellomnavn (som under 200 heter) som sitt mellomnavn etter vi giftet oss, null problem. Anonymkode: ea98d...571
Voksenmann Skrevet 22. oktober 2021 #12 Skrevet 22. oktober 2021 Synes det er fint når kvinnene beholder sitt etternavn i ekteskapet. Barna kan få begge etternavnene så kan de selv velge om de vil bruke begge eller et av dem. Mine barn fikk begge våre etternavn og da mor døde ble de mer bevisst på å minne mor og hennes slekt ved å bruke hennes etternavn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #13 Skrevet 22. oktober 2021 Skjønner at du ikke vil tenke på det nå, men vær klar over at hvis dere blir skilt (noe det er ca 50% sjanse for samme hvor lykkelige dere er nå), så kan det hende at du ikke vil beholde hans etternavn lengre. Og om du bytter navn da må dere også bytte på barna så de har navnet ditt i sitt hvis ikke du skal måtte ha med fødselsattester hver gang dere skal til utlandet (du må bevise at de er moren til barna siden dere ikke heter det samme). Råder på det sterkest alle å heller beholde sitt eget navn og gi barna begge etternavn. Mye enklere for fremtiden. (hilsen er som har vært gjennom den greia der, med brudd etter 18 lykkelige år sammen, og nå endelig har tatt tilbake pikenavnet og har fått det inn som mellomnavn hos ungene.) Anonymkode: 2e512...3b8
hjärterdam Skrevet 22. oktober 2021 #14 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er dere adelige? Anonymkode: 0fa15...356 Nei? Det er jo slik loven fungerer for alle navn som under 200 har. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå