AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg har sett flere tråder her om hva tenåringer får lov til og ikke. Og jeg ser at det er store forskjeller. Jeg vet at jeg er litt streng som mor, men forsøker å legge meg på linje med venninnenes foreldre. Hva tenker dere om alkohol, festing, overnatting, kjærester, innetid/ leggetid, lekser osv? Og hva er vanlig der du bor? Anonymkode: f4806...2db
rampeguri Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Alkohol: ikke i det hele tatt, 17-åringen får heller ikke lov. Fest: Kommer an på typen fest, hjemme-alene-fest hos folk jeg ikke kjenner - totalt uaktuelt Overnatting: kommer helt an på Kjæreste: Det kan jeg ikke bestemme, men jeg skal vite hvem kjæresten er, møte vedkommende og foresatte Innetid: mellom 9 og 10. Kan vurdere å bli overtalt til lengre på sommeren Sengetid: 2200-ish. Skolen starter ikke før ni og hun bruker maks tyve minutter dit og er rask om morgenen siden hun ikke er noen "pyntedukke", men mer guttejente i tillegg til å være b-menneske. Lekser skal gjøres etter skolen før morsommere ting Endret 19. oktober 2021 av rampeguri 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg tillater ikke alkohol eller festing, men vi har en åpen dialog rundt dette da jeg vil at hun skal kunne ringe meg og be meg hente henne om hun skulle havne i kjipe situasjoner, uten frykt for konsekvenser fra min side. Kommer til å være mer raus på denne fronten etter 16 års alderen, men jeg kommer aldri til å være den forelderen som står for innkjøp av alkohol til mine mindreårige barn! Overnatting er alltid tillatt, men skal hun sove borte må jeg enten kjenne foreldrene eller snakke med de på forhånd. Hun har ikke innetider så lenge jeg vet hvor hun er og hun er trygg, hun er ei ansvarlig jente. Leggetid har hun heller ikke. Dette har hun regulert fint selv i over 1 år nå. Kjærester og venner styrer hun helt selv. Lekser skal gjøres rett etter skole, men jeg leser ikke igjennom det lenger. Hun får gode karakterer og er pliktoppfyllende. Anonymkode: 6f177...79c 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva tenker dere om alkohol, festing, overnatting, kjærester, innetid/ leggetid, lekser osv? Og hva er vanlig der du bor? Alkohol: helt uaktuelt. Festing: Har aldri vært spørsmål om det, men jeg tror ikke det heller hadde vært så aktuelt. I alle fall skulle jeg visst hvor og med hvem og det måtte være noen trygge folk som gikk sammen og passet på hverandre. Innetid/leggetid: Har heller ikke vært så mange spørsmål om. Hun styrer leggetid selv, men jeg pusher henne litt når klokka blir rundt 22 om hun ikke har pusset tennene ennå. Hun må være hjemme rundt 23 i helger (om det ikke er noe spesielt, for eksempel kino), 21.30 på skoledager. Hun henger aldri i byen på kveldstid. Lekser: Har hun ansvar for selv, men jeg følger med på lekseplan og vi snakker om prøver og innleveringer. Jeg hjelper henne med de fagene jeg kan. Jeg oppfordrer henne til å selv kontakte lærere og stille spørsmål om hun lurer på noe eller ikke rekker en innlevering. Hva som er vanlig her: Mange foreldre er slække/ har en annen kultur/ har andre grenser. Noen får se hva de vil på tv og Netflix, en del spiller 18-års spill, flere røyker/vaper og ganske mange bruker alkohol. Jeg vet også flere som har hatt sex eller som legger ut lettkledde bilder på some. Andre er veldig religiøse og går bare i menigheten. Jeg bryr meg mest om hva jeg selv synes er rett, i dialog med jenta mi. Anonymkode: ba319...2f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #5 Skrevet 19. oktober 2021 Som @rampeguri, bortsett fra at jeg ikke er tilsvarende streng på lekser. Da hun. har lov til å ta sosiale ting rett etter skolen bare hun er hjemme til halv fem/fem. Hun har litt lang skolevei. Anonymkode: aa0e1...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #6 Skrevet 19. oktober 2021 Alkohol- nulltoleranse frem til 18 år. Kjæreste- det legger jeg meg i utgangspunktet ikke borti. Men fint om jeg får vite hvem han/hun er Overnatting av kjæreste- begge må være fyllt 16 år. Innetid: kl. 21.30. 21.00 hvis han skal spise kveldsmat. Lekser gjør han etter stortsett rett etter skolen. Legger seg kl. 22.00 når det er skole dagen etter. Anonymkode: 6732a...eeb 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #7 Skrevet 19. oktober 2021 rampeguri skrev (12 minutter siden): Alkohol: ikke i det hele tatt, 17-åringen får heller ikke lov. Fest: Kommer an på typen fest, hjemme-alene-fest hos folk jeg ikke kjenner - totalt uaktuelt Overnatting: kommer helt an på Kjæreste: Det kan jeg ikke bestemme, men jeg skal vite hvem kjæresten er, møte vedkommende og foresatte Innetid: mellom 9 og 10. Kan vurdere å bli overtalt til lengre på sommeren Sengetid: 2200-ish. Skolen starter ikke før ni og hun bruker maks tyve minutter dit og er rask om morgenen siden hun ikke er noen "pyntedukke", men mer guttejente i tillegg til å være b-menneske. Lekser skal gjøres etter skolen før morsommere ting Du skal møte de foresatte? Hvorfor det, for å evaluere dem? Hva gjør du om de ikke er interessert i å møte opp til et slikt screening-intervju, nekte datteren din å ha kontakt med kjæresten? Anonymkode: f481d...9fd 20 1
rampeguri Skrevet 19. oktober 2021 #8 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som @rampeguri, bortsett fra at jeg ikke er tilsvarende streng på lekser. Da hun. har lov til å ta sosiale ting rett etter skolen bare hun er hjemme til halv fem/fem. Hun har litt lang skolevei. Anonymkode: aa0e1...e3a Er ikke veldig streng på det med lekser - om det er noe sosialt hun har lyst å gjøre rett etter skolen så er det greit så lenge hun får gjort lekser etterpå. Egentlig en vane fra barneskolen at leksene skal gjøres så fort som mulig.
rampeguri Skrevet 19. oktober 2021 #9 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal møte de foresatte? Hvorfor det, for å evaluere dem? Hva gjør du om de ikke er interessert i å møte opp til et slikt screening-intervju, nekte datteren din å ha kontakt med kjæresten? Anonymkode: f481d...9fd Er ikke snakk om screening-intervju - men mer det å ha sagt hei til dem. Om min datter skal tilbringe en del tid hjemme hos andre så vil jeg iallefall ha møtt dem. Det har jeg vært ganske konsekvent på når mine har begynt på ungdomsskolen (nye klasser da) - jeg vil møte foreldrene til nye venner (og eventuelle kjærester) for i det minste å være på hils med dem. Det har å gjøre med at jeg har ansvar for mine barn, jeg trenger ikke bli kjent med foreldrene på samme måte som jeg ønsket da de gikk i barnehage/småtrinnet - men uaktuelt å ikke vite noe som helst om foreldre. Hadde nok ikke akseptert at min datter hadde vært så mye hos kjæresten lenge utover kvelden om jeg - eller faren - ikke hadde fått møte foreldrene. Om det er strengt så får det bare være. Har eldre gutter - og det samme gjaldt for dem. Ville DU sendt din datter hjem til hvemsomhelst som du ikke veit noe om? 4
rampeguri Skrevet 19. oktober 2021 #10 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Alkohol: helt uaktuelt. Festing: Har aldri vært spørsmål om det, men jeg tror ikke det heller hadde vært så aktuelt. I alle fall skulle jeg visst hvor og med hvem og det måtte være noen trygge folk som gikk sammen og passet på hverandre. Innetid/leggetid: Har heller ikke vært så mange spørsmål om. Hun styrer leggetid selv, men jeg pusher henne litt når klokka blir rundt 22 om hun ikke har pusset tennene ennå. Hun må være hjemme rundt 23 i helger (om det ikke er noe spesielt, for eksempel kino), 21.30 på skoledager. Hun henger aldri i byen på kveldstid. Lekser: Har hun ansvar for selv, men jeg følger med på lekseplan og vi snakker om prøver og innleveringer. Jeg hjelper henne med de fagene jeg kan. Jeg oppfordrer henne til å selv kontakte lærere og stille spørsmål om hun lurer på noe eller ikke rekker en innlevering. Hva som er vanlig her: Mange foreldre er slække/ har en annen kultur/ har andre grenser. Noen får se hva de vil på tv og Netflix, en del spiller 18-års spill, flere røyker/vaper og ganske mange bruker alkohol. Jeg vet også flere som har hatt sex eller som legger ut lettkledde bilder på some. Andre er veldig religiøse og går bare i menigheten. Jeg bryr meg mest om hva jeg selv synes er rett, i dialog med jenta mi. Anonymkode: ba319...2f1 De fleste ser nok an sitt barn. Mine to yngste har nok hele veien fått se ting som har en aldersgrense som er høyere enn de er, men ikke alt - det har vært etter vurdering fra oss foreldre. Men er veldig klar på at min datter har ei venninne som ikke er klar for å se alt det min datter kan se. Men er veldig overraskende over hvor mange som får lov å spille 18-årsgrense spill allerede på barneskolen. Selv min datter som tåler ganske mye i forhold til mange andre får ikke lov til det enda.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #11 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har sett flere tråder her om hva tenåringer får lov til og ikke. Og jeg ser at det er store forskjeller. Jeg vet at jeg er litt streng som mor, men forsøker å legge meg på linje med venninnenes foreldre. Hva tenker dere om alkohol, festing, overnatting, kjærester, innetid/ leggetid, lekser osv? Og hva er vanlig der du bor? Anonymkode: f4806...2db Alkohol får de selvsagt ikke smake med min velsignelse før de blir 18. Fest - det kommer an på hva slags fest. Har barn fra 12 til 15, har ikke vært snakk om noe festing ennå. Kjæreste - ungene får så klart lov til å ha kjæreste, men det er ingen kjærester som får overnatte før de er minst 16. De må være inne kl 21 på hverdager, 22 i helger, med mindre det er snakk om et arrangement med voksne til stede eller de er hjemme hos venner der de voksne er hjemme. De legger seg seinest 22 i hverdager, fredager og lørdager blir det ofte midnatt før de går i seng. Men vi liker foreløpig ikke å legge oss mens ungene fortsatt er oppe, så kommer an på hvor lenge en av oss voksne gidder å være oppe. De må selvsagt gjøre lekser, men styrer dette i stor grad selv. Anonymkode: 41e19...79c
Malursk Skrevet 19. oktober 2021 #12 Skrevet 19. oktober 2021 Tja, alkohol er forbudt- null toleranse her. 18 års aldersgrense er 18 år! Han har innetid på hverdager 21.15 (da tar han bussen hjem kl. 21.00.) Helger og ferier - litt etter hvor han er og hvem han er sammen med. Leggetid eksisterer ikke, så lenge han står opp kl. 07.00 og er våken kan han legge seg når han måtte ønske. Overnatting driver ikke de gutta her med, enkelt og greit. Fest er også noe de ikke driver med. Det er trening for "alle penga" som gjelder 🙂 Lekser , tja.. Det legger jeg meg ikke opp i. Ikke min sak. (Altså, de har nesten ikke lekser på skolen hans, og han har selv ansvar for at de blir gjort i tide. Han har 5 i alle fag, bortsett fra engelsk, der har han en 6 😛 ) Men jeg har ALLTID vært tilgjengelig for å hjelpe på forespørsel! (Og så har han en storebror som er lektor på VGS, som hjelper ved behov.) Aldersgrenser på spill og netflix ser jeg helt bort fra, han ser det han vil og spiller de spillene han måtte ønske. Jeg har forresten møtt foreldrene til alle vennene hans, og har tlf. nr. til alle, både vennene og foreldrene. Ikke fordi jeg "krever" det, men både guttene, og foreldrene synes det er greit slik. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #13 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har sett flere tråder her om hva tenåringer får lov til og ikke. Og jeg ser at det er store forskjeller. Jeg vet at jeg er litt streng som mor, men forsøker å legge meg på linje med venninnenes foreldre. Hva tenker dere om alkohol, festing, overnatting, kjærester, innetid/ leggetid, lekser osv? Og hva er vanlig der du bor? Anonymkode: f4806...2db Jeg ser at her vi bor er det store forskjeller mellom enkelte miljøer. Noen av de henger på kjøpesenter på kveldstid, drikker energidrikke på barneskolen og andre alkohol, noen snuser, fester og noen har ikke innetid eller leggetid. Enkelte får overnatte hos kjæresten når de er 16. I vårt barns miljø vil jeg si at de fortsatt er ganske uskyldige. Ingen av de er ute på kveldstid men tilbringer mye tid med familien. Festing og alkohol er helt fjernt for de og de fleste er pliktoppfyllende og opptatt av skolearbeid og sunne hobbyer. Er svært glad for at mitt barn foreløbig har beholdt uskylden og ikke har noen interesse i fest og testing av grenser. Hun legger seg kl 22 på hverdager og samtidig som oss i helger. Hun får lov å overnatte hos venninnene, men kun de jeg kjenner. Vi bor i en av norges største byer. TS Anonymkode: f4806...2db 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #14 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg tolererer ikke henging på kjøpesenter. Hun kan få gå å handle med venninnene sine, men da gjerne om jeg eller andre foreldre ikke er gor langt unna. Det er usmakelig med slike «gjenger» som henger på senter. Liker det ikke, og vil i alle fall ikke at min skal være med på det. Anonymkode: aa0e1...e3a 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #15 Skrevet 19. oktober 2021 Alkohol, fest der noen drikker alkohol, kjæreste på overnatting--- alt er uaktuelt. Overnatting hos venninner det vi kjenner foreldrene er ok. Leggetid i uka kl. 22. I helga før kl. 00. Lekser styrer selv. Anonymkode: f8a64...b0f
Paprikamannen Skrevet 19. oktober 2021 #16 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har sett flere tråder her om hva tenåringer får lov til og ikke. Og jeg ser at det er store forskjeller. Jeg vet at jeg er litt streng som mor, men forsøker å legge meg på linje med venninnenes foreldre. Hva tenker dere om alkohol, festing, overnatting, kjærester, innetid/ leggetid, lekser osv? Og hva er vanlig der du bor? Anonymkode: f4806...2db alkohol bare i helger og maks en pakke sigaretter per dag. Jeg ville nektet barnet heroin før det fyller 18 år. 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #17 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har sett flere tråder her om hva tenåringer får lov til og ikke. Og jeg ser at det er store forskjeller. Jeg vet at jeg er litt streng som mor, men forsøker å legge meg på linje med venninnenes foreldre. Hva tenker dere om alkohol, festing, overnatting, kjærester, innetid/ leggetid, lekser osv? Og hva er vanlig der du bor? Anonymkode: f4806...2db Ingen av de tingene enda! Hun er en fornuftig jente og er hjemme på kveldene. Og det samme er vennene hennes. Overnatting av jentevenner ja. Lekser er ukelekser og hun passer på å gjøre det og jeg sjekker eller hjelper om det trengs. Leggetid før 22 i ukedagene. 2130 , men bruker litt tid på å legge seg. Hun trenger søvnen, tidlig opp. Og liker å legge seg da. Festing og alkohol får hun ikke lov til på mange år enda! Og det vet eg de fleste ikke får her. Sikkert noen som vil prøve seg, men ikke skjedd enda. Anonymkode: 69797...b58
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #18 Skrevet 19. oktober 2021 rampeguri skrev (7 timer siden): Alkohol: ikke i det hele tatt, 17-åringen får heller ikke lov. Fest: Kommer an på typen fest, hjemme-alene-fest hos folk jeg ikke kjenner - totalt uaktuelt Overnatting: kommer helt an på Kjæreste: Det kan jeg ikke bestemme, men jeg skal vite hvem kjæresten er, møte vedkommende og foresatte Innetid: mellom 9 og 10. Kan vurdere å bli overtalt til lengre på sommeren Sengetid: 2200-ish. Skolen starter ikke før ni og hun bruker maks tyve minutter dit og er rask om morgenen siden hun ikke er noen "pyntedukke", men mer guttejente i tillegg til å være b-menneske. Lekser skal gjøres etter skolen før morsommere ting Lekser er viktig. Og alltid rett etter skolen. Men når de er større og 90% reiser på senter eller andre ting og shopper eller spiser på macdonalds må det være dumt å aldri få være med.. Og føle seg utenfor. Om alle kan da men må være hjemme tidlig til å få tid til lekser og spise. Anonymkode: 69797...b58
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #19 Skrevet 19. oktober 2021 På Fosenhalvøya i Trøndelag er det vanlig at folk på 14-15 år drar på bygdefester hver helg, er ute til langt på kvelden og bestemmer selv når de skal legge seg. Når folk blir 16 år og oppover er det mange som får sine egne barn og alt det ansvaret som det medfører. På større plasser i Norge, som for eksempel Bergen, Oslo og Fredrikstad, er det vanlig at 18-åringer har fast rutine/krav om å hente posten hver torsdag og komme hjem til visse tider daglig. Det er veldig stor forskjell på by og bygd! En på 14 år bør få bestemme innetid og leggetid i stor grad selv Det samme gjelder lekser og fritidsaktiviteter. Og det er viktig at ungdommen bidrar aktivt i husarbeidet og lærer seg å bli selvstendig. Anonymkode: 6d5ff...56d 1
rampeguri Skrevet 20. oktober 2021 #20 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lekser er viktig. Og alltid rett etter skolen. Men når de er større og 90% reiser på senter eller andre ting og shopper eller spiser på macdonalds må det være dumt å aldri få være med.. Og føle seg utenfor. Om alle kan da men må være hjemme tidlig til å få tid til lekser og spise. Anonymkode: 69797...b58 Nå er hun sjelden med på slikt rett fra skolen. Om du ser hva jeg skrev seinere er jeg ikke så streng som det virker i det første innlegget jeg skrev så jeg ordla meg nok litt feil. Så det mest riktige å skrive er så fort hun er hjemme, evnt rett etter middag om maten er ferdig når hun kommer hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå