AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #121 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De med banansmak smaker ikke godt. Det var det dummeste kjøpet vi har hatt. Anonymkode: a2d98...8a6 Fortsatt bedre enn å få noe opp i baken. Anonymkode: 6a833...a94
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #122 Skrevet 20. oktober 2021 Carrot skrev (2 timer siden): Barn skal ikke tvinges til tannpuss men lære at tannpuss er noe som er bra for de, man holder ikke fast et barn og pusser tenner med makt, det er ikke greit. All form for bruk av makt overfor barn er ikke OK. Det fins ikke en tannlege i dag som tvinger ett barn, det er en foreldet tanke og ganske trist at noen foreldre fortsatt mener det er greit med tvang. Spesielt når det finnes andre alternativer. For eksempel tannlege, dersom barn overhode ikke vil være ulike grunner vil tannlegen henvise barnet til spesialist og narkose - det er ikke greit med tvang, så enkelt er det. Den forelderen som tyr tiltvang har liksom mistet grepet, det er ikke tvil om det. Da må man gå i seg selv å finne en alternativ måte. Da hadde ikke min yngste pusset tenner før han var to år, det virker også «ugreit» Anonymkode: 9c731...f2d 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #123 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fortsatt bedre enn å få noe opp i baken. Anonymkode: 6a833...a94 Sier hvem? Hva er verst, å med makt tvinges til å drikke noe de ikke vil, eller få en stikkpille de ikke vil ha? Begge deler hadde inneholdt å holde ungen fast i mens man bruker makt for å få det inn. Anonymkode: 9c731...f2d 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #124 Skrevet 20. oktober 2021 umAxa skrev (12 timer siden): Hvis det er enda ikke klart for deg: Det er dine følelser om at stikkpille er et overgrep, nedvergende, skammelig og ekkelt. Det du faktisk gjør er å påtegner et uvitende barn dine holdninger: En 2 åring kan ikke skildre om noe er positivt langsiktig for dem, slik som en stikkpille eller grønnsaker i maten. Nå som det er sagt, dine barn, dine oppdragelser, du gjør som du vil. Du kunne like gjerne sagt til barnet at du føler det spøker ute, og de vil i resten av sitt liv gå rundt å være redd for spøkelser. Men man sier jo ikke disse tingene. At jeg synes noe er skummelt, feks å gå ned i kjelleren på kvelden, jeg sier jo ikke det til datteren min. Men kroppsspråket er ikke alltid like lett å skjule. Vi er mennesker for barna våre, de har godt av å se våre følelser også. Ikke så godt eksempel, men litt. Jeg er livredd edderkopper. Det svartner for meg og det blir helt forferdelig. Jeg har sagt til datteren min at edderkopper ikke er noe farlige, de har en viktig funksjon i hjemmet, men noen mennesker er bare redd, kanskje fordi de ser skumle ut eller har unaturlig mye hår. Mamma er så redd. Det er noe jeg prøver å jobbe med. Vi kan ikke være helt flate, og når det kommer til situasjoner som omhandler våre mest private deler, da blir det veldig vanskelig å si at "sånn er det, dette er bra for deg, og slik gjør vi det" med et smil. Det finnes mer skånsomme måter. Skal man tvinge noe på dem, kan man heller gi det oralt og forklare hvorfor vi må tvinge. Anonymkode: 6a833...a94
umAxa Skrevet 20. oktober 2021 #125 Skrevet 20. oktober 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men man sier jo ikke disse tingene. At jeg synes noe er skummelt, feks å gå ned i kjelleren på kvelden, jeg sier jo ikke det til datteren min. Men kroppsspråket er ikke alltid like lett å skjule. Vi er mennesker for barna våre, de har godt av å se våre følelser også. Ikke så godt eksempel, men litt. Jeg er livredd edderkopper. Det svartner for meg og det blir helt forferdelig. Jeg har sagt til datteren min at edderkopper ikke er noe farlige, de har en viktig funksjon i hjemmet, men noen mennesker er bare redd, kanskje fordi de ser skumle ut eller har unaturlig mye hår. Mamma er så redd. Det er noe jeg prøver å jobbe med. Vi kan ikke være helt flate, og når det kommer til situasjoner som omhandler våre mest private deler, da blir det veldig vanskelig å si at "sånn er det, dette er bra for deg, og slik gjør vi det" med et smil. Det finnes mer skånsomme måter. Skal man tvinge noe på dem, kan man heller gi det oralt og forklare hvorfor vi må tvinge. Anonymkode: 6a833...a94 Har ikke en eneste uenighet i noe av det du sier. I det store bildet handler det om oppdragelse og lære barna med å forberede dem på verden som kommer. Og i denne verden finnes det edderkopper. De kan ikke utryddes fra jordens overflate bare fordi du er livredd for dem, så det riktige er å finne en måte å leve med dem og du gjør det fornuftig med å forklare dine barna at de ikke trenger å være redd for dem, selv om mamma er redd. I denne verden finnes også stikkpiller. Hun som synes stikkpiller er et overgrep er også "livredd" dem. Men hun velger å lære barna sine at stikkpiller er i hennes egne ord: ekkelt, skammelig, overgripende og nedverdige å ta en stikkpille. Enda verre så mener hun at barna føler disse tingene, med hennes egen barn på 2 år. Jeg synes det er å dra det ekstremt langt å si at et barn på den alderen kan forstå så komplekse følelser som nedverdigende. Hvis barna faktisk føler de tingene, er det fordi hun selv har vist avsky på tidligere tidspunkt og barna lærer å plukke hennes holdninger og knytter det til stikkpiller. Om hun var åpensinnet, kunne hun ha lært noe av deg med ditt edderkopp eksempel. Man kan gi oralt og sprøyter, men det er ikke det temaet handler om. 1
Carrot Skrevet 20. oktober 2021 #126 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Da hadde ikke min yngste pusset tenner før han var to år, det virker også «ugreit» Anonymkode: 9c731...f2d Men det betyr jo bare at du som forelder ikke tok deg tid til å pusse på barnets premisser? Tvang løste ikke situasjonen, barnets resignasjon gjorde - at barnet ditt holdt ut i to er før det resignerte er ikke en hyllest til deg som forelder for å ha håndtert situasjonen bra liksom.. 😎
Festlig Skrevet 20. oktober 2021 #127 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg tror jeg må spørre mine 4 barn om noen av dem har traumer fra barndomen fordi de fikk stikkpiller når de var barn. Hvis det var et overgrep å gi stikkpillere til barn så hadde det vel heller aldri vært i salg på apoteket . Når barna er så små og ganske dårlige av feber så er det håpløst å få i de Paracet uten å gi de stikkpillere . Her er det snakk om å ta ansvar og være den voksne og ansvarlige og prøve å være trygg i rollen som foreldre. En 2 åring er ikke den som skal avgjøre om hvilken type medisin han skal ha ! En gir stikkpillere kun av nødvendighet, og det er fort gjort sålenge en bruker litt salve på pillen for å være helt konkret 3
Blomsterpotta Skrevet 20. oktober 2021 #128 Skrevet 20. oktober 2021 Om barnet nekter å ta flytende medisin og kanskje ikke klarer å svelge en tablett, så er stikkpille aktuellt å bruke. Enkelte ting kan ikke barn selv avgjøre og dette er ett typisk eksempel. At barn motsetter seg dette er forståelig, men må man så gjør man det. Å sitte å brette ut om dette til andre og attpåtil le av dette er bedritent. Det har vært ett eks antall stikkpiller jeg har måttet tvinge igjennom med mine barn også, men vi tullet og tøyset etterpå og de ble fort i godt humør igjen. Å kalle dette ett overgrep er så på vidda det er mulig å komme. Barn trenger st andre tar den avgjørelsen for å bli bedre form. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #129 Skrevet 20. oktober 2021 Carrot skrev (6 timer siden): Men det betyr jo bare at du som forelder ikke tok deg tid til å pusse på barnets premisser? Tvang løste ikke situasjonen, barnets resignasjon gjorde - at barnet ditt holdt ut i to er før det resignerte er ikke en hyllest til deg som forelder for å ha håndtert situasjonen bra liksom.. 😎 Nei, det betyr at han ikke hadde språkforståelse nok før han var to til å forstå forklaringen til hvorfor man må pusse tenner. Anonymkode: 9c731...f2d 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #130 Skrevet 20. oktober 2021 Syntes det er grusomt å putte stikkpille i rumpa på barna ja, men for at de skal få det bedre i kroppen, få ned feber og faktisk klare å sove litt på natt, må jeg det 🙈 har prøvd flytende medisin på 2.5 åringen, men han bare brekker seg, sier "æsj" og trekker seg unna. Man kan ikke tvinge det ned i halsen på dem så de blir kvalt 🙈 da er stikkpille bedre løsning, han gråter, det går fort over, han blir bedre. 5.5 åringen godtok det veldig fint denne forkjølelsesrunden. Han merka at paracet hjalp, så selvom det var ubehagelig å få den inn, var han rolig nå. Det hjalp å forklare at det er for at kroppen skal bli bedre, og få ned feber. Anonymkode: 2fb3e...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #131 Skrevet 20. oktober 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Hvis barnet nekter alt annet så må det jo uansett ha medisin. Det er vi enig om. Vil likevel tro at et barn som er oppriktig redd vil godta alt mulig annet? Synes bare det virker som stikkpille er førstevalget for mange. Hvorfor ikke prøve noe annet hvis barnet ikke vil? Vil det ingenting så er det helt klart et problem, men de bør få muligheten til å velge vekk stikkpiller. Anonymkode: 2a635...1c5 De fleste her sier jo at de prøver annet først. Men når min spytter ut alt fra munn må det stikkpille til. Nå er han 3,5 og det er første gang jeg har fått i han oralt siden han var 1. Han skjønte endelig at det var oralt eller stikkpille. (Han har vært mye syk) Anonymkode: a2d98...8a6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #132 Skrevet 20. oktober 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Fortsatt bedre enn å få noe opp i baken. Anonymkode: 6a833...a94 Ikke når de nekter å drikke det og du må tvinge det oralt. Bedre med 2 sek i rompa enn 5 min tvang i munn Anonymkode: a2d98...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #133 Skrevet 20. oktober 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Sier hvem? Hva er verst, å med makt tvinges til å drikke noe de ikke vil, eller få en stikkpille de ikke vil ha? Begge deler hadde inneholdt å holde ungen fast i mens man bruker makt for å få det inn. Anonymkode: 9c731...f2d Mhm. For min er det verre å tvinges til å drikke enn stikkpille Anonymkode: a2d98...8a6 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #134 Skrevet 20. oktober 2021 Spurte 14-åringen hva han har syntes var verst når han var liten. Drikke medisin/sprøytes inn eller stikkpille opp i rompa. Han husket godt vond medisin han måtte få i munnen, men kunne ikke huske noen stikkpiller opp i rompa, så vond smak er det eneste som sitter igjen. Sønnen hadde MYE høy feber frem til en stund oppi barneskolealder. Anonymkode: a26cc...067 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #135 Skrevet 20. oktober 2021 Carrot skrev (14 timer siden): Den forelderen som tyr tiltvang har liksom mistet grepet, det er ikke tvil om det. Da må man gå i seg selv å finne en alternativ måte. Du har ikke barn selv, skjønner vi? Anonymkode: 01ce3...873 2
GulSitron Skrevet 20. oktober 2021 #136 Skrevet 20. oktober 2021 *har ikke lest alle svarene i tråden* Jeg synes det er feil å tvinge inn en stikkpille når barnet selv viser motstand. Jeg har en sønn på et år og da han hadde høy feber og halsbetennelse følte jeg meg som en overgriper hver gang jeg skulle gi han febernedsettende. Jeg hatet at han gråt og at det var min skyld (god intensjon i hvert fall). Jeg valgte derfor å forhøre meg med både lege og apotek om det var noe annet jeg kunne gi oralt i stede, og da fikk jeg tips om flytende Paracet med smak. Det funket mye bedre for oss og den paraceten funket også bedre på sønnen min. Han likte smaken og det gikk som en lek å gi ved behov. (Har lest at stikkpiller har veldig ujevn virkning på barn) Jeg hadde reagert dersom noen fortalte meg at de gav med makt og tvang også ler av det.. Jeg tenker at barnet muligens kan bli traumatisert av den behandlingen, spesielt nå som barn blir gjort mer oppmerksomme på overgrep og at "nei er nei"
Carrot Skrevet 22. oktober 2021 #137 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 22.20): Du har ikke barn selv, skjønner vi? Anonymkode: 01ce3...873 Jo faktisk, og fosterbarn og kurs og whatnot hvis vi virkelig skal "gå der" med argumentene våre liksom. Det handler om at tvang overfor barn i ulik grad selvsagt skaper utrygghet, det bør ikke være så vanskelig å skjønne? Og at tvang bør unngås når det finnes andre alternativer.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #138 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 14.20): Hvordan tror du det er å få presset noe inn i kroppen under tvang? Det er klart det kan føles som et overgrep! Anonymkode: 2a635...1c5 Enig Anonymkode: fdca0...61d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #139 Skrevet 23. oktober 2021 Det der hørtes ikke greit ut. Å legge ut om slike intime detaljer. Jeg har heldigvis aldri måttet gi stikkpiller til mine barn. For meg har det alltid fungert med flytende medisin blandet i smoothie (sånne små poser) både for 1 åring og 4 åring. Enkelte medisiner er kanskje vanskeligere å kamuflere i noe godt. Blir det full nekt og er jeg åpen for at man kanskje må gi stikkpiller dersom medisinen er viktig. Barna vet ikke konsekvensene av å ikke ta medisin og det ansvaret kan ikke vi legge på dem heller. Da må vi voksne ta det valget og ansvaret. Anonymkode: 51a08...e32
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. oktober 2021 #140 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 22.40): Sjekk ut denne linken https://www.apotek1.no/smerte/ulike-former-paa-reseptfrie-smertestillende Mange måter å gi paracett på. Kan noe svare på hvorfor noe MÅ i rumpa når det finnes mer skånsomme alternativer som mikstur, smeltetabletter, brusetabletter osv? Er det bare et prinsipp at det skal i rumpa, selv om det går an å gjøre på andre måter? Det skal i rumpa selv om barnet hylskriker og er livredd? Anonymkode: 2a635...1c5 Altså - ingen har sagt at ungene MÅ ha stikkpiller. Men mange har sagt at stikkpiller i noen tilfeller er det beste alternativet. Vi nevner i fleng: * barnet kaster opp (medisin tas oralt vil dermed spys opp igjen) * barnet har veldig høy feber (stikkpiller virker fortere enn smertestillende som tas oralt) * barnet er så dårlig at det ikke er helt våkent/har redusert bevissthet (da kan det være farlig å tvinge noe inn i munnen, barnet kan i verste fall bli kvalt) * barnet klarer ikke å svelge piller og liker ikke miksturer o.l. Dette er nevnt flere ganger i tråden, og burde heller ikke være særlig vanskelig å tenke seg frem til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå