AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Reagerte på da en bekjent fortalte meg at han og samboeren måtte tvinge femåringen til å ta stikkpille. Og på at han fortalte det så detaljert, mens han lo som om det var morsomt. Jeg bare følte dette var så feil, men jeg har ikke barn selv og er kanskje helt på jordet. Jeg har reagert på ting han har fortalt før, føler det både er utleverende på jentas vegne, og på at det ofte er underlivsfokusert. Og unødvendig å fortelle på en måte. Og kan ikke man gi annen medisin enn stikkpille til så store barn? Vil bare høre andres tanker, er selv barnløs så det er mulig jeg tar feil. Anonymkode: 86bf5...661
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Barn kan og skal tvinges til stikkpille når det er nødvendig, ja. Anonymkode: 83f69...a62 23
Gjest Chroma Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn kan og skal tvinges til stikkpille når det er nødvendig, ja. Anonymkode: 83f69...a62 Det finnes alternativer til stikkpiller, som iallfall jeg ville prøvd først.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 Det er respektløst på jentas vegne å fortelle sånt, og det er vel å regne som overgrep å sette stikkpille med tvang. Det må da føles slik for jenta. Vi droppet å sette stikkpille på vår 2 åring fordi hun motsatte seg det. Det føles som et overgrep å putte noe i rumpa med tvang Anonymkode: a5c07...43b 19
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #5 Skrevet 19. oktober 2021 Det hørtes ikke helt ok ut. Jeg ville aldri gjort det med mine barn, da det finnes andre måter å gi barna medisin på. Spesielt ikke når de er blitt så gamle at de har egne meninger og kanskje synes det er ubehagelig og vondt å få noe opp bak. Fikk litt vondt av det barnet kjenner jeg. Håper virkelig at det var en overdrivelse fra foreldrene sin side. Kanskje du kan stille litt kritiske spørsmål neste gang de kommer med noe sånt? Selv om du ikke har barn så har du lov til å være kritisk og si fra. Anonymkode: 1c249...5dd 17
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #6 Skrevet 19. oktober 2021 Har tvunget i mine barn stikkpiller, øyedråper og sprøyter i munn med medisin, alternativet ved å la være var verre, bare for at det kunne være litt ubehagelig i noen minutter så skal jeg ikke gi det for å få ned 40 graders feber eller sørge for at de ikke klør på seg verre betennelse i øynene. Noen ganger MÅ medisin gis og det er bare for barn å venne seg til det. Anonymkode: a26cc...067 41
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #7 Skrevet 19. oktober 2021 Jo, man kan gi annet enn stikkpille. Man skal aldri, aldri tvinge et barn til å ta en stikkpille med mindre det er snakk om alvorlig sykdom eller at annen medisin ikke fås tak i. I hvert fall en særskilt grunn. Som jeg leser her, gjør han og samboeren et alvorlig overtramp, som også kan prege barnet i lang, lang tid. Da min var fem år, kunne hun sette stikkpille selv (klarte ikke svelge tabletter, ei heller knuste, ikke skjult i mat eller noe som helst, og ikke brusetabletter heller). Du sier mye han forteller er utleverende og underlivsrelatert, og det synes jeg er veldig spesielt. Jeg ville bedt ham slutte å snakke om barnet sitt på den måten. Jeg har en vennninne som utleverer sine barn også, mye underlivsrelatert, og det er rett og slett skikkelig ubehagelig. Nei, jeg lurer ikke. Nei, jeg spør heller ikke. NEI, jeg vil ikke vite! Anonymkode: 401e9...80b 14
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #8 Skrevet 19. oktober 2021 2 minutter siden, Chroma said: Det finnes alternativer til stikkpiller, som iallfall jeg ville prøvd først. Finnes alternativer ja, men jeg måtte tvinge min 4 åring senest forrige uke. Fordelen er at jeg dagen etter fikk han til å drikke det hanikk ville dagen etter, for da visste han hva alternativet var Anonymkode: a2d98...8a6 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #9 Skrevet 19. oktober 2021 Her tvinges det i stikkpiller. Mitt barn nekter å svelge pulver smertestillende, tabletter og vannløselige tabletter. Han er for stor for flytende medisin. Selv den vil han ikke ta. Når alt er prøvd og han er syk så er det desverre det som må til. God følelse er det ikke 🙄 Kanskje faren syns dette er ubehagelig og lager det om til en spøk så han kan føle seg bedre 🤷♀️ Du skal ikke dømme så hardt. Hvertfall når du ikke har et barn som nekter å ta i mot hjelp. Anonymkode: 7bc7d...aa1 20
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #10 Skrevet 19. oktober 2021 Kan si at jeg har selv som voksen etter operasjon blitt gitt stikkpille mens jeg sov, eneste måten å gi det på natten uten å gi meg sprøyte. Stikkpille er bare enklere måte å gi medisin. Barn spytter lett ut medisin fra munnen, det har en som har hatt noen runder med syke barn som trenger medisin merket…, Anonymkode: a26cc...067 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 19. oktober 2021 #11 Skrevet 19. oktober 2021 For en vemmelig type som sitter og forteller om det på den måten, og i tillegg tvinge ungen til dette. Klarte ikke tvinge 2åringen min til det en gang, han skrek og ristet og sa "mamma neiiii!", så da gikk jeg så klart heller på internettet og søkte om det fantes noen alternativ. Gikk over til Nurofen (flytende ibux) med jordbærsmak som sprøytes inn i munnen, og han syntes dette var en fornøyelse i forhold til stikkpiller, og kalte det tilogmed snop når han ble vant (flere dager med feber). Det går an å møte ungen på halvveien, ikke overkjøre og putte medisin opp i rumpa på dem.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #12 Skrevet 19. oktober 2021 2 minutter siden, skruttveig said: For en vemmelig type som sitter og forteller om det på den måten, og i tillegg tvinge ungen til dette. Klarte ikke tvinge 2åringen min til det en gang, han skrek og ristet og sa "mamma neiiii!", så da gikk jeg så klart heller på internettet og søkte om det fantes noen alternativ. Gikk over til Nurofen (flytende ibux) med jordbærsmak som sprøytes inn i munnen, og han syntes dette var en fornøyelse i forhold til stikkpiller, og kalte det tilogmed snop når han ble vant (flere dager med feber). Det går an å møte ungen på halvveien, ikke overkjøre og putte medisin opp i rumpa på dem. Så heldig du er som har har barn som spiser medisin da. Det gjør ikke min. All medisin spyttes ut Anonymkode: a2d98...8a6 21
Gjest 123 eller noe Skrevet 19. oktober 2021 #13 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så heldig du er som har har barn som spiser medisin da. Det gjør ikke min. All medisin spyttes ut Anonymkode: a2d98...8a6 Ja jeg er vel det, men det går jo an å stikke sprøyta langt nok inn i munnen (bak i kinnene, ikke så langt som hals/drøvel så klart) så han/hun svelger det uansett, det var sånn vi fikk det til etter litt styr i begynnelsen
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #14 Skrevet 19. oktober 2021 Nei, lenge siden barnet mitt var så lite men det ble ikke satt stikkpiller etter barnet var 2 år. Reagerer på dere som sier at det «skal» det, finnes flytende Paracet med mere som kan tas. Trusler om at hvis ikke du gjør så… fy f%#$ det er så stygt det. Anonymkode: 77bb3...98f 4
umAxa Skrevet 19. oktober 2021 #15 Skrevet 19. oktober 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er respektløst på jentas vegne å fortelle sånt, og det er vel å regne som overgrep å sette stikkpille med tvang. Det må da føles slik for jenta. Vi droppet å sette stikkpille på vår 2 åring fordi hun motsatte seg det. Det føles som et overgrep å putte noe i rumpa med tvang Anonymkode: a5c07...43b Tuller du? Overgrep? Du tar det ekstremt langt med å seksuallisere stikkpiller. En 2 åring har også lyst til å leke med saksen og motsetter seg i det når det blir tatt fra henne. 🤷♂️ 35
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #16 Skrevet 19. oktober 2021 12 minutter siden, skruttveig said: Ja jeg er vel det, men det går jo an å stikke sprøyta langt nok inn i munnen (bak i kinnene, ikke så langt som hals/drøvel så klart) så han/hun svelger det uansett, det var sånn vi fikk det til etter litt styr i begynnelsen Det har vi prøvd. De ansatte på barneintensiven har prøvd, men nei, det spyttes ut. Anonymkode: a2d98...8a6 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #17 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er respektløst på jentas vegne å fortelle sånt, og det er vel å regne som overgrep å sette stikkpille med tvang. Det må da føles slik for jenta. Vi droppet å sette stikkpille på vår 2 åring fordi hun motsatte seg det. Det føles som et overgrep å putte noe i rumpa med tvang Anonymkode: a5c07...43b Nei, det er ikke overgrep. Det er nødvendig medisinsk behandling. Det nytter ikke å gi tabelett eller mikstur når barnet har oppkast og kaster opp tabeletten før absorbering. Det er mishandling å nekte barna medisinsk hjelp, og både rektal temp og stikkpiller er nødvendig. Anonymkode: 8084c...5a6 33
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #18 Skrevet 19. oktober 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, lenge siden barnet mitt var så lite men det ble ikke satt stikkpiller etter barnet var 2 år. Reagerer på dere som sier at det «skal» det, finnes flytende Paracet med mere som kan tas. Trusler om at hvis ikke du gjør så… fy f%#$ det er så stygt det. Anonymkode: 77bb3...98f Når ungen nekter oral-medisin er det litt vanskelig da. Vi har aldri startet med å tvinge i rompa, men noen ganger må man. Anonymkode: a2d98...8a6 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #19 Skrevet 19. oktober 2021 umAxa skrev (13 minutter siden): Tuller du? Overgrep? Du tar det ekstremt langt med å seksuallisere stikkpiller. En 2 åring har også lyst til å leke med saksen og motsetter seg i det når det blir tatt fra henne. 🤷♂️ Hvordan tror du det er å få presset noe inn i kroppen under tvang? Det er klart det kan føles som et overgrep! Anonymkode: 2a635...1c5 13
Crazydoglady Skrevet 19. oktober 2021 #20 Skrevet 19. oktober 2021 (endret) umAxa skrev (15 minutter siden): Tuller du? Overgrep? Du tar det ekstremt langt med å seksuallisere stikkpiller. En 2 åring har også lyst til å leke med saksen og motsetter seg i det når det blir tatt fra henne. 🤷♂️ Nå er vell ikke kravet for overgrep at det må være seksualisert.. Om noen tvinger noe inn i en kroppsåpninger og jeg ikke vil så er det klart det føles som et overgrep, helt uavhengig av intensjonen. Må man så må man, det er jeg helt enig i, men man prøver andre ring først og man synes ikke det er gøy at barnet opplever å bli tvunget gjennom noe som er langt fra fornøyelig. Det er sykt. Også kan man jo være litt kritisk på hva man deler. Ser ikke helt hvorfor man deler sånt med mindre det er til sine nærmeste i et desperat forsøk på å finne et bedre alternativ eller synes det er så grusomt så man trenger noen som kan støtte litt å si at det går bra. Og da utelater man u ødig detaljer om barnets underliv. Jeg ville nok sagt at det der synes jeg ikke er noe allright å høre på. Endret 19. oktober 2021 av Crazydoglady 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå