Gå til innhold

Hva kan barnevernet gjøre om begge foreldre sliter på hver sin måte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis far har et hjem der han driver med omsorgssvikt og mor har et hjem med litt ustabile relasjoner rundt. 

Far har fått mange runder med kurs og samtaler, uten tegn til bedring. Mor har ryddet opp i sitt gamle rot og har et bedre hjem. 

Hva kan barnevernet gjøre da? 

Anonymkode: d027b...639

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det er veldig individuelt, og at det i stor grad avhenger av de barnevernsansatte og deres kunnskapsnivå. Jeg vil nok  helst anbefale å søke hjelp og råd et annet sted.

Anonymkode: 3294d...e4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro det er veldig individuelt, og at det i stor grad avhenger av de barnevernsansatte og deres kunnskapsnivå. Jeg vil nok  helst anbefale å søke hjelp og råd et annet sted.

Anonymkode: 3294d...e4a

Ja, skjønner det. Er under barnevernet av eget valg for å hjelpe barnet mitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis far har et hjem der han driver med omsorgssvikt og mor har et hjem med litt ustabile relasjoner rundt. 

Far har fått mange runder med kurs og samtaler, uten tegn til bedring. Mor har ryddet opp i sitt gamle rot og har et bedre hjem. 

Hva kan barnevernet gjøre da? 

Lar barna bo hos mor tenker jeg.

Anonymkode: 304ee...83f

• Liker 1
Skrevet

De kan finne et fosterhjem. Eller barnehjem.

• Liker 1
Skrevet
Entern skrev (18 minutter siden):

Så ille er det ikke. 

Hos mor blir barnet fulgt opp med klær, hygiene og helse. Noe som ikke skjer hos far,  uansett hvor mange runder med samtaler man har om det så holder det ikke i lengden. Far motarbeider og ønsker ikke noe særlig samarbeid. 

Mor, altså meg, har hatt litt flyttinger og et trøblete forhold som er forbi, ellers fungerer alt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lar barna bo hos mor tenker jeg.

Anonymkode: 304ee...83f

Selv med tidligere ustabile relasjoner? Jeg er redd de kommer til å ta meg for ting som har skjedd før, men som jeg har tatt tak i og endret veldig på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv med tidligere ustabile relasjoner? Jeg er redd de kommer til å ta meg for ting som har skjedd før, men som jeg har tatt tak i og endret veldig på. 

Du må nok være litt mer konkret for at folk skal kunne danne seg et bilde av situasjonen. Hva mener du egentlig med ustabile relasjoner? 

Dersom du har hatt flere ulike partnere på kort tid men absolutt alt annet hjemme og rundt barnet fungerer, så er det ikke en sak for barnevernet engang.

Anonymkode: 9fadf...0b8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så ille er det ikke. 

Hos mor blir barnet fulgt opp med klær, hygiene og helse. Noe som ikke skjer hos far,  uansett hvor mange runder med samtaler man har om det så holder det ikke i lengden. Far motarbeider og ønsker ikke noe særlig samarbeid. 

Mor, altså meg, har hatt litt flyttinger og et trøblete forhold som er forbi, ellers fungerer alt. 

Bra!

Da beholder du nok de. 😊

Skrevet

Hvis ingen av foreldrene evner å gi barnet nødvendig omsorg, er det til barnets beste å bli plassert hos andre omsorgspersoner. 

Anonymkode: 2236c...0e2

• Liker 1
Skrevet

Vær åpen om utfordringer som har vært og hvilke grep du har gjort som mor. Dersom barna er hos deg og ikke far, er det hvordan du er i omsorgsrollen som har betydning. Har du ryddet opp i det som gjorde at barna ikke hadde det ideelt hos deg så er jo det veldig positivt og sier noe om hvordan du vil være som mor fremover. Med fokus på barnas ve og vel. Barnevern skap være til hjelp for familier, men skal ha fokus på barnets beste. Når foreldre utøver omsorgsrollen godt nok skal ikke drastiske ting som omsorgsovertakelse skje.

Anonymkode: f2374...755

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må nok være litt mer konkret for at folk skal kunne danne seg et bilde av situasjonen. Hva mener du egentlig med ustabile relasjoner? 

Dersom du har hatt flere ulike partnere på kort tid men absolutt alt annet hjemme og rundt barnet fungerer, så er det ikke en sak for barnevernet engang.

En partner hele veien, brudd og sammen igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt fungerer og selv ved brudd har jeg og eks (far til andre barnet) funnet på ting sammen. Så med hjelp har vi funnet sammen igjen og kommer til å flytte sammen igjen. Samt videre oppfølging for å opprettholde det som nå er bra. Tenker at det kan bli sett på som ustabilt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis ingen av foreldrene evner å gi barnet nødvendig omsorg, er det til barnets beste å bli plassert hos andre omsorgspersoner. 

Anonymkode: 2236c...0e2

Mor evner dette og kan bevise det. Mor har også vært den som aktivt forsøker et godt samarbeid og kan bevise dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vær åpen om utfordringer som har vært og hvilke grep du har gjort som mor. Dersom barna er hos deg og ikke far, er det hvordan du er i omsorgsrollen som har betydning. Har du ryddet opp i det som gjorde at barna ikke hadde det ideelt hos deg så er jo det veldig positivt og sier noe om hvordan du vil være som mor fremover. Med fokus på barnas ve og vel. Barnevern skap være til hjelp for familier, men skal ha fokus på barnets beste. Når foreldre utøver omsorgsrollen godt nok skal ikke drastiske ting som omsorgsovertakelse skje.

Anonymkode: f2374...755

Jeg tror heller ikke at det blir et tema med at noen andre overtar. For det fungerer jo, men det var brudd med far til yngste og flytting en stund. Men så har vi funnet sammen igjen med å ta tak i ting og fått et godt støtteapparat for det vi sleit med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En partner hele veien, brudd og sammen igjen. 

Det er jo ikke ille eller unormalt i det hele tatt. Er det virkelig det som gjør at du bekymrer deg for barnevernet eller ligger det noe mere bak?

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (3 timer siden):

Slik jeg forstår det har mor bedret onsorgsituasjonen i hjemmet etter veiledning fra barnevernet. Da er det mer aktuelt med videre veiledning enn å plassere barnet i fosterhjem eller på en institusjon.

Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Slik jeg forstår det har mor bedret onsorgsituasjonen i hjemmet etter veiledning fra barnevernet. Da er det mer aktuelt med videre veiledning enn å plassere barnet i fosterhjem eller på en institusjon.

Bra :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke ille eller unormalt i det hele tatt. Er det virkelig det som gjør at du bekymrer deg for barnevernet eller ligger det noe mere bak?

Nei det er faktisk det. Hadde jeg hatt større bekymringer så hadde jeg ikke tatt kontakt med de selv. 

Skrevet
minister-mio skrev (1 time siden):

Nei, jeg bedret min situasjon først, med kontakt med parterapi blant annet. Så har jeg kontaktet barnevernet for barnet mitt sin del etterpå. Fordi jeg ser at det ikke er bra hos far. Så blir jeg bekymret for at min tidligere situasjon med av og på skal spille dårlig inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...