Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En brannfakkel, selvfølgelig.

Da jeg var barn (på 80- og 90-tallet) var det omtrent opplest og vedtatt at det var bare eldre folk ("de som hadde opplevd krigen") som likte svineribbe. Alle yngre syntes det var alt for fett og fryktelig, men man spiste det likevel av tradisjon og respekt for de eldre. Foreldrene mine sa seg enige i at det egentlig ikke var noen høydare. Som tenåring husker jeg at jeg og mine venner var skjønt enige om at ribbe, det ville vi i hvertfall aldri servere til jul selv. Jeg var sikker på at denne tradisjonen kom til å dø ut snart, til fordel for kalkun og annen mer moderne mat.

Nå skriver vi 2021, og til min overraskelse ser det ut til at svineribba fremdeles lever i beste velgående og serveres i mange hjem, både før, i og etter jul. Mange føler visst ikke at det blir jul uten, og noen familier serverer til og med både pinnekjøtt og ribbe til julemiddagen, for å garantere at ingen trenger å spise noe annet enn det de er vant til.

Hva skjedde her egentlig? Liker folk ribbe nå? Er ribbene bedre enn de var på 80-tallet? Eller er det bare fryktelig vanskelig å endre en slik tradisjon?

Anonymkode: 4d2a5...a0e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ribbe er vesentlig bedre enn kjedelig kalkun. 
Ribba er mindre fet nå enn på 80-tallet. De fleste som interesserer seg for mat lager såpass mye spennende i løpet av året at det er plass til tradisjonsmat på julaften.

Endret av Brunello
  • Liker 9
Skrevet

Ja, jeg liker ribbe. Husker ikke hvordan ribba var på 80-tallet, men jeg spiste det sikkert. Vi har alltid ribbe på julaften, sammen med and, pølser og medisterkaker.

Jeg spiser pinnekjøtt og kalkun også, men ikke på julaften. Det samme med lutefisk og rakfisk.

Anonymkode: 04352...c98

• Liker 1
Skrevet

Jeg ELSKER ribbe. MÅ ha ribbe på Julaften. Har ALLTID elsket ribbe. 😋

Rakefisk er nest beste julematen. Men ikke på Julaften. 🙂

• Liker 5
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 637b6...e8f

• Liker 1
Skrevet

Det var kanskje en slankebølge hos mange på den tida, mens mange nå ikke har noe problem med fet mat innimellom så lenge det ikke er hverdagskost? Og at kalkun kanskje ble regnet som ny og spennende julemat, mens de fleste nå tenker på det som tørt og kjedelig, mens feit mat er mer festmat?

Når det er sagt, jeg er født på slutten av 80-tallet, og hos oss var ribba alltid årets høydepunkt! Det føles ikke for fett ut synes jeg, for vi serverer det sjeldent med ribbefettet eller annen saus, og sammen med kokte poteter, rødkål og surkål, så føles det ikke altfor fett, men helt passe til å være festmat. Elsker ribbe!

Anonymkode: 61b1f...de7

• Liker 1
Skrevet

Er ikke kjempeglad i ribbe, men vi har det likevel på julaften siden det er mannens tradisjon. Jeg langtidssteker den i maaaange timer, slik at sen overhode ikke er fet, men veldig saftig. Tror nok generelt at kvaliteten på kjøttet er bedre enn på 80 tallet også.

Anonymkode: 5bf48...e4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tenkt på at det kan være at kvaliteten er bedre nå, og det er derfor folk fortsatt spiser det. Likevel blir jeg overrasket over hvor mange som ikke bare syns det er ok, men faktisk liker det godt og ser fram til det. Fint å høre, det er godt at folk ikke bare presser deg til å spise dette år etter år fordi de syns de må.

Selv syns jeg nå at ribbe er OK, og jeg syns til og med at stekelukten gir julestemning i huset, men det er på ingen måte noe jeg ville bestilt på en restaurant. Det blir helt klart jul uten også.

Anonymkode: 4d2a5...a0e

Skrevet

Tynnribba i dag er jo ikke så feit. Men jeg kan godt innrømme at selve ribba ikke er høydepunktet på julaften, men svoren, da! Jeg kunne ha spist sprøstekt svor som hele julemåltidet, tror jeg.

Og så er det jo ikkeno som lukter jul som når ribba og surkålen står og godgjør seg.

Anonymkode: 53699...026

Skrevet

Det er ikke favorittmat, men jeg har ikke noe i mot å spise det. 

Anonymkode: bdf76...bf6

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg likte det ikke før - ikke misforstå, mamma er ikke dårlig på kjøkkenet, men jul på 80-90-2000 tallet handlet om en ribbe som ble satt i ovnen, tatt ut, og var ganske tørr og fettete på samme tid. Hun har sagt selv hun ikke orker å sette seg inn i denne ribbesteikinga skikkelig.

Så møtte jeg mannen min, og smakte svigermor si ribbe, den er saftig, og svoren er som karamellisert baconchips. Jeg drømmer om den året rundt og gleder meg til jul! ❤️

Skrevet

Ingen jul uten ribbe og pinnekjøtt. Kalkun har vi på Thanksgiving og Nyttår. Snaddermat alt sammen. Men vil kun spise det i juletider. Er nok derfor jeg ser sånn frem til det.

Anonymkode: af9e4...a52

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig glad i ribbe, men det holder med den ene gangen i året! Er egentlig ikke spesielt glad i svinekjøtt, men ribba smaker vel mest nostalgi.. 

Anonymkode: 0ac5f...b1d

• Liker 1
Skrevet

Hater ribbe. Klarer ikke engang lukten av den. Må være noe av det fæleste som blir servert noensinne. 

Dette er noe som henger igjen fra barndommen. Mamma lager visstnok tidenes beste ribbe sies det og ser det ut til, men hele steken er i seg selv motbydelig. Tror faktisk jeg ble uvell hver gang jeg spiste det, og smaken appellerte aldri til meg. Det ble derfor en uappetittlig opplevelse for meg hver gang. 

Men så har jeg aldri vært noe særlig etter fettete mat, og spesielt kjøtt. Jeg vet ikke hvorfor, for pinnekjøtt kan jo være ekstremt god på smak, men likevel så er det noe i meg som gjør at jeg finner også den uappetittlig. 

Og jeg er av den at "tørt" kjøtt som kylling og kalkun er helt nydelig, og det beste jeg får servert! 

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke kalkun har inntatt norske julebord på julaften helt! 

Anonymkode: 927e2...a7d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

..................

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke kalkun har inntatt norske julebord på julaften helt! 

Anonymkode: 927e2...a7d

Sannsynligvis fordi ei dårlig tilberedt ribbe, er langt å foretrekke fremfor en dårlig tilberedt kalkun.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er veldig glad i ribbe, det er et must på julaften :)

Anonymkode: 7b8de...f18

• Liker 2
Skrevet

Elsker ribbe, og skulle gjerne spist det oftere enn bare i jula.

Anonymkode: 25604...f48

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ribbe er helt ok, anser det ikke akkurat som luksusmat som er julaften verdig, men der er folk forskjellige. Trenger aldri å spise ribbe igjen for min del, men jeg blir heller ikke furten om jeg får det servert, det smaker jo ikke vondt.

På julaften er det pinnekjøtt som gjelder. Kalkun har jeg heller aldri vært begeistret for, da tar jeg heller ribbe.

Skrevet

Nei, jeg er ikke spesielt begeistret for ribbe. Men jeg spiser det til nøds, én bit, og skjærer vekk det hvite fettet så godt det går. Men forsyner meg i stedet mer av surkål og medisterkakene på fatet. Jeg er generelt ikke så begeistret for verken svinekjøtt eller lam/sau, så både ribbe og pinnekjøtt er ingen høydare for meg.

En stek av storfekjøtt hadde vært bedre.

Anonymkode: 3b438...880

Skrevet

Elsker ribbe 😋 et must på julaften! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...