Gå til innhold

Har 938 000 i studiegjeld, er jeg fucked?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Anbefaler at du får deg en godt betalt jobb i utlandet i noen år. Godt utdannede folk i Norge tjener altfor lite. Det er politisk ønsket men jeg kan ikke annet enn le når Rødt og SV sutrer over uanstendig høye lederlønninger. Hva er 1,5m nok? 200.000 dollar. Det tjener en vanlig programmer hos Google, helt uten ansvar. Høyere utdanning i Norge lønner seg stort sett ikke. Tenk hvor mange år du må tjene mer enn rørleggeren for å a) nedbetale studielån og b) tiden du ikke tjente noe mens rørleggeren hadde full inntekt.

Blir du i Norge er du ganske fucked ja.

Anonymkode: 2c9ac...579

Jepp enig der, søskenbarnet mitt jobber som elektrikker (akkurat ferdig med lærlingtiden). Han har da 600k grunnlønn og med overtid bikker han fort 700k viss han står på.

Jeg har tatt bachelor i vernepleie og har en grunnlønn på 435k, ca 520k med tilegg (helligdager, kvelds, helg) og overtid.

Angrer på at jeg ikke bare tok en yrkesrettet utdanning (rørlegger/elektrikker) 2 år skole (vgs) 2 år lærlingtid. 4 år etter ungdomskolen ville jeg hatt god lønn og 0 studielån. 

Istede for å gå 3 år (vgs) + 3 år (universitet). 6 år etter ungdomskolen, 300k studielån og lavere lønn.

Er ikke altid studie lønner seg.

Anonymkode: 7389f...1c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp enig der, søskenbarnet mitt jobber som elektrikker (akkurat ferdig med lærlingtiden). Han har da 600k grunnlønn og med overtid bikker han fort 700k viss han står på.

Jeg har tatt bachelor i vernepleie og har en grunnlønn på 435k, ca 520k med tilegg (helligdager, kvelds, helg) og overtid.

Angrer på at jeg ikke bare tok en yrkesrettet utdanning (rørlegger/elektrikker) 2 år skole (vgs) 2 år lærlingtid. 4 år etter ungdomskolen ville jeg hatt god lønn og 0 studielån. 

Istede for å gå 3 år (vgs) + 3 år (universitet). 6 år etter ungdomskolen, 300k studielån og lavere lønn.

Vel jeg har studert i 6 år og hatt 1,5 år turnustjeneste. Jobber som lege i et lab-fag og tjener 720 k som erfaren LIS-lege. Synes heller ikke jeg kommer heldig ut sammenlignet med rørleggeren.

Anonymkode: 0b768...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke hørt at det er en dans på roser for elektrikere. Den lønna virker veldig bra til å være elektriker, så det er bra at han har fått så stor grunnlønn? Jeg sjekket på nett: lønn i 2020 for en elektriker er på gjennomsnittlig 518 112 kr.

Et av momentene som gjør at de tjener ekstra er at det er en viss risiko når du jobber med elektronikk for at du kan ta skade, men ikke om man gjør alt rett og etter boka. Kjenner mange elektrikere som klager over hvor mange yngre det er og hvor vanskelig det er å henge med, og som sier de skal finne seg noe annet å gjøre enn å være elektriker.

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner også en elektriker som har ødelagt nakke og rygg etter 10 år i bransjen. Nå må han omskolere seg. I tillegg er jobben ekstremt ensidig og lite spennende. Lite fleksibelt og få selvutviklingsmuligheter. Ikke alt handler om lønn men også i det lange løp har det ikke lønt seg for han jeg kjenner. 

Anonymkode: d152a...b32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner også en elektriker som har ødelagt nakke og rygg etter 10 år i bransjen. Nå må han omskolere seg. I tillegg er jobben ekstremt ensidig og lite spennende. Lite fleksibelt og få selvutviklingsmuligheter. Ikke alt handler om lønn men også i det lange løp har det ikke lønt seg for han jeg kjenner. 

Ja som jeg sa i posten min over så var det ikke noen dans på roser akkurat, en av de jeg kjenner har allerede funnet seg en annen job og den andre vurderer fortløpende å bytte fra elektriker. Dette er folk som har jobbet ca. 10 år i bransjen, jeg kjenner også noen som er fersk og skal ut i bransjen nå, så det virker som ungdommens marked.

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Marte79 said:

Kanskje burde ha tenkt på det før du tok opp så mye lån? Jeg hadde sovet veldig dårlig om natta med så mye gjeld. 

Gjeld hos lånekassen er ikke spesielt skummel.

Anonymkode: 0b900...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du finner deg en jobb som gjør at du kan flytte til Finnmark eller Nord-Troms. Da vil studielånet ditt faktisk slette seg selv, litt og litt. Så kan du bruke de pengene du sparer på å ikke betale ned på lånet, til å spare til det du vil spare til. Strømmen er også billig, så alt i er det mye å spare. 

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/finnmark-eller-nord-troms/

Jeg har selv bodd i Finnmark i en periode på flere år, det var et flott sted å bo. 

Anonymkode: 7999e...232

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg foreslår at du finner deg en jobb som gjør at du kan flytte til Finnmark eller Nord-Troms. Da vil studielånet ditt faktisk slette seg selv, litt og litt. Så kan du bruke de pengene du sparer på å ikke betale ned på lånet, til å spare til det du vil spare til. Strømmen er også billig, så alt i er det mye å spare. 

Jeg har selv bodd i Finnmark i en periode på flere år, det var et flott sted å bo. 

Jeg kan bo gratis hjemme og man har høyere lønn ved å jobbe på Østlandet. Gjelden blir bare slettet med maks 25 k i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva som er vanlig i dag. Selv var jeg heldig som fikk utdannet meg uten noe studielån.

Har du regnet på hvor lang tid du vil bruke på å betale ned studielånet (med en standard nedbetalingsplan), og hvor mye du ender opp med å betale ned totalt om du følger denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tok også vernepleierstudie. Dog uten noe studielån. Ca 580 000.- før tillegg.

Tror mange har mye å gå på når det gjelder å forhandle lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (11 minutter siden):

Jeg tok også vernepleierstudie. Dog uten noe studielån. Ca 580 000.- før tillegg.

Tror mange har mye å gå på når det gjelder å forhandle lønn.

Husk at lønn varierer fra hvor i landet man bor.

En jeg kjenner jobbet i en spesifikk stilling i et spesifikk selskap her vi bor. Så flyttet han til en annen landsdel. Nøyaktig samme stilling i nøyaktig samme firma. Men han gikk opp 100 k i lønn helt uten forhandlinger. Og lønna er generelt sett høyere i den landsdelen han har flytta til. 

Anonymkode: 79ec2...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Husk at lønn varierer fra hvor i landet man bor.

En jeg kjenner jobbet i en spesifikk stilling i et spesifikk selskap her vi bor. Så flyttet han til en annen landsdel. Nøyaktig samme stilling i nøyaktig samme firma. Men han gikk opp 100 k i lønn helt uten forhandlinger. Og lønna er generelt sett høyere i den landsdelen han har flytta til. 

Anonymkode: 79ec2...05f

Joda, sant det.

Men veldig mange vernepleiere jobber i kommune/stat og følger tariff som er lik. Er noen forskjeller i enkelte kommuner som har utfordringer med å rekrutere feks. Men da snakker vi kanskje 20 000.- på topp av tariff.

Er uansett velkjent at veldig mange ansatte i kommunal helse- og omsorg er dårlige til å forhandle lønn, og tar til takke med tariff uten videre. Er litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke TS, og jeg kommer opprinnelig fra Sør-Troms. Det jeg ville si er at jeg ikke ville anbefalt å flytte dit hvis du ikke har bodd der før. Slik som jeg har opplevd det så har venner flyttet til Tromsø og mistrivdes så mye at de flyttet tilbake til Oslo etter en veldig kort periode. Imidlertid er plassen kjent for å være der folk drar hvis de ikke har gode nok karakterer for å studere i en bedre by.

1 hour ago, sicario said:

Joda, sant det.

Men veldig mange vernepleiere jobber i kommune/stat og følger tariff som er lik. Er noen forskjeller i enkelte kommuner som har utfordringer med å rekrutere feks. Men da snakker vi kanskje 20 000.- på topp av tariff.

Er uansett velkjent at veldig mange ansatte i kommunal helse- og omsorg er dårlige til å forhandle lønn, og tar til takke med tariff uten videre. Er litt dumt.

Jeg har opplevd at lærere i Troms klarte forhandle seg til mye bedre vilkår siden dem slet med å finne kvalifiserte lærere. Så har lønna vært 500/600 for nyutdannede, og de bor der rimelig mens de sparer opp egenkapital til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...