Gå til innhold

Har 938 000 i studiegjeld, er jeg fucked?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har rundt 250 k på sparekonto og 938 k i studielån. Blir 30 neste år og er da ferdig med sivilingeniørstudiet (datateknologi). Studerte forskjellige andre ting før det og har ikke hatt noen skikkelig jobb utenom sommerjobber og deltidsjobber.

Er jeg fucked eller går det greit?

Anonymkode: d152a...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går selvsagt greit. Du har utdannelse med utsikt til god lønn. Studielån er også relativt billig lån. Hadde vært mer grunn til bekymring om du hadde 1 mill i kredittkortgjeld.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

datatek gjør at du kunne jobbe fra hvor som helst.

Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet til et lavkostland og jobbet derifra i noen år.

Anonymkode: 6613e...13a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går greit om du får deg en godt betalt jobb

Får du deg ikke en godt betalt jobb er du fucked ja 

De fleste med den utdannelsen får seg en godt betalt jobb.

Anonymkode: db044...ba6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på oss piloter da.. Vi som tar godt over 1 million i lån for å oppnå sertifikatene.. 940k er jo ingenting..🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke fucked. Jeg vil tenke at du faktisk heller sitter over snittet i det.

Du har nesten 1 million i gjeld, men det er studielån som er den mest gunstige gjelden man kan ha. Du har også mye penger på banken, er ung og har en utdannelse som gir gode muligheter for trygg jobb med høy inntekt.

Anonymkode: ef046...68a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør gå greit, du tar utdannelse der de fleste får seg jobb i etterkant, og det er ok til godt betalte jobber som regel. Du kan kanskje ikke kjøpe drømmekåken på drømmestedet sånn med en gang, men jobb noen år og spar godt, så går det seg fint til. 

Anonymkode: bf23b...304

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har rundt 250 k på sparekonto og 938 k i studielån. Blir 30 neste år og er da ferdig med sivilingeniørstudiet (datateknologi). Studerte forskjellige andre ting før det og har ikke hatt noen skikkelig jobb utenom sommerjobber og deltidsjobber.

Hvor mye koster et slikt lån i måneden da? Om du finner ut deg vet du jo hvor landet ligger og kan lage deg et budsjett. Finne ut hvor mye du bør tjene 😊

Anonymkode: c36f0...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye koster et slikt lån i måneden da? Om du finner ut deg vet du jo hvor landet ligger og kan lage deg et budsjett. Finne ut hvor mye du bør tjene 😊

4500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir glad av å lese sånt. Jeg har 500.000, som betyr at jeg må spare 500.000 i egenkapital bare for å gå i null, før jeg da må spare meg ny egenkapital for å gå i pluss, for så å kanskje få lån.

Eneste håpet mitt er å gifte meg med en rik dame tror jeg...

Anonymkode: 0b900...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok bra! 

Men bo billig et sted, feks kollektiv, og opparbeid deg arbeidserfaring og spar så mye du kan. Få deg en fulltidsjobb. 

Jeg fikk ikke kjøpt mitt eget sted ( alene ) før jeg ble 39. 

Anonymkode: 2bffc...733

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig, kjenner flere som jobber innen it og er selvlærte eller kun har 2 år på gratis høyskole. De tjener ca. 800.000 de også, inkl meg selv.

Anonymkode: 23efe...769

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du får deg en godt betalt jobb i utlandet i noen år. Godt utdannede folk i Norge tjener altfor lite. Det er politisk ønsket men jeg kan ikke annet enn le når Rødt og SV sutrer over uanstendig høye lederlønninger. Hva er 1,5m nok? 200.000 dollar. Det tjener en vanlig programmer hos Google, helt uten ansvar. Høyere utdanning i Norge lønner seg stort sett ikke. Tenk hvor mange år du må tjene mer enn rørleggeren for å a) nedbetale studielån og b) tiden du ikke tjente noe mens rørleggeren hadde full inntekt.

Blir du i Norge er du ganske fucked ja.

Anonymkode: 2c9ac...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smart å søke deg utenlands for å bli gjeldfri fortest mulig. Med sivilingeniør utd kan du enkelt få it-jobber i Qatar og Emiratene med millionlønn ++ goder og null skatt. 

Anonymkode: 0a139...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en kalkulator med dagens rente er det ca 5000 i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir glad av å lese sånt. Jeg har 500.000, som betyr at jeg må spare 500.000 i egenkapital bare for å gå i null, før jeg da må spare meg ny egenkapital for å gå i pluss, for så å kanskje få lån.

Eneste håpet mitt er å gifte meg med en rik dame tror jeg...

Anonymkode: 0b900...c10

Spar opp egenkapital. De trekker bare studielånet fra boliglånsummen

Anonymkode: e0881...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (4 timer siden):

Hvordan er det mulig å opparbeide seg nesten en mill i studielån, hvor mange år har du studert? 

Studert i 10 år og gikk på privatskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...