Gå til innhold

Permisjon vs sykemelding tidligere enn 3 uker før termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Oppdaget nå at man faktisk kan starte permisjonen tidligere enn 3 uker før termin, opp til 12 uker før. Men at dette da vil forkorte permisjonen etter termin. Det er en kjennsgjerning at mange er sykemeldt i tredje trimester og av og til også før. Hva mener dere, er det mer rett at disse skulle ha startet permisjon? Eller kan man ta sykemelding med god samvittighet inntil 3 mnd før termin? Kan arbeidsgiver kreve at man starter permisjon i stedet for å være sykemeldt, når det er 12 uker til termin?

Anonymkode: ff470...3f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke kreve dette nei.

Og nei det er ingen god løsning, permisjonen er for barnet sin del så det skal ha tid hjemme med foreldrene sine, og det vil ikke gagne barnet at mor tar ekstra perm før fødsel. Rart det i det hele tatt er lov å ta det så lenge før. 

Anonymkode: d1e20...4d4

• Liker 9
Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve det. 

Selvsagt blir man sykemeldt hvis man er for dårlig til å jobbe, de siste mnd før jobb. Hvorfor i all verden skulle man startet permisjonen tidligere, hvis man oppriktig er kvalifisert for sykemelding? 

Anonymkode: d6878...9f9

• Liker 2
Skrevet

Jeg startet permisjonen 12 uker før da jeg ventet mitt første barn, men tror det er ganske uvanlig. For meg var det uansett den beste løsningen da jeg var i et vikariat som jeg likevel ikke skulle tilbake til etter permisjon og jeg hatet den jobben,sjefen var forferdelig. Jeg var dessuten utrolig sliten, slik at jeg ikke fungerte skikkelig i hverdagen men likevel følte meg for frisk til å bli sykmeldt. Men fastlegen min synes det var tull å gjøre det, hun kunne bare sykmeldt meg de 12 ukene sa hun.

Anonymkode: d3bcb...82d

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Oppdaget nå at man faktisk kan starte permisjonen tidligere enn 3 uker før termin, opp til 12 uker før. Men at dette da vil forkorte permisjonen etter termin. Det er en kjennsgjerning at mange er sykemeldt i tredje trimester og av og til også før. Hva mener dere, er det mer rett at disse skulle ha startet permisjon? Eller kan man ta sykemelding med god samvittighet inntil 3 mnd før termin? Kan arbeidsgiver kreve at man starter permisjon i stedet for å være sykemeldt, når det er 12 uker til termin?

De skal selvsagt bli sykemeldt. Hva skulle de gjort når permisjonen var ferdig 9 uker før vanlig? Ulønnet perms om straff for at man ble sykj?

Anonymkode: 73670...1e1

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve det. 

Selvsagt blir man sykemeldt hvis man er for dårlig til å jobbe, de siste mnd før jobb. Hvorfor i all verden skulle man startet permisjonen tidligere, hvis man oppriktig er kvalifisert for sykemelding? 

Nei godt spm. Jeg bare sliter med å finne argumentene for å starte permisjonen tidlig. Men det må jo være noen, da det er åpning for det :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herlighet. Nei selvsagt ikke. Skal de ha 3 mnd kortere permisjon med baby da? Sende ungene i barnehagen ved 8 mnd alder? Hvordan kommer folk på sånne innlegg

Anonymkode: f7ab6...b9c

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Herlighet. Nei selvsagt ikke. Skal de ha 3 mnd kortere permisjon med baby da? Sende ungene i barnehagen ved 8 mnd alder? Hvordan kommer folk på sånne innlegg

Du blir krenka over at jeg spør? 🙄 Ro deg ned.

Jeg foreslår ikke noe som helst, jeg bare undres over at det i det hele tatt er en mulighet, og i hvilke tilfeller det gir å starte før.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei godt spm. Jeg bare sliter med å finne argumentene for å starte permisjonen tidlig. Men det må jo være noen, da det er åpning for det :)

Som nevnt over, om man står uten arbeid de siste 3 mnd kan man fremskynde permisjon ettersom man ellers hadde stått uten inntekt de siste mnd før fødsel f.eks. Det er også en regel om at man må jobbe minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart for å ha rett på foreldrepenger. Hvis man ikke har jobb av en eller annen årsak og ikke har rett på dagpenger(gir også foreldrepengerettigheter- og grunnlag), kan man velge å fremskynde permisjonen slik at man får foreldrepenger likevel. 

Men om det handler om ens egen helse så får man naturligvis sykemelding fremfor å fremskynde permisjonen, for man vinner ingenting på å fremskynde. Da står man der med opp til 3 mnd forkortet permisjon med baby, og man risikerer barnehagestart ved typ 9 mnd. Det ønsker de færreste. 

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Som nevnt over, om man står uten arbeid de siste 3 mnd kan man fremskynde permisjon ettersom man ellers hadde stått uten inntekt de siste mnd før fødsel f.eks. Det er også en regel om at man må jobbe minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart for å ha rett på foreldrepenger. Hvis man ikke har jobb av en eller annen årsak og ikke har rett på dagpenger(gir også foreldrepengerettigheter- og grunnlag), kan man velge å fremskynde permisjonen slik at man får foreldrepenger likevel. 

Men om det handler om ens egen helse så får man naturligvis sykemelding fremfor å fremskynde permisjonen, for man vinner ingenting på å fremskynde. Da står man der med opp til 3 mnd forkortet permisjon med baby, og man risikerer barnehagestart ved typ 9 mnd. Det ønsker de færreste. 

Det gir mening! Takk for forklaringa 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du blir krenka over at jeg spør? 🙄 Ro deg ned.

Jeg foreslår ikke noe som helst, jeg bare undres over at det i det hele tatt er en mulighet, og i hvilke tilfeller det gir å starte før.

Nei er på ingen måte krenket. Jeg bare forstod ikke rasjonalet for spørsmålet. Du foreslo jo også at de som var syke heller kunne ta permisjon. Innlegget kunne fint vært skrevet med et kort spørsmål om «hvorfor har en mulighet til å ta ut permisjon før fødsel?» helt uten fordommer mot folk som er sykemeldt i graviditeten

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Permisjon er for barnet, og må vell stort sett melde inn permisjon lenge før man vet hvordan svangerskapet utvikler seg etc. Med mindre det er pga prematurt barn som er kommet til verden så er sykemelding helt innafor. Det er da ikke så stor forskjell på å ha bekkenløsning kontra vont i ryggen(for folk som ikke er gravide) feks. Å.være gravid er ikke en sykdom, men det er en tilstand som kan medføre div plager eller at man i verste fall blir syk, eller at det er forhold med fosteret etc som man må ta hensyn til og det er en medisinsk tilstand. Permisjon er for at mor skal ha mulighet til å komme seg etter svangerskap og fødsel, for amming og for at foreldre og barn skal få knytte bånd og gi barnet en trygg start på livet istedet for å ansette barnevakt til nyfødte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...