Gå til innhold

Endring av måltidsrytme - mer sulten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en (u)vane i mange år hvor jeg spiser fint lite på dagen og «sparer» mat til kvelden. Dette bunner i at jeg hadde en periode hvor jeg gikk ned i vekt ved altfor lite matinntak, som igjen førte til at jeg la meg sulten og ble liggende våken halve natten. Derav fikk jeg den uvanen at jeg spiser mye rett før jeg legger meg. Vil påpeke at jeg i dag er normalvektig, spiser nok og sunt/variert, men har altså denne kveldsspisingen. En dag for meg ser slik ut:

Frokost mellom 9-10, to knekkebrød

Lunsj mellom 14-15, alt i fra havregrøt til egg eller frokostblanding

Kl 17-18, en frukt.

Så kommer resten av måltidene på rappen: middag, mellommåltid og kvelds fra 19-21:30. Her snakker vi både yoghurt, nøtter, middag(kylling/fisk/svin med poteter/ris og masse grønnsaker), 3 skiver til kvelds.

Det jeg ønsker er å omfordele måltidene slik at det blir mer jevnt. Det er på dagtid og ettermiddag/tidlig kveld jeg trenger energi, ikke rett før jeg skal legge meg. Jeg fungerer helt fint med dagens måltider, men føler meg ofte trøtt og sliten frem til jeg spiser middag, som jeg tror kommer av for lite mat på dagen som jeg tar igjen på kvelden.

Så kommer jeg til spørsmålene da. Jeg har en iboende frykt for at dersom jeg fordeler måltidene bedre, så kommer jeg likevel til å spise mye om kvelden, siden jeg har gjort det i åresvis og kroppen/hodet er vandt til det. Er det slik? Har f.eks noen ganger spist middag tidlig pga aktiviteter, og kan oppleve å bli sulten igjen på tidspunktet jeg pleier å spise middag.

Ble litt langt dette, men håper noen tar seg tid til å lese og svare😊

Anonymkode: 6e280...63f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar omtrent 4-6 dager før kroppen blir vant til den nye rytmen. Det betyr at du kanskje må holde ut litt sultfølelse noen få dager, men prøv å kjempe deg gjennom det ved å huske på at sultfølelsen avtar endel etter omtrent 15 minutter, og kommer tilbake i bølger. Det betyr at hver gang en bølge av sult kan føles, kan du sette ringeklokka på 15 minutter og tenke at du bare må holde ut til den ringer. Lønner seg å drikke et svært glass vann også, så blir det enkelt som bare det :)

Anonymkode: 2aaab...3af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...