Gå til innhold

Hva slags dekk kan jeg ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å se etter sommerdekk nå som sesongen går mot slutt. Er det noe å spare på det?

Nå har vi disse dekkene på sommerfelg: 215/40R17.
Ser at de er ganske dyre sammenlignet med andre dimensjoner. Kan vi bruke noen andre verdier på samme felg? eller må det være samme verdi som står på nå? 

Anonymkode: 1942d...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenkte å se etter sommerdekk nå som sesongen går mot slutt. Er det noe å spare på det?

Nå har vi disse dekkene på sommerfelg: 215/40R17.
Ser at de er ganske dyre sammenlignet med andre dimensjoner. Kan vi bruke noen andre verdier på samme felg? eller må det være samme verdi som står på nå? 

Anonymkode: 1942d...392

Sjekk innsiden av døra. Der står det. 

Anonymkode: 56dc3...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenkte å se etter sommerdekk nå som sesongen går mot slutt. Er det noe å spare på det?

Nå har vi disse dekkene på sommerfelg: 215/40R17.
Ser at de er ganske dyre sammenlignet med andre dimensjoner. Kan vi bruke noen andre verdier på samme felg? eller må det være samme verdi som står på nå? 

Anonymkode: 1942d...392

Dere må ikke bruke nøyaktig samme dimensjon. Som den første som svarte dere var inne på kan det finnes noe informasjon om alternative dekkdimensjoner for eks på en klistrelapp i døra eller et annet sted, instruksjonsbok, i vognkortet eller i kjøretøyopplysninger på vegvesen.no.

Men det betyr ikke nødvendigvis at dere er begrenset til akkurat de dimensjonene. Tror det kan være noe tilfeldig hvorvidt alternativer dekkdimensjoner for en bestemt bilmodell er angitt eller ikke og hvor det er angitt.

At slik info ikke finnes betyr ikke at det er "forbudt" å bruke andre dimensjoner.

Den grunnleggende hovedregelen er at rulleomkretsen på hjulet bør være omtrent lik, og maksimalt kan tillates endres med inntil 5%. Hvordan forskjellige forskjellige dimensjoner passer i forhold til hverandre kan man sjekke på nettsiden dekkalulator.com 

Og endrer man for eksempel til veldig mye bredere dekk kan man komme opp i problemer med at det rett og slett ikke er plass inni hjulbuene uten av hjulene tar borti et eller annet når man svinger etc.

Det virker som dere forutsetter å beholde felgene, da kan man på nettsiden jeg nevnte over enkelt se hvilke andre dimensjoner av 17" dekk som er innenfor kravet.

En annen ting er at hvis man bytter til veldig mye smalere eller bredere dekk er det ikke sikkert at de passer på de felgene dere har. Hvilke dekkdimensjoner som kan brukes på forskjellige felgbredder kan for eksempel sjekkes på FELGBREDDER - STØRSTE OG MINSTE TILLATTE MÅL FOR DEKKDIMENSJONER | Megahjul

Anonymkode: 123da...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

 

Den grunnleggende hovedregelen er at rulleomkretsen på hjulet bør være omtrent lik, og maksimalt kan tillates endres med inntil 5%. Hvordan forskjellige forskjellige dimensjoner passer i forhold til hverandre kan man sjekke på nettsiden dekkalulator.com 

 

Anonymkode: 123da...149

dekkalkulator.com  Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil  skulle selvfølgelig det være 

Anonymkode: 123da...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dere må ikke bruke nøyaktig samme dimensjon. Som den første som svarte dere var inne på kan det finnes noe informasjon om alternative dekkdimensjoner for eks på en klistrelapp i døra eller et annet sted, instruksjonsbok, i vognkortet eller i kjøretøyopplysninger på vegvesen.no.

Men det betyr ikke nødvendigvis at dere er begrenset til akkurat de dimensjonene. Tror det kan være noe tilfeldig hvorvidt alternativer dekkdimensjoner for en bestemt bilmodell er angitt eller ikke og hvor det er angitt.

At slik info ikke finnes betyr ikke at det er "forbudt" å bruke andre dimensjoner.

Den grunnleggende hovedregelen er at rulleomkretsen på hjulet bør være omtrent lik, og maksimalt kan tillates endres med inntil 5%. Hvordan forskjellige forskjellige dimensjoner passer i forhold til hverandre kan man sjekke på nettsiden dekkalulator.com 

Og endrer man for eksempel til veldig mye bredere dekk kan man komme opp i problemer med at det rett og slett ikke er plass inni hjulbuene uten av hjulene tar borti et eller annet når man svinger etc.

Det virker som dere forutsetter å beholde felgene, da kan man på nettsiden jeg nevnte over enkelt se hvilke andre dimensjoner av 17" dekk som er innenfor kravet.

En annen ting er at hvis man bytter til veldig mye smalere eller bredere dekk er det ikke sikkert at de passer på de felgene dere har. Hvilke dekkdimensjoner som kan brukes på forskjellige felgbredder kan for eksempel sjekkes på FELGBREDDER - STØRSTE OG MINSTE TILLATTE MÅL FOR DEKKDIMENSJONER | Megahjul

Anonymkode: 123da...149

Ikke glem at sommerdekk må tilfredstille bilfabrikantens krav om hastighetsmerking..

I dette tilfellet med kun R er det ingen problem uansett men noen biler må ha helt opp i W..og bommer en der er det anmerkning på Eu kontroll hvis kontrollløreen er våken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (6 minutter siden):

Ikke glem at sommerdekk må tilfredstille bilfabrikantens krav om hastighetsmerking..

I dette tilfellet med kun R er det ingen problem uansett men noen biler må ha helt opp i W..og bommer en der er det anmerkning på Eu kontroll hvis kontrollløreen er våken.  

Hastighetsmerking er selvfølgelig også et moment. På sommerdekk må man ha det som kreves for den aktuelle biltypen, for eks. V eller W. For vinterdekk holder det etter norske regler med Q. Så er man "heldig" og har en årssyklus på EU-kontroll der man alltid viser bilen på vinterdekk kan man i praksis komme unna med lavere hastighetsmerking på sommerdekkene. Men så sant man ikke har en bil med svært høye ytelser ytelser og ekstreme høyhastighetsdekk er det vel fort sammenfall mellom den hastighetsmerkingen man må ha, og det som er vanlig hastighetsmerking for den dimensjonen man skal ha, sånn at potensialet for å spare penger er lite.

Men R i 215/40R17 er vel ikke en hastighetsmerking? Den bokstaven står jo i alle dekkdimensjoner og betyr vel rett og slett at det er radialdekk (i motsetning til diagonaldekk?). Noen som egentlig er ganske overflødig siden alle personbiler har hatt radialdekk siden 1970-tallet, men det er nå sånn den nomenklaturen er.

Anonymkode: 123da...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hastighetsmerking er selvfølgelig også et moment. På sommerdekk må man ha det som kreves for den aktuelle biltypen, for eks. V eller W. For vinterdekk holder det etter norske regler med Q. Så er man "heldig" og har en årssyklus på EU-kontroll der man alltid viser bilen på vinterdekk kan man i praksis komme unna med lavere hastighetsmerking på sommerdekkene. Men så sant man ikke har en bil med svært høye ytelser ytelser og ekstreme høyhastighetsdekk er det vel fort sammenfall mellom den hastighetsmerkingen man må ha, og det som er vanlig hastighetsmerking for den dimensjonen man skal ha, sånn at potensialet for å spare penger er lite.

Men R i 215/40R17 er vel ikke en hastighetsmerking? Den bokstaven står jo i alle dekkdimensjoner og betyr vel rett og slett at det er radialdekk (i motsetning til diagonaldekk?). Noen som egentlig er ganske overflødig siden alle personbiler har hatt radialdekk siden 1970-tallet, men det er nå sånn den nomenklaturen er.

Anonymkode: 123da...149

Jess var litt rask så det har du helt rett i..

Denne R-en er ikke hastighetsmerking...Men for all del kjøp ikke dekk med for lav hastighetsmerking for så å teste toppfarten på tyske autobahn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...