Gå til innhold

Når en har mye mer egenkapital ved kjøp av bolig - idéer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg vil kjøpe bolig for første gang som gift.

Vi har fellesøkonomi (i hverdagen i det minste, men vi har ulik formue). Jeg har mye mer penger enn ham. Han har en formue på omtrent 1 million, mens for meg er det i overkant av 8 millioner. Vi ønsker å kjøpe noe til minst 6 millioner. Vi er barnløse nå, men planlegger å få 1-2 barn. Vi kan få lån på opp mot 5 millioner. 

Vi har vurdert å kjøpe noe uten lån, men at han da eier en mindre prosentandel. Eller vi tenker at vi kunne eid et sted 50/50 hvor vi begge la i lik egenkapital og tok opp lån, og så kunne jeg investert resten av formuen min i fond eller en utleieleilighet. Jeg ønsker å sikre mannen min å være med på prisstigning om det eventuelt ble brudd, samtidig vil vi gjerne unngå stress (som det jo gjerne blir med lån).

Har dere noen tanker hva som hadde vært best? 

Anonymkode: 556f7...467

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville gått for 50/50 om det er mulig, ellers føles det fort så skjevt. Så kan du heller investere pengene dine i noe annet. Dette er forutsatt at mannen din har god nok økonomi til å betjene lånet uten å måtte snu på krona. Det å leve en noenlunde lik livsstil er et gode i seg selv. 

• Liker 3
Skrevet

Hva om dere eier 50 - 50? Du betaler din andel kontant. Han tar opp lån utover sin egen andel. 

Da får han del i prisstigningen. 

Hvis du stoler nok på han, kan du låne han pengene. Sett det opp ordentlig, med tilbakebetaling og pant i hans andel av huset. Da blir verdiene i familien. 

• Liker 10
Skrevet

Takk for svar!

Men vi har som sagt fellesøkonomi, som vi er veldig fornøyd med, siden det blir mindre mas, og også fordi jeg tjener mer enn ham. Så om han tar opp lån på 2 millioner vil det i praksis si at vi begge betaler hans lån. Derfor jeg vurderer å forslå at for eksempel begge spytter inn 1 million, og så betjener vi 4 millioner sammen i lån.

Jeg spør her inne fordi mannen nok er med på det meste, men vil det skal bli mest rettferdig. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, stan said:

Hva om dere eier 50 - 50? Du betaler din andel kontant. Han tar opp lån utover sin egen andel. 

Da får han del i prisstigningen. 

Hvis du stoler nok på han, kan du låne han pengene. Sett det opp ordentlig, med tilbakebetaling og pant i hans andel av huset. Da blir verdiene i familien. 

Men kunne kanskje lånt ham 2 millioner isteden. Og skrevet det i en kontrakt. Hatt noe system på hvordan det ble betalt tilbake om eventuelt brudd. Hmm... Det har jeg ikke vurdert før. Kanskje dette er den beste idéen? Tusen takk!

• Liker 1
Skrevet

Vi var i den situasjonen da vi skulle kjøpe, bare ikke med like stor formue som deg og "bare" 1 mill i forskjell. Vi valgte å eie 50/50. Den ene trengte da ikke å ta opp lån, mens den andre har lån. 

Anonymkode: 57135...d01

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi var i den situasjonen da vi skulle kjøpe, bare ikke med like stor formue som deg og "bare" 1 mill i forskjell. Vi valgte å eie 50/50. Den ene trengte da ikke å ta opp lån, mens den andre har lån. 

Anonymkode: 57135...d01

Tingen er som sagt at vi har fellesøkonomi. Må vi da dele økonomien helt? Eller finnes det noen mellomløsninger? Eller at vi betaler hans lån sammen? Jeg er veldig fornøyd med fellesøkonomi siden han tjener en del mindre enn meg. Han ville nok ikke hatt råd til 2 millioner i lån om det kun kom fra hans inntekt.

Skrevet

Synes det høres ut som en god ide å gå inn med 1M hver så kan du plassere dine ytterligere 7M i noe annet, feks utleieeiendom.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Pappi said:

Synes det høres ut som en god ide å gå inn med 1M hver så kan du plassere dine ytterligere 7M i noe annet, feks utleieeiendom.

Dette er jo en veldig ryddig og rettferdig måte å gjøre det på, tenkte jeg. Men samtidig er jeg jo litt engstelig for 5 millioner i lån. Og det føles også litt rart at jeg da har "7 millioner på si" på en måte.

Skrevet

Vi er I en litt lik situasjon, vi eier nå boligen 50/50, han har lån på 2,6, jeg har lån på 1,1. Vi har en felles konto som vi betaler inn likt til, som går til mat, barna, ferier, sparing til oppussing av hus osv. Ellers har vi hver vår konto hvor vi sparer for oss selv, og bruker til å kjøpe egne ting, da slipper vi å krangle hvis jeg vil kjøpe en dyr pc, eller at han kjøper 6 par sko på løpelabbet hvert år. Funker veldig bra for oss. 

Anonymkode: d8bf8...289

Skrevet

Men felles økonomi betyr vel ikke at dere begge må betale for den andre? 
For oss er felles økonomi at vi begge overfører et gitt beløp til en felles konto som dekker felles utgifter som strøm, mat, forsikringer osv. Men jeg har bil og MC som er min som jeg betaler for, det er ikke hans og da er det ikke riktig at det går fra fellesen slik jeg ser det. Han har egen bil og MC som han betaler for da dette er ulike summer det er snakk om fordi vi velger ulikt på dette, han har i tillegg båt som jeg overhode ikke har interesse av og jeg har en hytte han ikke er deleier i - ergo ville det vært unaturlig at han skulle betale på hytta eller jeg på båten.. Men vi har felles økonomi på alt som er felles.. 

I TS sitt tilfelle ville jeg gått inn med lik EK og delt lånet fordi det virker som om TS er opphengt i at felles økonomi betyr at alt er felles, altså to lønninger inn på en konto der alt betales fra. 

Anonymkode: f3840...84c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo en veldig ryddig og rettferdig måte å gjøre det på, tenkte jeg. Men samtidig er jeg jo litt engstelig for 5 millioner i lån. Og det føles også litt rart at jeg da har "7 millioner på si" på en måte.

Jeg kjenner flere som har differensiert eierbrøk også. For dem fungerer det fint, men som du selv er inne på kan det bli litt uklare linjer når dere har helt felles økonomi ellers.

Skrevet

Du går inn med 3 millioner, han går inn med 1 million og tar opp 2 millioner i lån.

Da blir alt ryddig og enkelt.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er I en litt lik situasjon, vi eier nå boligen 50/50, han har lån på 2,6, jeg har lån på 1,1. Vi har en felles konto som vi betaler inn likt til, som går til mat, barna, ferier, sparing til oppussing av hus osv. Ellers har vi hver vår konto hvor vi sparer for oss selv, og bruker til å kjøpe egne ting, da slipper vi å krangle hvis jeg vil kjøpe en dyr pc, eller at han kjøper 6 par sko på løpelabbet hvert år. Funker veldig bra for oss. 

Anonymkode: d8bf8...289

Vi har fellesøkonomi og trives best med det. Han hadde ikke hatt råd til å bidra med 50% av forbruket vårt, eventuelt måtte vi kuttet å dra på ferier osv.

Men felles økonomi betyr vel ikke at dere begge må betale for den andre? 
For oss er felles økonomi at vi begge overfører et gitt beløp til en felles konto som dekker felles utgifter som strøm, mat, forsikringer osv. Men jeg har bil og MC som er min som jeg betaler for, det er ikke hans og da er det ikke riktig at det går fra fellesen slik jeg ser det. Han har egen bil og MC som han betaler for da dette er ulike summer det er snakk om fordi vi velger ulikt på dette, han har i tillegg båt som jeg overhode ikke har interesse av og jeg har en hytte han ikke er deleier i - ergo ville det vært unaturlig at han skulle betale på hytta eller jeg på båten.. Men vi har felles økonomi på alt som er felles.. 

I TS sitt tilfelle ville jeg gått inn med lik EK og delt lånet fordi det virker som om TS er opphengt i at felles økonomi betyr at alt er felles, altså to lønninger inn på en konto der alt betales fra. 

Anonymkode: f3840...84c

Det du beskriver er ikke fellesøkonomi. Du kan google hva det betyr. Men de fleste gjør som dere. Det er oftest den endre generasjonen som har fellesøkonomi. Vi har helt fellesøkonomi. Jeg tjener 2-3 ganger mer enn ham. Så alle pengene betaler også for enkeltindividets moro. Vi har like holdninger rundt penger og ganske likt forbruk, så dette passer bra for oss.

4 minutter siden, Pappi said:

Jeg kjenner flere som har differensiert eierbrøk også. For dem fungerer det fint, men som du selv er inne på kan det bli litt uklare linjer når dere har helt felles økonomi ellers.

Ja, så dette er jo også en mulighet. Jeg ønsker bare ikke at han skal havne i kvinnefella om det blir brudd bare fordi jeg har høy egenkapital.

• Liker 1
Skrevet

Du må passe på at inntektene du får på millioner investert i fks aksjer tilfaller deg ved brudd, at skjevdeling kan dokumenteres.Ektepakt?

Anonymkode: 40b76...cb3

Skrevet

Kanskje en mellomløsning hadde funket bra, at dere kjøper med sjevdeling, men ikke 10/90.. Du går inn med litt mer EK og får en litt høyere andel i huset, resten tar dere lån på (men ikke så mye som 5 mill) og betaler fra fellesen hver måned. Resten av pengene dine kan du investere (avkastning på det kan gå som inntekt slik at dere får samme sum å rutte med hver måned selv om dere har lån). 

Ville skrevet kontrakter/hatt orden i papirene på dette slik at du er sikret ved eventuell skilsmisse da, spesielt når det gjelder investeringene du gjør med dine penger (feks om du kjøper en annen bolig for å leie ut, at den da forblir din ved brudd) men om dere kjører feks 30/70 eller 40/60-deling på hovedbolig så vil jeg si mannen kommer greit ut av det likevel og er sikret til en viss grad han og :)

Om dere er gift og ikke har særeie så antar jeg at du hadde denne formuen også før ekteskapet eller at den er arv, ellers er vel formuen din allerede felleseie dersom du tjente den mens dere var gift.

Anonymkode: 007b3...3e3

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at for fellesøkonomien, så er det jo bortkastet å ta opp lån i bank, når du har pengene på bok. Da er det bedre at du eier en større andel av boligen, og at dere lager en ordning for hvordan han skal "betale seg inn" gradvis. (Tilsvarende det han ville gjort om dere tok opp lån i banken. ) 

Om dere kjøper noe til 6 mill, og du betaler 5 og han 1, så starter dere ut med at han eier 1/6 og du eier 5/6 av boligen. Da sikres begges "innskudd" i boligmarkeden. Verken hans eller dine penger bli mindre verd av at dere deler slik.

Men siden dere har fullt ut felles økonomi, så vil det være slik at du putter mer penger inn i fellesskapet enn det han gjør. Og det skal jo ikke straffe seg for han at dere velger "å leve over hans evne", når dere legger dere på en levestandard dere som familie har råd til og er enige om. 

Dermed vil det være en tanke å legge en plan der han etter en del år har kommet opp i 50% eierandel av boligen, slik han ville blitt, om han tok lån i banken for å ha like høyt innskudd som deg. 
Si at dere da blir enige om en 20 års "nedbetalingstid" på hans andel. At etter 20 år, så skal dere eie 3/6 hver. Og forhåpentlig ha puttet en del penger i fond eller annen bolig i tillegg. 
Da vil han etter 10 år eie 2/6 og etter 20 år eie 3/6. 

Det kan bli litt rare eierbrøker underveis, men dere kan jo bli enige om å justere eierbrøken årlig, eller bare sette prinsippet, og så satse på at dere aldri egentlig må dele opp dette før dere er oppe i 50/50 deling uansett, eller aldri. 

Anonymkode: 41265...07a

• Liker 2
Skrevet

Kanskje en mellomløsning hadde funket bra, at dere kjøper med sjevdeling, men ikke 10/90.. Du går inn med litt mer EK og får en litt høyere andel i huset, resten tar dere lån på (men ikke så mye som 5 mill) og betaler fra fellesen hver måned. Resten av pengene dine kan du investere (avkastning på det kan gå som inntekt slik at dere får samme sum å rutte med hver måned selv om dere har lån). 

Ville skrevet kontrakter/hatt orden i papirene på dette slik at du er sikret ved eventuell skilsmisse da, spesielt når det gjelder investeringene du gjør med dine penger (feks om du kjøper en annen bolig for å leie ut, at den da forblir din ved brudd) men om dere kjører feks 30/70 eller 40/60-deling på hovedbolig så vil jeg si mannen kommer greit ut av det likevel og er sikret til en viss grad han og :)

Om dere er gift og ikke har særeie så antar jeg at du hadde denne formuen også før ekteskapet eller at den er arv, ellers er vel formuen din allerede felleseie dersom du tjente den mens dere var gift.

Anonymkode: 007b3...3e3

Dette var en god idé med litt skeivfordeling i eierprosent, men ikke så veldig! Denne løsningen skal jeg regne på.

Ja, tenkte at avkastningen på investeringer kan gå til forbruk. 🙂 Vi er som sagt veldig glad i å ha ting felles.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at for fellesøkonomien, så er det jo bortkastet å ta opp lån i bank, når du har pengene på bok. Da er det bedre at du eier en større andel av boligen, og at dere lager en ordning for hvordan han skal "betale seg inn" gradvis. (Tilsvarende det han ville gjort om dere tok opp lån i banken. ) 

Om dere kjøper noe til 6 mill, og du betaler 5 og han 1, så starter dere ut med at han eier 1/6 og du eier 5/6 av boligen. Da sikres begges "innskudd" i boligmarkeden. Verken hans eller dine penger bli mindre verd av at dere deler slik.

Men siden dere har fullt ut felles økonomi, så vil det være slik at du putter mer penger inn i fellesskapet enn det han gjør. Og det skal jo ikke straffe seg for han at dere velger "å leve over hans evne", når dere legger dere på en levestandard dere som familie har råd til og er enige om. 

Dermed vil det være en tanke å legge en plan der han etter en del år har kommet opp i 50% eierandel av boligen, slik han ville blitt, om han tok lån i banken for å ha like høyt innskudd som deg. 
Si at dere da blir enige om en 20 års "nedbetalingstid" på hans andel. At etter 20 år, så skal dere eie 3/6 hver. Og forhåpentlig ha puttet en del penger i fond eller annen bolig i tillegg. 

Det kan bli litt rare eierbrøker underveis, men dere kan jo bli enige om å justere eierbrøken årlig, eller bare sette prinsippet, og så satse på at dere aldri egentlig må dele opp dette før dere er oppe i 50/50 deling uansett, eller aldri. 

Dette synes jeg også var en veldig god idé! At hvert år så blir for eksempel 1% eller 2% mer hans av boligen fram til vi sitter med 50/50. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare for å tydeliggjøre. 

Jeg tenker da at siden dere har felles økonomi, så lever dere jo "som før" uten at han betaler ned ekstra på lånet. Men at dere deler på alt, og når dere har gjort det i en del år, så sier dere at det ikke lenger er behov for denne skjevdelingen. 

Om du uansett hadde bidratt til nedbetalingen av lånet, så er det jo ingen vits i at han tar opp et banklån. Det hadde jo blitt deres felles utgifter, og de blir lavest uten lån. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...