Gå til innhold

Hvor lenge kan man være hjemme med sykt barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Ja jeg lurer på hvor gammelt barnet er når man ikke har rett til å være hjemme med sykt barn lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har barn under tolv år har du rett på inntil ti (tyve) sykedager i året for å være hjemme med sykt barn.

Dette er et tolkningsspørsmål. Noen tolker det dithen at så lenge man har andre barn som er under tolv år kan man være hjemme med den som er over tolv år innenfor dags-grensen. Andre (arbeidsgivere fex) tolker det IKKE slik.

Gjest Violetta
Skrevet (endret)
Dersom du har barn under tolv år har du rett på inntil ti (tyve) sykedager i året for å være hjemme med sykt barn.

Dette er et tolkningsspørsmål. Noen tolker det dithen at så lenge man har andre barn som er under tolv år kan man være hjemme med den som er over tolv år innenfor dags-grensen. Andre (arbeidsgivere fex) tolker det IKKE slik.

Takk for svar! Fikk litt noia her, har vært hjemme i dag med niåringen og plutselig fikk jeg det for meg at det var ni år som var grensen. Ikke at det hadde vært forsvarlig, men når man først har fått noe for seg... :roll::ler:

btw - gjelder det til og med det kalenderåret barnet fyller tolv?

Endret av Violetta
Skrevet

Vanskelig å si, det står ikke spesifisert noe sted.

Skrevet

Joda, det er står at man som enslig forsørger kan være hjemme inntil 20 dager til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år.

Gjest Violetta
Skrevet
Joda, det er står at man som enslig forsørger kan være hjemme inntil 20 dager til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år.

Takk! :)

Skrevet

Hvor?

Gjest Gjest_marillia_*
Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-008.html#33A

§ 33A. Rett til fri ved barns og barnepassers sykdom.

1. Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt. Permisjonsretten gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...