Gå til innhold

Hjelp meg ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte fra min mann etter 10 år. Vi er ikke gift å har ingen samboeravtale. Jeg har som regel kjøpt alt av det nødvendige til ungene å han har sørger for at strøm og hus blir betalt. 

jeg tjener 280000 i året mens han tjener 550000-600000 i året. Han får også 56000 inn i leieinntekter. 

Nå skal jeg flytte inn i leilighet å må klare meg på 22000 i mnd om jeg ikke har rettighet mtp boet, eller stønader. 

jeg prøver å få en avtale på 60/40 slik at jeg med sikkerhet vet at jeg klarer å forsørge ungene for jeg vet at det blir meg som må betale for uteklær, aktiviteter osv.. 

En 50/50 avtale kan jeg godt gå med på men da vil jeg på samme tid kjøre meg ned i grøfta økonomisk. 

Går det Ann å avtale 60:40 å skrive i avtalen at ekstra dager kan avtales oss i mellom. Jeg er jo ikke ute etter å robbe han for penger heller .. 

Anonymkode: f54b5...5ee

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva han vil. Vil han betale deg ekstra for tid du ikke bruker med ungen? 

Skrevet
WhisperingWind skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo helt an på hva han vil. Vil han betale deg ekstra for tid du ikke bruker med ungen? 

Problemet er jo at jeg vet at jeg etterhvert må ha ungene mer. Å det fordi at hans arbeidstider ikke løser seg men han nekter å være realistisk å jeg orker ikke lage kamp ut av det.. 

Skrevet

Snille deg, har du mulighet til å øke egen inntekt? Gå opp i stillingsprosent eller søke bedre betalte jobber? Ekstrajobb?

Anonymkode: c8645...45c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snille deg, har du mulighet til å øke egen inntekt? Gå opp i stillingsprosent eller søke bedre betalte jobber? Ekstrajobb?

Anonymkode: c8645...45c

Grunnet store problemer til å forholde seg i en jobb 100% så har jeg fast stilling i 77,13%. Men jeg tar utdanning på kveldstid så det kan kanskje ha noe å si? 

Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne klare høyere stilling. Kan jo være at jeg kan det den uka barnet er hos far men jeg er redd jeg går på en skikkelig smell 😳

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at jeg vet at jeg etterhvert må ha ungene mer. Å det fordi at hans arbeidstider ikke løser seg men han nekter å være realistisk å jeg orker ikke lage kamp ut av det.. 

I sekundet samværet øker på din side dokumenter det. Hadde bedt han signere hver gang han bryter samværavtale.

Men har du snakket med han? 

Er det han som krever 50/50? Har du da spurt hvordan han skal løse det når han jobber så mye? 

Og på sikt kan han få seg ny samboer som er villig å bidra og dermed kunne gjennomføre 50/50.

Så å belage deg på at han skal bidra økonomisk på sikt er ikke en langsiktig plan. 

Skrevet

Du kan og bør starte med å be om penger til å kjøpe klær og utstyr. Det er da helt rettferdig at han betaler alt for den ene 

Anonymkode: ae4c7...38f

• Liker 1
Skrevet

Uff, det høres ut som om du har gått i kvinnefella når det gjelder økonomien. Det er å la mannen betale ned på lånet på boligen mens kvinnen betaler mat og ting til ungene, og så skilles de og han sitter igjen med bolig nedbetalt med hundretusenvis eller millionvis av kroner og hun med ingenting. Er det tilfelle for dere?

I så fall tror jeg at du har du rett på å få noe av verdien, andre her kan sikkert hjelpe med mer spesifikke råd.

Så må du lage en ny tråd, denne kommer til å bli stengt pga dårlig overskrift.

Anonymkode: a141a...8fa

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er barna? Er en under 8, kan du ha rett på overgangsstønad fra NAV.

Anonymkode: b65b9...6e9

Skrevet

Hvis du har delt omsorg for barna, og har en inntekt på 22 000 i mnd., vil du være berettiget stønad fra Husbanken. Privat avtale kan innebære hva dere enn måtte finne nødvendig å få en klarhet i, så selvfølgelig kan det skrives og tinglyses. Samboere, uten stiftet avtale, har fått styrket sine rettigheter etter ekteskapsloven, og jeg anbefaler deg å ta en liten prat med en advokat for å gå gjennom dine rettigheter her. 

Hvis barna dere er felles barn, og under 16 år, må dere uansett møte til mekling, og her vil en del klargjøres for dere begge parter. 

Skrevet

Du bør kontakte advokat ang fordeling av hus og inventar. Dersom han tjener mye mer enn deg så kan du godt ha rett på bidrag selv ved 50/50 og i tillegg kan du ha rett på overgangsstønad. Videre kan du få en ekstra barnetrygd om barnet bor fast hos deg.

• Liker 4
Skrevet
LilleMy1989 skrev (4 minutter siden):

Du bør kontakte advokat ang fordeling av hus og inventar. Dersom han tjener mye mer enn deg så kan du godt ha rett på bidrag selv ved 50/50 og i tillegg kan du ha rett på overgangsstønad. Videre kan du få en ekstra barnetrygd om barnet bor fast hos deg.

Dette

Skrevet
6 minutter siden, LilleMy1989 said:

Enig og så kan advokaten hjelpe deg med å se på om du for eksempel har bidratt til økning av verdien av boligen osv. 

• Liker 1
Skrevet

Finn dokumentasjon på alt du har betalt. Snakk med en advokat om du har krav på noe fra huset. Når fordelingen har vert som den har vert, så har du også blitt med å bidratt til at huset skal betales ned, du har jo betalt mat og alt annet. Så det må du finne ut. 

Ha alt skriftlig mellom deg og mannen så du får en god sak mtp 50/50 ordning. 

Lag ny tråd med ny overskrift der du skriver hva tråden handler om, for denne blir stengt da overskriften er mangelfull. 

Anonymkode: 70514...926

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst må du vel sikre at du får med deg din andel av verdier ut av forholdet. Har du eierandeler i boligen du skal kjøpes ut av? Hvis ikke - kan han la seg overlate til å gå med på en avtale? Har du bidratt økonomisk på en slik måte at det er naturlig å ta opp dette?

Når det gjelder økonomi så mener jo jeg prinsipielt at det er helt feil av deg å basere deg på at eksen skal forsørge deg, spesielt når du ikke jobber fulltid selv. Vi er i 2021. Jeg mener du bør bruke mer tid på å finne ut hvordan du kan jobbe mer og få inn mer inntekt, enn på å finne ut hvordan du kan få mest mulig bidrag fra eksen. Dersom eksen har en betydelig bedre økonomisk situasjon mener jeg det er mer et argument for at han burde ha barna mer, enn et argument for at han skal betale deg for å ha barna mer. Men det er rent prinsipielle tanker da, andre kan godt være uenige såklart. 

Når det gjelder kostnader til utstyr og aktiviteter så har man jo ganske stor avtalefrihet her også. Vi deler på slike kostnader og holder det utenom bidrag. 

Det fins mye god info på NAV sine sider, kjekt å ta utgangspunkt i dette, spesielt om man ikke greier å framforhandle en fornuftig avtale selv. Blant annet bidragskalkulator. 

• Liker 1
Skrevet

Hei trådstarter! Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...