AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Nå skal jo ikke jeg si hva som er rett eller galt. Mangen har nokk funnet ut i sin måte hvordan dette blir håndtert. men selv av mange tråder her inne eller folk som mener at stebarnebarn skal bli behandlet likt og få like mye som biologisk barnebarn blir litt feil.. også å kreve.. som jeg ser mange tenker. Så klart ikke barnet sitt feil barnet har ikke bedt om skilte foreldre og nye folk inn men det har heller ikke ste-besteforeldre bedt om.. man kan ikke kreve at de skal behandle egne barn som sine biologiske barnebarn for det er ikke det samme, og kommer ann på hvor lenge de har kjent dette barnet. lest et tråd der noen mente at barnet deres burde også få like mye når det kommer til julegaver, at vis ste-besteforeldrene har gitt i gave til sine biologiske 2000kr så må deres barn også få. Her har mitt barn egne sett med besteforeldre og det har mannen min sine barn også, og om mitt barn ikke hadde hatt besteforeldre eller omvendt så kan man heller ikke kreve at de må gi mer siden stebarnebarn ikke har et sett med egne besteforeldre.. dritt er det ja.. Jeg gir da stor applaus da til dere god hjertet som ikke forskjellsbehandler, det skal dere ha! har litt dysleksi så beklager om jeg ikke er så flink til og skrive! håper folk kan være greie.. Anonymkode: 6adad...e32
Kenelz Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Kommer an på situasjonen! Har stebarnet besteforeldre så er det ikke nødvendig at ste-besteforeldre gir noe. Er stebarnet på fulltid hos den ene? Er steforeldre mer som mor/far enn bio foreldrene? Har ikke stebarnet noen besteforeldre? Da tenker jeg at ste-besteforeldrene bør gi «likestilte» gaver. 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 Det med julegaver har tatt helt av. Det er utrolig dyre gaver og et enormt gavepress, slik at det blir en belastning for mange. Tenk om man kunne tone det kraftig ned, senke krav og forventninger. Skal man unne seg litt spesiell mat i juledagene, eller er kontoen tom etter julehandelen av gaver. Noen må spare mer enn de har godt av for å oppfylle alle ønsker, for å slippe å bli uglesett. Da ville det aldri blitt noe tema med forskjell på gaver til bio og ste. Det er selvfølgelig noen som har bedre råd enn andre, og kan kjøpe dyre mobiltelefoner til mange tusen, men det bør ikke sette noen standard. Jeg er ikke i en slik situasjon, og noen ganger er jeg veldig glad for å slippe.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 Svigers syntes det var vanskelig. Svigerinnen min hadde en sønn fra før når hun møtte min manns bror, men han har vært hos faren i alle ferier, inkludert jul (og hadde bursdag i juleferien), slik at de så han minimalt da de bodde 1 t unna. Når vi var i bursdag til de to yngste søsknene så sørget han gjerne for å dra til kompiser eller ikke komme ned. Når han var 18 flyttet han ut. Svigers (og vi) har dermed hatt minimal kontakt med han alle disse årene. Jeg har ikke sett han på 5 år. Det har derfor ikke vært aktuelt for mine svigers å gi så mye gaver til denne gutten som fortsatt har to sett med besteforeldre. Anonymkode: e21d2...e98
Hengebuksvinet Skrevet 19. oktober 2021 #5 Skrevet 19. oktober 2021 Vi har gått for 100% inkludering. Steslnnen min har blitt behandlet som en helt vanlig nevø/ barnebarn osv. Om de får noe ekstra, så mister de jo også noe. Men vi hadde nok ikke villet feire jul med noen som behandlet stesønnen min som en utenforstående.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #6 Skrevet 19. oktober 2021 Min bror og samboer har hver sine barn, jeg regner hans samboers sønn for min nevø og behandler ham likt med tanke på gaver, tid og energi som de to tantebarna jeg deler gener med. Han var forøvrig 5år da de flyttet sammen. Det samme gjør besteforeldre på vår side, og den andre siden. Full inkludering med andre ord, og siden det går begge veier er det greit,og i mitt hode skulle det da bare mangle. Anonymkode: 124f0...90e
Ulrikke Skrevet 19. oktober 2021 #7 Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Jeg har tre bonusbarn som har sine besteforeldre i live. Mine foreldre har alltid gitt dem julegaver og oppmerksomheter når de treffes. De er alltid inkludert, da mine foreldre kjøpte hytte var det uaktuelt for dem å kjøpe en hvor det ikke var plass til alle osv. Men HELT likt er det ikke. Stebarna har sine besteforeldre. Mine er en ekstra ressurs. Stebarna har også et stesøsken hos mor, som har egne besteforeldre, og dette med eventuelle forskjeller har aldri vært noe problem noen vei. Tror det er nettopp fordi de er inkludert og det aldri har vært noe negativt noe sted. Hadde mine stebarn ikke hatt besteforeldre i live tror jeg mine foreldre hadde inkludert dem enda mer, men den samtalen har vi aldri hatt da det ikke har vært aktuelt. Hos oss har dette vært problemfritt for alle parter. Vårt felles barn har alle år sett at mine stebarn får flere julegaver osv, men hun vet jo hvorfor. Og om vårt felles barn får noe av mine foreldre som stebarna ikke har fått (utenom jul osv) så har de ikke leet et øyelokk, de synes det er naturlig fordi de er hennes besteforeldre. De har jo fått av sine til andre tider og andre situasjoner. Men mine foreldre har ALDRI gitt til bare fellesbarn dersom stebarna har vært til stede (med mindre det er fellesbarnets bursdag, selvfølgelig). Dette har funket for oss, ihvertfall. Og nei, jeg tenker ikke bare på oss voksne, jeg tenker på barna. Endret 19. oktober 2021 av Ulrikke 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå