Gå til innhold

Samværsavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en barnefordelingssak i retten; vil dommeren tilnærmet alltid tenke at 50/50 (mest mulig samlet foreldrekontakt) er det ideelle som han/hun vil ønske å oppnå om mulig? 

Og dette selv om en av partene tidligere har hatt et alvorlig rusproblem men som det ser ut som at vedkommende nå har lagt bak seg og fungerer godt, mens den andre forelderen er og alltid har vært meget godt fungerende og er en god omsorgsperson? 

vil retten i et slikt tilfelle kunne tenke at samvær i størrelsesorden ordinært samvær med forelderen som tidligere har slitt er til det beste for barnet, eller er trenden slik nå at man mener at 50/50 alltid er det beste for barnet så lenge man klarer å få det til å funke og den tidligere samværsforelderen nå er rusfri?

Anonymkode: b54c7...8f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvert imot. Det idømmes bare unntaksvis 50/50.

Anonymkode: 81f04...6e9

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Så lenge begge foreldre i dag er skikket ser de ikke på fortiden. 

Fordelingen vil mer vektlegges mht alder på barnet og avstanden mellom mor og far mht skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tvert imot. Det idømmes bare unntaksvis 50/50.

Jeg har inntrykk av at utviklingen i større og større grad går mot at de dømmer 50/50 - selvsagt med mindre det er åpenbart at foreldrene ikke klarer å samarbeide, og at dette vil være skadelig for barnet. 

• Liker 1
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 time siden):

Så lenge begge foreldre i dag er skikket ser de ikke på fortiden. 

Fordelingen vil mer vektlegges mht alder på barnet og avstanden mellom mor og far mht skolen. 

Det er dette jeg frykter. Synes det er utrolig leit hvis de ikke ser på historikken og det faktum at det alltid vil være risiko for at en tidligere avhengig kan sprekke på nytt. Og at vedkommende har gjort mye som ikke har vært til barnas beste under rus. Jeg mener så sterkt at den andre forelderen da burde ha hovedomsorgen når denne aldri har hatt noen problemer av noe slag og er stabil og forutsigbar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har inntrykk av at utviklingen i større og større grad går mot at de dømmer 50/50 - selvsagt med mindre det er åpenbart at foreldrene ikke klarer å samarbeide, og at dette vil være skadelig for barnet. 

De fleste som har 50/50 har det via avtale, ikke via dom.

TS, kontakt advokat. Du vet ikke hva vi som svarer her vet om dette. Spander det en time koster. Noe annet kan fort bli mye dyrere.

Skrevet

Uansett hva du gjør og hvilken dom du evt. får ligger det ingen tvang i dette og kan med letthet bare oversees av den ene parten. Dvs. selvtekt er veldig lett å gjøre fordi det finnes ingen hjelpemidler imot det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...