Gå til innhold

Kjøpe større bolig- med eller uten samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer bor i en liten leilighet jeg eier. Nå er jeg gravid, og vi tenker det er naturlig å kjøpe en større leilighet. Ble skremt når vi så hvor stor innvirkning barn har på hvor mye man får i boliglån. Bør man kaste seg rundt å få solgt/kjøpt før babyen kommer? Tenkte kanskje ordne finansieringsbevis før termin så vi har litt tid etter babyen kommer med finansiering uten barn lagt til grunn. Har i utgangspunktet ikke lyst å flytte. 

En annen problemstilling er samboers økonomi. Han har en god del gjeld, og skal søke gjeldsordning. Han har ulønnet permisjon fra sin 50% stilling og mottar aap mens han går i behandling. Usikker på om det vil virke positivt eller negativt inn på søknad om finansiering om vi kjøper sammen eller ikke. Har lurt på om han vil kvalifisere for lån fra husbanken, men vet ikke om det kan kombineres med en evt aktiv gjeldsordning. 

Blir glad for alle konstruktive svar.

Anonymkode: 49bc2...4de

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan nok neppe regne med din samboer som medlånetaker når han er på jakt etter gjeldsordning. Ikke har han 100 % inntekt heller. Han vil aldri i verden få lån med disse opplysningene, og hvis han får det vil han ikke få gjeldsordning (fersk gjeld).

Jeg synes dette var en underlig planlegging fra deres side. Gjeldsordning er for de som varig er ute av stand til å betjene sin gjeld, den er ikke ment for de som ikke gidder betale den. 

Jeg vil også advare deg på det sterkeste mot å eie noe sammen med en som er på vei inn i gjeldsordning. Du risikerer å ende opp med å forsørge han. 

Skrevet

Så smart av deg, å bli gravid med en deltrygda gjeldsslave. 🙄

Anonymkode: f1db9...adf

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg og samboer bor i en liten leilighet jeg eier. Nå er jeg gravid, og vi tenker det er naturlig å kjøpe en større leilighet. Ble skremt når vi så hvor stor innvirkning barn har på hvor mye man får i boliglån. Bør man kaste seg rundt å få solgt/kjøpt før babyen kommer? Tenkte kanskje ordne finansieringsbevis før termin så vi har litt tid etter babyen kommer med finansiering uten barn lagt til grunn. Har i utgangspunktet ikke lyst å flytte. 

En annen problemstilling er samboers økonomi. Han har en god del gjeld, og skal søke gjeldsordning. Han har ulønnet permisjon fra sin 50% stilling og mottar aap mens han går i behandling. Usikker på om det vil virke positivt eller negativt inn på søknad om finansiering om vi kjøper sammen eller ikke. Har lurt på om han vil kvalifisere for lån fra husbanken, men vet ikke om det kan kombineres med en evt aktiv gjeldsordning. 

Anonymkode: 49bc2...4de

Jeg synes dere kan søke og se hva de sier. Jeg fikk ikke mer enn 2.5 i dnb med et barn på 9 og med inntekt på 500 000 og studiegjeld på 500 000. Men i sparebanken 1 fikk jeg 3.5 siden jeg har eget foretak.

Ellers pass litt på, virker jo som han mannen din er litt kløne som har gjeld. Kanskje dere bare skal bo i din leilighet og så kan du kjøpe ny bolig litt lengre ute etterhvert når din bolig øker i verdi. Tenk deg godt om, om du ønsker å bake inn din økonomi inn i hans økonomiske kaos. 

Anonymkode: 11552...2ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

på hvilken måte tenker du det kan være positivt at han har gjeldsordning og aap egentlig?

Jeg vet ikke om han kan få lån jeg. Men du kan sikkert det, alene. Tenker stadig at det beste for dere er å kjøpe noe på din inntekt og med din EK fra salg av din bolig. Får han ikke lån så får han ikke det. Når han har nedbetalt gjeld og er frisk igjen og kan jobbe så kan dere jo ta lån sammen.

Anonymkode: 11552...2ec

Skrevet

Det virker litt vanskelig siden du eier leiligheten, mens han trolig kvalifiserer til startlån. Hva dere får i sammen er vanskelig å si, må nesten bare prøve egentlig. Når vi fikk startlån så var det å ha barn kjempepluss, men i banken er det visst motsatt.

Anonymkode: dc3fb...5ce

Skrevet

Aldri kjøp noe sammen med en som har rotete økonomi! Tenk på barnet ditt!! (Og for all del - ikke gift dere heller!)

Anonymkode: 64cc0...2d8

Skrevet

Dersom du alene har råd til å kjøpe større bolig så bør du gjøre det før barnet er født. Etter vil du få mindre i boliglån siden du har et barn å forsørge. 

Anonymkode: f0abd...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...