Gå til innhold

Fikk ditt barn K vitamin rett etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er valgfritt, ga dere samtykke til det?

Anonymkode: a9b33...cc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvfølgelig

Anonymkode: fdf8d...a3a

• Liker 10
Skrevet

Husker ingen slike detaljer...Hvorfor skulle en takke nei egentlig......?

Anonymkode: ecb90...dd3

• Liker 4
Skrevet

Det er mer som alt annet på føden: sier du nei er det valgfritt, sier du ikke noe, får barnet det.

Samme som lagring av barnets DNA til evig tid pga. blodprøven de tar. Må aktivt finne ut hvor du fjerner samtykke til lagring.

Anonymkode: 42e17...70c

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er mer som alt annet på føden: sier du nei er det valgfritt, sier du ikke noe, får barnet det.

Samme som lagring av barnets DNA til evig tid pga. blodprøven de tar. Må aktivt finne ut hvor du fjerner samtykke til lagring.

Hæ? Får jo jevnlig spørsmål om jeg fortsatt gir de tilgang 

Anonymkode: d69fb...5a7

Skrevet

Selvfølgelig fikk barna K-vitamin, vi ønsker ikke økt risiko for hjerneblødning. 

Anonymkode: 9b0d4...410

• Liker 11
Skrevet

Jepp. Vi fikk både åpent spørsmål om vi ønsket det, og informasjon før vi svarte ja/nei. 

vi sa selvsagt ja.

Anonymkode: c40ab...7a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husker ingen slike detaljer...Hvorfor skulle en takke nei egentlig......?

Anonymkode: ecb90...dd3

Fordi noe forskning viser at det fremkaller allergier hos barna, fordi det er syntetisk. Så man kan få gi det oralt etter fødsel isteden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hæ? Får jo jevnlig spørsmål om jeg fortsatt gir de tilgang 

Da har det endret seg etter GDPR. Da jeg fikk barn i 2017 spurte jeg om skjema for å ikke samtykke til lagring, men ingen visste noe på sykehuset. Var først etter endring i bioteknologiloven at jeg fikk mulighet/forespørsel om å fjerne samtykke.

Skrevet

Jeg husker ikke helt faktisk, det eneste jeg er sikker på er at jeg selv fikk ei sprøyte i låret for å trekke sammen livmoren raskere 

Anonymkode: 79478...ad4

• Liker 1
Skrevet

Hjerneblødning er en uting syns jeg, så selvsagt sa vi ja!

Anonymkode: 0fab2...389

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har det endret seg etter GDPR. Da jeg fikk barn i 2017 spurte jeg om skjema for å ikke samtykke til lagring, men ingen visste noe på sykehuset. Var først etter endring i bioteknologiloven at jeg fikk mulighet/forespørsel om å fjerne samtykke.

Jeg fikk i 2017 jeg og. Har svart 2 ganger på det skjemaet siden da. Første gang i 2017 tror jeg

Skrevet

Å takke nei til dette er på grensen til omsorgssvikt.

Anonymkode: 28ab3...6f3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk i 2017 jeg og. Har svart 2 ganger på det skjemaet siden da. Første gang i 2017 tror jeg

Det stemmer ikke. Det kom en endring med GDPR der man ikke måtte aktivt samtykke til evig lagring, så det var ingenting å svare på om du fortsatte lagring. Skulle du ikke lagre måtte du skrive ut og sende i Posten. Du kan muligens ha fått en påminnelse, men det er ikke noe mer utover dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fordi noe forskning viser at det fremkaller allergier hos barna, fordi det er syntetisk. Så man kan få gi det oralt etter fødsel isteden. 

Hvorfor skulle det være bedre å få det oralt da? Det er akkurat samme stoffet som brukes… vårt barn hadde forhold som gjorde at han måtte få det oralt. Og det er akkurat de samme ampullene. Står til og med på pakken at det egentlig skal gis med sprøyte. Å ta det oralt er stress fordi det må gjøres i flere omganger etter en forlater sykehuset. Og det må da gis av foreldre eller helsesøster (som nok aldri har vært borti det før)

Anonymkode: 1b288...1c5

• Liker 2
Skrevet

Vi ble ikke spurt tror jeg, de bare gjorde det og sa ifra først. Synes uansett det var greit. Jeg hadde lest om det fordi mannen min mente vi ikkr skulle ha. Jeg fikk informert ham om hvorfor vi skal ha den. 

Anonymkode: 6a5c6...0bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle det være bedre å få det oralt da? Det er akkurat samme stoffet som brukes… vårt barn hadde forhold som gjorde at han måtte få det oralt. Og det er akkurat de samme ampullene. Står til og med på pakken at det egentlig skal gis med sprøyte. Å ta det oralt er stress fordi det må gjøres i flere omganger etter en forlater sykehuset. Og det må da gis av foreldre eller helsesøster (som nok aldri har vært borti det før)

Tror det handler om doseringen, dersom den gis over tid blir det mindre bivirkninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror det handler om doseringen, dersom den gis over tid blir det mindre bivirkninger. 

Rimelig sikker på at dosen var større. Det var i allefall flere ampuller. Tenker foreldre som nekter k vitamin er mindre opplyste. Fant faktisk et notat hvis man googler på k vitamin til nyfødte ved avslag av foreldre, Hvor det problematiseres om dette er umiddelbar grunn til å melde til barnevernet. (Konkluderes forøvrig med at det ikke er det, men det viser jo hvor spesielt det er å si nei)

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi hadde forøvrig ikke mulighet til å gi det intramuskulært. Jeg skulle så gjerne hatt den muligheten ettersom det beskytter mye bedre enn oralt.. så syns det er trist at folk som kan gi barna sine dette intramuskulært sier nei

Skrevet

Alle mine har fått, både de tre som er født på sykehus og han som er født hjemme. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...