Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nå der at vi er prøvere og på pp2, så vi er ved ganske godt mot ennå. Vi (jeg) er litt bekymret for å føde i juli og kjenner jeg ikke har lyst og vurderer å hoppe over denne måneden.

Årsakene;

1. Ferieavvikling på fødeavdelingene. Hvert år leser vi om at de er underbemannet og at de frykter at det skal skje alvorlige ting pga slitne/for få jordmødre og annet helsepersonell. Med fødselsangst kjenner jeg at jeg er skeptisk til dette. 

2. Varmen. Juli er ofte varm, og de siste årene svært varm. Det er ikke fristende å føde i 30 varmegrader, eller å ha en nyfødt når det er så varmt. 

Jeg vil gjerne ha erfaringer fra andre som har født i juli hvis dere har lyst ril å dele😊

Anonymkode: f9756...f4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk om i-landsproblemer. Dette ville jeg tatt nøyaktig null hensyn til ved prøving.

Anonymkode: 6bc6f...2a4

• Liker 3
Skrevet

Det er akkurat laget en tråd om dette på x antall sider...

Anonymkode: d6b18...c9a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk om i-landsproblemer. Dette ville jeg tatt nøyaktig null hensyn til ved prøving.

Det er da ikke i-landsproblem! Det er velkjent at det er problematisk å få bemanning nok på fødeavdelingene om sommeren. Kanskje du er så kul at du føder alene uten fagpersonell, men de fleste ønsker ikke det.

Anonymkode: 2f434...fd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er akkurat laget en tråd om dette på x antall sider...

Anonymkode: d6b18...c9a

Beklager, det visste jeg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke i-landsproblem! Det er velkjent at det er problematisk å få bemanning nok på fødeavdelingene om sommeren. Kanskje du er så kul at du føder alene uten fagpersonell, men de fleste ønsker ikke det.

Anonymkode: 2f434...fd8

Du skal føde i Norge antar jeg. Så ille er da det faktisk ikke. Ja, tilbudet burde være bedre, men å for enhver pris unngå termin i fellesferien blir krisemaksimering på i-landsproblemnivå.

Skal man da også ta høyde for prematur fødsel i fellesferien? I så fall unngå også termin i både august, sept og okt da? 

Og problematisk varme i Norge i juli? Hele verden ringte nettopp og lo seg ihjel.

• Liker 3
Skrevet

Det her er (eller var?) et problem på Haukeland i alle fall. Fødte i juli for fem år siden. (Håper det er bedre tilstander der nå) Mareritt fødsel. Lå alene, fikk ikke hjelp, fikk ikke ringe mannen, fikk ikke epidural før jeg var 8 cm og nesten hele fødselen var over. Sinte jordmødre som kjeftet.. Har hatt traumer siden dette og ikke fått flere barn. 

Blir jeg gravid igjen vil jeg føde med et annet sykehus. ALDRI mer kvinneklinikken. 

Det var tropevarme, men ikke det som plaget meg mest. (Hadde bekkenløsning)

Er du en sånn som kan bli gravid når som helst hadde jeg faktisk prøvd å unngå juni/juli. Men, det er jo pga min erfaring. Andre kan sikkert ha opplevd det helt anderledes. 

Lykke til! 

Anonymkode: 8d590...9b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skal føde i Norge antar jeg. Så ille er da det faktisk ikke. Ja, tilbudet burde være bedre, men å for enhver pris unngå termin i fellesferien blir krisemaksimering på i-landsproblemnivå.

Skal man da også ta høyde for prematur fødsel i fellesferien? I så fall unngå også termin i både august, sept og okt da? 

Og problematisk varme i Norge i juli? Hele verden ringte nettopp og lo seg ihjel.

Håper du får en fin kveld videre. Takk for bidraget😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det her er (eller var?) et problem på Haukeland i alle fall. Fødte i juli for fem år siden. (Håper det er bedre tilstander der nå) Mareritt fødsel. Lå alene, fikk ikke hjelp, fikk ikke ringe mannen, fikk ikke epidural før jeg var 8 cm og nesten hele fødselen var over. Sinte jordmødre som kjeftet.. Har hatt traumer siden dette og ikke fått flere barn. 

Blir jeg gravid igjen vil jeg føde med et annet sykehus. ALDRI mer kvinneklinikken. 

Det var tropevarme, men ikke det som plaget meg mest. (Hadde bekkenløsning)

Er du en sånn som kan bli gravid når som helst hadde jeg faktisk prøvd å unngå juni/juli. Men, det er jo pga min erfaring. Andre kan sikkert ha opplevd det helt anderledes. 

Lykke til! 

Anonymkode: 8d590...9b4

Det er virkelig ikke slik at alle som føder i juli har en slik opplevelse. En venninne av meg hadde en slik fødsel i januar. Det sier ingenting. En får generelt veldig god oppfølging under fødsel i Norge.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper du får en fin kveld videre. Takk for bidraget😊

Så du vil kun ha svar som bekrefter bekymringen din? Hopp over da, det er vel ikke noe stort problem 😊

Skrevet

Jeg hadde termin i august, men fødte i juli.  Vannet gikk en lørdag, og det var lite folk på føden. Neste dag var det litt mer folk, men jeg ble godt passet gjennom hele fødselen som varte i 12 timer.

Andre gangen fødte jeg i juni, og det var det stappa med folk slik jeg måtte føde på ABC-avdelingen. Det gikk også fint der selv om det ble travelt for de som jobbet der. Likevel ble jeg tatt godt vare på :)

Skrevet

Jeg fikk min første på juli, og både varmen og dårlig bemanning var negative opplevelser. Valgte derfor å få nr to på januar, men hadde nok ikke stoppet prøvingen for å unngå sommerbarn - så ille var det ikke 😊

Anonymkode: 9c635...363

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er nå der at vi er prøvere og på pp2, så vi er ved ganske godt mot ennå. Vi (jeg) er litt bekymret for å føde i juli og kjenner jeg ikke har lyst og vurderer å hoppe over denne måneden.

Årsakene;

1. Ferieavvikling på fødeavdelingene. Hvert år leser vi om at de er underbemannet og at de frykter at det skal skje alvorlige ting pga slitne/for få jordmødre og annet helsepersonell. Med fødselsangst kjenner jeg at jeg er skeptisk til dette. 

2. Varmen. Juli er ofte varm, og de siste årene svært varm. Det er ikke fristende å føde i 30 varmegrader, eller å ha en nyfødt når det er så varmt. 

Jeg vil gjerne ha erfaringer fra andre som har født i juli hvis dere har lyst ril å dele😊

Jeg hadde termin 15. juli og fødte 29. juni i år

1. Var ikke noe problem på fødeavdelingen på Ahus ihvertfall, utrolig fint og rolig og flinke folk og null stress og god plass. Kjempefin opplevelse. Med førstemann fødte jeg i oktober og det var sykt travelt, helt fullt og en stressende opplevelse. Det er umulig å planlegge hvor travelt det vil være dagen du føder :)

2. Jeg syntes ikke varmen har vært noe problem i det hele tatt, derimot kun en fordel. Det er jo virkelig ikke akkurat varmt i Norge i forhold til de fleste andre land :) Det som er fint med å være gravid om sommeren og det er fint vær er at man kan gå i lite, løse klær og bade masse! Det er så deilig å bare flyte rundt vektløs i vannet når man ellers er tung og klomsete. Det var også mye mer stress å ha nyfødt i oktober, å måtte kle av og på klær når man skulle ut. Det har vært så behagelig å ha baby nå i sommer og bare kunne gå inn og ut uten å måtte tenke på påkledning og sånt. Det eneste sommer kjedelig med å føde på sommeren er at man må vente til etter renselsen med å bade igjen 😆 Fikk vassa masse etter fødselen da :)

Anonymkode: e7f38...7b0

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg hadde termin 15. juli og fødte 29. juni i år

1. Var ikke noe problem på fødeavdelingen på Ahus ihvertfall, utrolig fint og rolig og flinke folk og null stress og god plass. Kjempefin opplevelse. Med førstemann fødte jeg i oktober og det var sykt travelt, helt fullt og en stressende opplevelse. Det er umulig å planlegge hvor travelt det vil være dagen du føder :)

2. Jeg syntes ikke varmen har vært noe problem i det hele tatt, derimot kun en fordel. Det er jo virkelig ikke akkurat varmt i Norge i forhold til de fleste andre land :) Det som er fint med å være gravid om sommeren og det er fint vær er at man kan gå i lite, løse klær og bade masse! Det er så deilig å bare flyte rundt vektløs i vannet når man ellers er tung og klomsete. Det var også mye mer stress å ha nyfødt i oktober, å måtte kle av og på klær når man skulle ut. Det har vært så behagelig å ha baby nå i sommer og bare kunne gå inn og ut uten å måtte tenke på påkledning og sånt. Det eneste sommer kjedelig med å føde på sommeren er at man må vente til etter renselsen med å bade igjen 😆 Fikk vassa masse etter fødselen da :)

Legge til - det er jo klimaanlegg inne på sykehuset, så det var ikke varmere ell resten av året å føde heller :)

• Liker 1
Skrevet

Født begge mine gutter i juli på et sykehus i en middels stor norsk by. Begge gangene hadde jeg jordmor tilstede omtrent hele tida, merket ingenting til ferieavvikling med tanke på bemanning. Fikk epidural når jeg kunne med tanke på åpning og fremgang. Med tanke på varme var det bare deilig å kunne loffe rundt i kjole som var lett å amme med, ikke tenke så mye på bekledning på en selv og baby, kunne trille turer uten mye vær og vind... Og så er det andre som selvsagt har andre erfaringer, men ville bare dele min for å nyansere litt. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare! Det er kjempefint å lese ulike erfaringer og opplevelser, i alle retninger😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...