AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Sønnen min begynte på vgs nå i august på en linje han mistrives skikkelig. Han har prøvd å bytte linje, men fikk beskjed fra rådgiver om at det ikke gikk. Nå truer han med at han vil droppe ut siden han mistrives så. Hva og hvor kan vi få hjelp? Jeg vil for enhver pris forhindre at han slutter på skolen og skal bare slenge rund. Andre med erfaring som vil dele? Hva kan vi som foreldre gjøre? Vi prøver å oppmuntre og si det vil bli bedre, men han nekter å høre på noe som helst. Blir så fortvilet… Anonymkode: d59d4...9b5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Prøv å ta kontakt med oppfølgingstjenesten (OT). Hør om de har noen gode råd og tips i deres situasjon. De kan hjelpe gutten, hvis han dropper ut. https://www.vilbli.no/nb/nb/no/oppfolgingstjenesten-ot/a/032952 Anonymkode: 14623...aea 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Be ham lage en plan og sjekk at han følger planen, for han kan ikke dasse rundt om han ikke går skole. Om han jobber noen år så kan han jo fullføre vgs med 23/5 regelen og ta fagbrev. Tilby deg å betale for noen kurs kanskje, som øker sjansene hans for å få jobb? Anonymkode: f411c...4db
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Google ordene internatskoler og NLM. NLM står for Norsk Luthersk Misjonssamband. De har mange ulike videregående skoler som er internatskoler. Ulike linjer på de ulike skolene. Sjekk om det kan være et alternativ for han. Man må ikke være kristen for å gå på de. Det går an å ta en telefon til de som er aktuelle av de for å sjekke om de har ledig plass på en konkret linje i inneværende skoleår. Jeg synes ikke at det å droppe ut av vgs nødvendigvis bør være noe negativt. Det kan være nødvendig for hans psykiske helse i lengden å bytte miljø. Er han under 18 år kan kanskje BUP være en idé i mellomtiden? Kan folkehøyskole være et alternativ som et pusterom et år? Lykke til! Anonymkode: e1806...deb 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Hva er det som gjør at han mistrives sånn da? Er det det faglige eller det sosiale? Har han trivdes godt med skole før? Hva ser han for seg å gjøre hvis han slutter på skolen? Anonymkode: c86d9...283 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Da må du sette krav. Han kan slutte på skolen den dagen han finner seg en jobb. Han skal ikke diasse hjemme. Så skal han søke ny linje når han kan neste gang. Anonymkode: 07646...41c 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Da må du sette krav. Han kan slutte på skolen den dagen han finner seg en jobb. Han skal ikke diasse hjemme. Så skal han søke ny linje når han kan neste gang. Anonymkode: 07646...41c Det funker ikke, hun har uansett forsørgerplikt. Anonymkode: 896e8...c32 1
C8H10N4O2 Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det funker ikke, hun har uansett forsørgerplikt. Anonymkode: 896e8...c32 Mor kan fint kreve at sønnen jobber i stede for å drive dank om han slutter på skolen. Det behøver ikke å være snakk om at han skal jobbe for å forsørge seg selv, men for å få arbeidserfaring og tjene litt til lommepenger og sparing mens han venter på å kunne begynne på et annet utdanningsløp 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 Just now, C8H10N4O2 said: Mor kan fint kreve at sønnen jobber i stede for å drive dank om han slutter på skolen. Det behøver ikke å være snakk om at han skal jobbe for å forsørge seg selv, men for å få arbeidserfaring og tjene litt til lommepenger og sparing mens han venter på å kunne begynne på et annet utdanningsløp Nei, det kan hun ikke. Hun kan anmode, anbefale, håpe, trygle og lyve, men kreve kan hun ikke. Anonymkode: 896e8...c32 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Snakk med OT! Jeg droppet ut av videregående. I løpet av to friår fant jeg ut av litt av hvert. Tok deretter en mastergrad, giftet meg, fikk meg en trygg, fast jobb i Staten og har fått to barn. Alt håp er ikke ute Anonymkode: ab5c1...914 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Sønnen min begynte på vgs nå i august på en linje han mistrives skikkelig. Han har prøvd å bytte linje, men fikk beskjed fra rådgiver om at det ikke gikk. Nå truer han med at han vil droppe ut siden han mistrives så. Hva og hvor kan vi få hjelp? Jeg vil for enhver pris forhindre at han slutter på skolen og skal bare slenge rund. Andre med erfaring som vil dele? Hva kan vi som foreldre gjøre? Vi prøver å oppmuntre og si det vil bli bedre, men han nekter å høre på noe som helst. Blir så fortvilet… Anonymkode: d59d4...9b5 Min sønn var i samme situasjon. Det løste seg ved at vi kontaktet andre videregående skoler i distriktet, og da fikk han plass på en linje han ønsket å gå. Han måtte dessverre flytte på hybel, men heller det enn å ikke fullføre videregående. Anonymkode: 1468e...767 8
stan Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 Dere som foreslår at han skal få seg en jobb. Hvem vil ansette en ufaglært ungdom? De fleste jobber som er innen rekkevidde er mer kjedelige og krevende enn første året på videregående. 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 Hva med å få en time sammen hos rådgiver på skolen? Anonymkode: a4f34...814 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 Det er ingen krise. Man kan fint ta et friår, og begynne igjen. Kanskje vil han reise, jobbe? Det er lov å være «ung og dum», uten at man kontakter OT/BUP. Men det finnes skoler for elever som er skolelei. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men sjekk ut eks dale oen academy. Mulig noe for han? Anonymkode: 311c6...bca 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min begynte på vgs nå i august på en linje han mistrives skikkelig. Han har prøvd å bytte linje, men fikk beskjed fra rådgiver om at det ikke gikk. Nå truer han med at han vil droppe ut siden han mistrives så. Hva og hvor kan vi få hjelp? Jeg vil for enhver pris forhindre at han slutter på skolen og skal bare slenge rund. Andre med erfaring som vil dele? Hva kan vi som foreldre gjøre? Vi prøver å oppmuntre og si det vil bli bedre, men han nekter å høre på noe som helst. Blir så fortvilet… Anonymkode: d59d4...9b5 NAV lokalt har egne ungdomsteam som jobber spesifikt med denne gruppa. Og du: pust med magen. Dette er ikke det værste som har skjedd (selv om det føles slik akkurat nå). Anonymkode: faa47...826 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 Datteren min droppet ut etter høstferien. Vi snakket med rådgiver. Og hun fikk ta naturfag og norsk på skolen med egen lærer. Så da hadde hun noe å gjøre det året. Og det vart lettere året etterpå når hun slapp å ta disse fagene, og kunne konsentrere seg om de andre🤗 Anonymkode: f46ac...165 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min begynte på vgs nå i august på en linje han mistrives skikkelig. Han har prøvd å bytte linje, men fikk beskjed fra rådgiver om at det ikke gikk. Nå truer han med at han vil droppe ut siden han mistrives så. Hva og hvor kan vi få hjelp? Jeg vil for enhver pris forhindre at han slutter på skolen og skal bare slenge rund. Andre med erfaring som vil dele? Hva kan vi som foreldre gjøre? Vi prøver å oppmuntre og si det vil bli bedre, men han nekter å høre på noe som helst. Blir så fortvilet… Anonymkode: d59d4...9b5 Du må kontakte skolen og be om et møte og legge frem situasjonen. Ingen er tjent med at han dropper ut nå. De må finne en løsning som fungerer for han. Anonymkode: 39646...ac0 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #19 Skrevet 18. oktober 2021 Utrolig dårlig av skolen!! Hvis den videregående han går på ikke er behjelpelig ville jeg prøvd andre videregående skoler! Dette må jo kunnr løses. Anonymkode: aead7...597 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #20 Skrevet 18. oktober 2021 Er han på studspes, men burdw heller ha tatt yrkesfag? Om han ikke kan bytte: oppmuntre ham til å fullføre et par fag, og å jobbe ved siden av. Da får han et lettere år på yrkesfag neste år Anonymkode: 47b41...df9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå