Gå til innhold

Dere med herpes type 2, hvem ga dere medisiner før fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dere det på sykehuset eller av fastlegen? Så i en annen tråd her at man ikke får samtale med med sykehuslege om fødsel og jordmor har sagt at man må ta det på sykehuset, hun skrev ikke noe i helsekortet, skal det stå der?

Tar sykehuset kopi av helsekortet på OUL?

Anonymkode: 6c103...94c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ifra til fastlegen, som setter igang forebyggende tablettkur i ukene frem mot fødsel, det var det jeg fikk vite av jordmor på helsestasjonen. Det hender at de også setter igang legemiddelet iv på sykehuset hvis du har utbrudd ved fødsel. 

Anonymkode: b7991...2ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du sier ifra til fastlegen, som setter igang forebyggende tablettkur i ukene frem mot fødsel, det var det jeg fikk vite av jordmor på helsestasjonen. Det hender at de også setter igang legemiddelet iv på sykehuset hvis du har utbrudd ved fødsel. 

Takk for svar:) Hvaslags resept fikk du de på, altså hvor mye måtte du betale for kuren?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og fikk du Valtrex eller Zovirax? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fikk dere det på sykehuset eller av fastlegen? Så i en annen tråd her at man ikke får samtale med med sykehuslege om fødsel og jordmor har sagt at man må ta det på sykehuset, hun skrev ikke noe i helsekortet, skal det stå der?

Tar sykehuset kopi av helsekortet på OUL?

Det skal skrives på helsekortet. Du kan føre det på selv eller be jordmor gjøre det på neste time. Ja sykehuset tar kopi av helsekort. 

Jeg var på tidlig UL og tok det opp med lege på sykehuset i den forbindelse. Hun skrev da ut resept på forebyggende medisiner som jeg skulle ta i 10 dager før fødsel. Men fastlegen kan også skrive ut resept etter å ha konferert med gynekolog.

Anonymkode: 53bff...351

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal skrives på helsekortet. Du kan føre det på selv eller be jordmor gjøre det på neste time. Ja sykehuset tar kopi av helsekort. 

Jeg var på tidlig UL og tok det opp med lege på sykehuset i den forbindelse. Hun skrev da ut resept på forebyggende medisiner som jeg skulle ta i 10 dager før fødsel. Men fastlegen kan også skrive ut resept etter å ha konferert med gynekolog.

Var det valtrex eller zovirax?

Trodde man fikk UL hos jordmor, ikke lege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det valtrex eller zovirax?

Trodde man fikk UL hos jordmor, ikke lege.

På sykehuset her utføres tidlig ultralyd av gynekolog. Ordinær ultralyd står jordmor for. 

Jeg fikk Zovirax som profylakse før fødsel. Valtrex bruker jeg til vanlig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble fulgt av fostermedisiner grunnet tvillingsvangerskap, fikk Valtrex sv henne 4 uker før termin. 

Anonymkode: 555c1...f86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg ble fulgt av fostermedisiner grunnet tvillingsvangerskap, fikk Valtrex sv henne 4 uker før termin. 

Noen spesiell grunn til at du fikk for 4 uker? Alle steder står det 10 dager, men tvillingfødsler startet gjerne før, er det derfor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Noen spesiell grunn til at du fikk for 4 uker? Alle steder står det 10 dager, men tvillingfødsler startet gjerne før, er det derfor?

Det glemte jeg helt å skrive, men jeg fikk et lite utbrudd i uke 32 ca, og fikk da en kur, samt beskjed om å starte forebyggende behandling i uke 35 da man ikke visste forløsningstidspunkt enda (eneggede, så senest uke 37) - nå ble det planlagt KS i uke 36 så det hadde jeg ikke trengt, men jeg opplevde hvertfall at de var veldig føre var, særlig når jeg hadde et utbrudd så nære termin. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Og fikk du Valtrex eller Zovirax? :)

Jeg tok ikke noe forebyggende i mitt forrige svangerskap for hadde ingen utbrudd. Sa ifra på føden da jeg fikk svangerskapsforgiftning og ble satt igang. De trengte ikke gi meg profylakse. Endte uansett i ks. 

Skal ha planlagt ks nå. Men dette svangerskapet har jeg vært så utrolig stressa og angstpreget mtp fødsel så har hatt masse utbrudd. Du må heller ikke ha det på helsekortet. Jeg har nektet å ha sykdommen journalført og notert på helsekortet. Jeg forteller heller om det. Jeg synes det fremdeles er så skambelagt at det blir helt feil for meg å ha den merkelappen. Så lenge jeg sørger for at det ikke går ut over andre enn meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tok ikke noe forebyggende i mitt forrige svangerskap for hadde ingen utbrudd. Sa ifra på føden da jeg fikk svangerskapsforgiftning og ble satt igang. De trengte ikke gi meg profylakse. Endte uansett i ks. 

Skal ha planlagt ks nå. Men dette svangerskapet har jeg vært så utrolig stressa og angstpreget mtp fødsel så har hatt masse utbrudd. Du må heller ikke ha det på helsekortet. Jeg har nektet å ha sykdommen journalført og notert på helsekortet. Jeg forteller heller om det. Jeg synes det fremdeles er så skambelagt at det blir helt feil for meg å ha den merkelappen. Så lenge jeg sørger for at det ikke går ut over andre enn meg. 

Det er veldig mange som har det, ikke noe å føle på :) Spesilet helsepersonell er jo borti disse tilfellene, så for dem er det helt normalt.

Bedre at alle er opplyst så babyens helse kan ivaretas på best mulig måte om det skjer noe, enn at man skal holde slik "hemmelig" :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

På sykehuset her utføres tidlig ultralyd av gynekolog. Ordinær ultralyd står jordmor for. 

Jeg fikk Zovirax som profylakse før fødsel. Valtrex bruker jeg til vanlig. 

Vet du hvorfor du ikke bare kunne fortsette med Valtrex?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...