AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg opprettet kort m brukskonto og sparekonto for datteren min på 11. Der setter jeg inn mndlønn og sparepenger. Nå viser det seg at faren tik ut alle hennes sparepenger. Er dette lov? Anonymkode: 931e6...564
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg opprettet kort m brukskonto og sparekonto for datteren min på 11. Der setter jeg inn mndlønn og sparepenger. Nå viser det seg at faren tik ut alle hennes sparepenger. Er dette lov? Anonymkode: 931e6...564 Hvis han er disponent på kontoen så har han jo mulighet. Akkurat lovverket her er jeg ikke sikker på. Anonymkode: 5fc49...776 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Nei, det er ikke lov. Det er barnest konto og penger. Altså han stjeler. Lag en konto som kun du har kontroll på. Min far gjorde akkurat det samme. Tømte min konto noen dager før jeg ble 18 år. Han stjal 200 000 som min farmor sparte til meg. Jeg var såpass ung at jeg ikke anmeldte det. Anonymkode: 3adf3...e85 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er ikke lov. Det er barnest konto og penger. Altså han stjeler. Lag en konto som kun du har kontroll på. Min far gjorde akkurat det samme. Tømte min konto noen dager før jeg ble 18 år. Han stjal 200 000 som min farmor sparte til meg. Jeg var såpass ung at jeg ikke anmeldte det. Anonymkode: 3adf3...e85 Grusomt frekt og uetisk. Min eks er tydligvis troende til det samme. Skal gå til banken i morgen å rådføre meg. Anonymkode: 931e6...564 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Mener det går an å opprette konto til sine barn hvor pengene ikke kan tas ut av noen andre enn barnet selv, som får disponere kontoen når han/hun er myndig. Du kan bare ta en telefon til banken så hjelper de deg med å finne en grei løsning på dette problemet. Anonymkode: 02363...6ce 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 I den saken hvor moren tok livet av sine to unge sønner for ikke så lenge siden mener jeg hun i tillegg til drap ble dømt for underslag mot sine barn. Så det er hvertfall mulig å bli dømt for å ha tatt pengene til barna sine, uten at jeg vet hvordan hun gjorde det. Regner med det var litt mer avansert en pengene i en sparegris. De må jo ha hatt skikkelige beviser på det hun har gjort. Så det har nok vært bankuttak eller noe annet spprbart og beviselig. Men barnets far må vel ha vært disponent på ditt barns konto for at han skal kunne ha mulighet til å ta ut disse pengene? Leit å høre at han har stjålet penger fra sitt eget barn. Anonymkode: 5b0fe...93a 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Det er ikke lov og det er veldig strengt regelverk. Jeg måtte levere dokumentasjon fra folkeregisteret til banken for å bevise at kun jeg hadde foreldreansvar alene. Ts, ring banken og krev ett svar på hvorfor de har gitt penger til far. Si at du ikke aksepterer dette og be de sørge for at du kan spare til barnet så pengene står der til det er fylt 18. Anonymkode: 800c7...f31 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Du kan lage en konto i ditt navn og få et ekstra bankkort som bare kan brukes på den kontoen. Anonymkode: 31262...4c7 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan lage en konto i ditt navn og få et ekstra bankkort som bare kan brukes på den kontoen. Anonymkode: 31262...4c7 Det er unødvendig, det er null stress å få en bankkonto som kun den ene av barnets foresatte kan disponere i tillegg til barnet selv. Her er det kun jeg (mor) som har tilgang til kontoen via min nettbank. Jeg haket av for at kun én forelder skal disponere, far signerte, problem løst. Anonymkode: afddc...b11
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg opprettet kort m brukskonto og sparekonto for datteren min på 11. Der setter jeg inn mndlønn og sparepenger. Nå viser det seg at faren tik ut alle hennes sparepenger. Er dette lov? Anonymkode: 931e6...564 Høres merkelig ut. Så lenge kontoen står i barnets navn og dere begge har foreldrerett så må begge foreldre samtykke i min bank hvertfall (Nordea). Anonymkode: 98b28...159
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er unødvendig, det er null stress å få en bankkonto som kun den ene av barnets foresatte kan disponere i tillegg til barnet selv. Her er det kun jeg (mor) som har tilgang til kontoen via min nettbank. Jeg haket av for at kun én forelder skal disponere, far signerte, problem løst. Anonymkode: afddc...b11 Det hadde jeg på min datter men brått en dag var det slutt og jeg måtte dokumentere at jeg var alene om foreldreansvaret allikevel. Det er en sikkerhet banken må ta. Til mine andre unger hadde vi kun valget mellom at enten begge eller ingen av foreldrene kunne røre konto. Anonymkode: 800c7...f31
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 Da vi opprettet sparekonto til vårt barn fikk vi noen papirer vi skulle signere. Ett av dem var om at vi begge kunne disponere kontoen hver for oss uten den andres samtykke. Vi fikk bare papiret sammen med det andre med beskjed om å signere, de gikk automatisk ut fra at vi ville ha det sånn. Vi gjorde ikke det, da vi ønsker at terskelen skal være høy for å ta ut fra den kontoen. Vet ikke om de har lov til å la en forelder ta ut penger alene om man ikke har signert noe sånt, det må vel være en grunn til at de ba oss gjøre det? Anonymkode: 0b40d...3a6
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 Hva hvis foreldrene bruker / tar penger av barnet? Hvis den mindreårige plutselig oppdager at foreldrene, som har tilgang til barnets konto, har stukket av med penger fra kontoen så kan barnet kontakte Fylkesmannen. Fylkesmannen kan da blant annet kan sperre kontoen til den mindreårige, og kreve pengene tilbake fra foreldrene. Fylkesmannen har også hjemmel i loven til å oppføre ny verge til den mindreårige. https://www.skilsmisse.net/penger/barnets-okonomi.html
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #14 Skrevet 19. oktober 2021 Ta det opp med banken. hvis vi skal ta ut penger fra våre barns kontoer må begge foreldrene skrive under. Dette nettopp for å forhindre at slike ting skjer. Vi er gift og har felles barn, allikevel er dette strengt. Anonymkode: 4d631...f67
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #15 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det hadde jeg på min datter men brått en dag var det slutt og jeg måtte dokumentere at jeg var alene om foreldreansvaret allikevel. Det er en sikkerhet banken må ta. Til mine andre unger hadde vi kun valget mellom at enten begge eller ingen av foreldrene kunne røre konto. Anonymkode: 800c7...f31 Her signerte far fordi han har foreldreansvar, så ytterligere dokumentasjon skal ikke være nødvendig. Det er heller ikke sparekontoer, da begge skal kunne brukes av. Den ene kontoen er med kort, ergo barnets daglige brukskonto, den andre er for å sette av penger til større ting barnet vil spare til. Anonymkode: afddc...b11
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #16 Skrevet 19. oktober 2021 Det er ikke lov. Men det kan raskt bli utfordrende å følge opp misbruk, det blir gjerne ord-mot-ord på at ting har gått til barnet. Spar i eget navn, uansett situasjon. For det første har du da kontroll på når barnet får pengene - at det ikke 18 år gammelt svir bort alt på shopping og gøy, og heller får midler når det er klart til å kjøpe leilighet. For det andre vil det bli avkorting i stipend under studier om beløpet blir stort nok. Anonymkode: 45d44...1a2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #17 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen kan stjele av sitt eget barn på den måten. Anonymkode: 50918...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #18 Skrevet 19. oktober 2021 Står kontoen i barnets navn? Eller på en av dere, med den andre forelderen som disponent? I så fall er det ikke ulovlig i alle fall, men uetisk. Anonymkode: b323f...cf7
Carrot Skrevet 19. oktober 2021 #19 Skrevet 19. oktober 2021 Våre barn hadde egne kontoer der begge foreldrene måtte signere på uttak. Regner med banken vil råde deg til noe tilsvarende, men uansett syns jeg du skal be far betale tilbake pengene.
Anciol Skrevet 19. oktober 2021 #20 Skrevet 19. oktober 2021 I all verden hva slags far stjeler fra sine barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå