Gå til innhold

Klesvaskens fysikk - økonomiprogram i vaskemaskin

Cata

Anbefalte innlegg

Etter lang og tro tjeneste takket min gamle vaskemaskin for seg og jeg har vært på jakt etter ny. En runde rundt hos diverse forhandlere har lært meg en ting - klesvask kommer til å ta lengre tid enn før. Alle disse energivennlige programmene bruker rett og slett lengre tid. Jeg må nok bare finne meg i at det er slik, men jeg klarer ikke skjønne hvorfor. Termodynamikken min er åpenbart blitt rusten så kanskje noen vennlige sjeler kan forklare? 

Så vidt jeg vet er den totale mengden energi som kreves for å varme opp en viss mengde vann (og klær) den samme uavhengig av oppvarmingshastighet. Varmekapasitet er lik og entalpi ditto. Hadde vannet vært stillestående kunne sikkert varmediffusjon virket inn men i en vaskemaskintrommel skapes det såpass turbulens at den effekten bør være neglisjerbar. 

Hva er det jeg overser i vaskemaskinens termodynamikk? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er enzymene i vaskemiddelet som får bedre tid til å gjøre jobben sin. Samtidig som maskinen bruker mindre vann. Der kommer energibesparelsen inn. (Tror jeg 🙂

Det er fortsatt mulig å få kjøpt maskiner som vasker fort. Vi har to maskiner, en som er snart tjue år og en som er et par år. Begge gjør seg ferdig på under to timer. Hovedforskjellen er at den nye har disse øko-programmene. Det verste tar nesten 6 timer. Jeg setter det på før jeg drar på jobb, så er vasken ferdig før jeg er hjemme igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (53 minutter siden):

Tror det er enzymene i vaskemiddelet som får bedre tid til å gjøre jobben sin. Samtidig som maskinen bruker mindre vann. Der kommer energibesparelsen inn. (Tror jeg 🙂

Det er fortsatt mulig å få kjøpt maskiner som vasker fort. Vi har to maskiner, en som er snart tjue år og en som er et par år. Begge gjør seg ferdig på under to timer. Hovedforskjellen er at den nye har disse øko-programmene. Det verste tar nesten 6 timer. Jeg setter det på før jeg drar på jobb, så er vasken ferdig før jeg er hjemme igjen. 

6 timer... Slå på vaskemaskin før jeg går på jobb skjer ikke her i gården. Får virkelig håpe at min blivende er kjappere enn som så. Kan gå med på den med vannmengde iallfall. Mindre vann, mindre oppvarming og dermed mindre energiforbruk så det henger på greip, men på den annen side tilfører man energi i lengre tid for å drive selve maskinen... :klo: . 

Takk for svar uansett, @stan . 

(Det er jammen mye man begynner å undres over på en mandagskveld.) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...