Gå til innhold

Klemming i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det var konteksten høres det mindre sannsynlig ut at den ansatte hadde fanget opp et signal fra barnet, ja. Jeg tror jeg bare hadde latt det gå for denne gang, men ta det opp igjen om det blir en gjentakende greie og du oppfatter det som barnet egentlig ikke ønsker klem. 

Vi jobber mye med å lære barna å respektere intimsoner og personlige grenser, både på tvers av barn og mellom barn og voksne. Om jeg for eksempel lurer på om er barn ønsker å komme i fanget eller kose, så spør jeg barnet. Gir barnet uttrykk for å ikke ønske blir det for det første respektert, men også berømmer vi barnet for å si nei. Med små barn skjer veldig mye av deres ja/nei gjennom mimikk eller kroppsspråk, så hjelper vi å sette ord på. Er det barn som vil klemme andre barn øver vi på å spørre om det andre barnet vil ha klem først, og her er det gjerne 50/50 om det andre barnet vil eller ikke. Vi hjelper begge barna med å bli møtt. Eks "nei, da ønsket ikke **** å få en klem nå, du kan spørre igjen en annen gang i tilfelle hen vil da", samtidig som vi sier til det andre barnet "så bra at du svarte ja/nei, da vet *** at det er greit/ikke greit å klemme deg". Nå ble dette veldig konkret eksempel opp mot klemming, men dette er litt av det vi jobber med. Ellers er det også ekstremt viktig å hjelpe barnet til å uttrykke hva det vil/ikke vil, og vi som voksne skal være gode rollemodeller og respektere barna. Ytterligere jobber vi mye med hvordan voksne er mot hverandre, og vi kan også ha rollespill for barna tilpasset alder. 

Anonymkode: b689c...bd7

Takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende. Det er betryggende å lese. Jeg håper det fungerer tilnærmet slik i alle barnehager.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at bhg-ansatte stusser over at foreldre ber om en hade-kos... De ser jo tross alt barna i flere timer i løpet av en hverdag enn det foreldrene gjør...?

Så lenge barnet blir respektert dersom det ikke vil så ser jeg ikke problemet. Mest sannsynlig så er det jo de i barnehagen som lærer barnet å sette grenser for seg selv. Som forelder så har en jo suveren makt, og barnet har ikke nødvendigvis så mye det skulle ha sagt, i motsetning til nettopp i barnehagen...

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør barna mine om klem hver dag. De kan fint si nei og så gå 🙂

Det kan barnet ditt også. Ved å spørre på den måten lærer barn hva som er greit for dem. De kan enten gi klem eller si nei. 

Du som overreagerer noe veldig.

Anonymkode: 73b0d...8fe

• Liker 1
Skrevet

Hva så? De ansatte tilbringer timesvis med barna hver uke. Hvis barnet sier nei og den ansatte maser er det annerledes.

Anonymkode: 2cb6c...84e

• Liker 1
Skrevet

Hva er egentlig problemet her? At en ansatt i barnehagen spurte om ha det-klem, eller at en mannlig ansatt spurte om en ha det-klem? 
Jeg må si at jeg er forundret over at unge mennesker har så mange fordommer, og er så sneversynt, som det kommer fram her på KG. Jeg har gått rundt og trodd at det er håp for framtiden med tanke på å få kverket en del seiglivede oppfatninger, men det spørs om det skjer i min levetid.

Når barnet er såpass som 1,5 år, regner jeg med at det klarer å gi uttrykk for om det vil gi klem eller ikke. Det gjør i hvert fall mitt 1 år gamle barnebarn. 
Og bare for å nevne det; i barnehagen hvor jeg jobber, jobber det to menn på småbarnsavdelingen. Skulle det liksom være helt hinsides også? 

• Liker 4
Skrevet

Dette er jo selvfølgelig helt greit, uavhengig av om det er en dame eller en mann som spør... Det er rimelig spesielt å reagere på det, faktisk!

• Liker 1
Skrevet

For meg er det helt uproblematisk med klemming i seg selv, og også å be om en avskjedsklem. En av de ansatte pleier å gjøre det med mitt barn. Hun har kanskje observert at jeg alltid spør barnet om hadeklem før jeg går på morgenen, og at akkurat dette barnet er veldig glad i fysisk nærhet (storesøsteren hadde nok ikke ønsket det, og jeg kan ikke huske å ha sett henne klemme de ansatte i barnehagen).

Kjønn er også helt uvesentlig tenker jeg. Men det jeg derimot tenker er veldig viktig er, som flere sier, at den voksne leser barnets signaler. Ønsker det ikke en klem, så skal en ikke klemme det. Jeg syns ikke den ansatte skal gå bort og "ta" en klem, med mindre barnet viser med ord og kroppsspråk at det gjerne vil det. Og hvis en spør barnet, barnet sier nei med ord eller kroppsspråk og den voksne klemmer likevel eller sier noe om at det var dumt, er det veldig ugreit. 

Anonymkode: 7c3f1...699

• Liker 1
Skrevet
Lerin skrev (1 time siden):

Det kan hende, det fikk jeg i alle fall ikke med meg. Barnet har stort sett bare vært opptatt av å forlate barnehagen ved henting, jeg har aldri opplevd at h*n har vært opptatt av klem, heller ikke vinking for den saks skyld. H*n gråt da jeg kom og ville fort over i mine armer. Jeg bare syns hele situasjonen var rar, litt påtvunget. Siden du jobber i barnehage, hvordan lærer dere små barn om grenser ifht egen kropp og at man bestemmer selv

Eh, ved at om de blir spurt om de vil ha en klem, men ikke vil, så slipper de? 

Anonymkode: b1a55...e8b

• Liker 1
Skrevet
Lerin skrev (1 time siden):

Det kan hende, det fikk jeg i alle fall ikke med meg. Barnet har stort sett bare vært opptatt av å forlate barnehagen ved henting, jeg har aldri opplevd at h*n har vært opptatt av klem, heller ikke vinking for den saks skyld. H*n gråt da jeg kom og ville fort over i mine armer. Jeg bare syns hele situasjonen var rar, litt påtvunget. Siden du jobber i barnehage, hvordan lærer dere små barn om grenser ifht egen kropp og at man bestemmer selv? 

Syns det er flott at du tenker på barnet her, husker at jeg ble tvunget til klemmer i barndommen, en glemmer at en har et valg og kan si nei 

Anonymkode: 4bf26...6cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...