Lerin Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Hei. Ved henting i barnehage i dag ba den ansatte barnet mitt om å få en «kos». Og det fikk vedkommende. Jeg ble litt overrasket over spørsmålet, men sa ingenting. Siden har jeg tenkt at klem er greit, men at det er barnet som bør få ta dette initiativet. Barnet er 1,5 år og har kun vært i barnehage knapt to mnd. Det er viktig at barnet har et fang og sitte på, og får omsorg ved behov, men jeg syns ikke noe om at barnehageansatte ber barnet om en klem, det holder å vinke hade. Jeg tenker at barn først må lære om ditt og mitt, private soner osv. og at det er greit å si nei forespørsel om klem. Hvordan kan jeg formidle dette uten å fornærme? 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Håper du tuller nå, hvis ikke bør du virkelig gå i deg selv. Anonymkode: cffb6...4da 26
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Tonav de ansatte på avdelingen til barnet mitt spør ofte om å få en kos av barnet før vi går, og jeg synes det bare er hyggelig. Disse er også de som viser mest omsorg for barnet ellers. Godt voksne, begge to. Fantastiske damer! 😍 Du kan jo selvsagt informere om at ingen får gi barnet ditt en klem, hvis du er ukomfortabel med det, men det vil kanskje bli oppfattet som litt spesielt? Anonymkode: f96c8...ef2 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Går barnet det bedre i barnehagen av at du tvinger inn avstand mellom ansatt og barn? Anonymkode: aced2...8f3 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Ville ikke reagert på dette selv. Kanskje barnet er en skikkelig klemmer på eget initiativ i bhg, og at den ansatte vet at dette er en måte den får gitt en god avskjed for dagen for det aktuelle barnet? Jeg jobber selv i barnehage, og kan ta muntlig initiativ til klem dersom jeg ser tegn til at barnet ønsker, men ikke får seg til å spørre eller klemme selv. Formulerer meg riktignok litt annerledes da, for eksempel "hadde du litt lyst på en klem før du dro hjem?", men kan det ha vært liknende situasjon, altså at den ansatte oppfattet et tegn fra barnet som tydet på at barnet ville ha klem men ikke fikk til å utføre det på eget initiativ? Anonymkode: b689c...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Hun spør nok ikke om klem fra barnet uten at barnet iløpet av dagen har vært å klemt på henne. Noen av mine 1.- og 2.klassinger har jeg ingen "klemme/fysisk" kontakt med, og jeg spørr da ikke om klem på slutten av dagen. 4 andre elever derimot kommer ofte å gir meg klem i friminutter, holder hånden min og slikt, og da blir det naturlig for meg å spørre etter hadeklem ved endt skoledag. Anonymkode: c2652...c21 3
Lerin Skrevet 18. oktober 2021 Forfatter #8 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville ikke reagert på dette selv. Kanskje barnet er en skikkelig klemmer på eget initiativ i bhg, og at den ansatte vet at dette er en måte den får gitt en god avskjed for dagen for det aktuelle barnet? Jeg jobber selv i barnehage, og kan ta muntlig initiativ til klem dersom jeg ser tegn til at barnet ønsker, men ikke får seg til å spørre eller klemme selv. Formulerer meg riktignok litt annerledes da, for eksempel "hadde du litt lyst på en klem før du dro hjem?", men kan det ha vært liknende situasjon, altså at den ansatte oppfattet et tegn fra barnet som tydet på at barnet ville ha klem men ikke fikk til å utføre det på eget initiativ? Anonymkode: b689c...bd7 Det kan hende, det fikk jeg i alle fall ikke med meg. Barnet har stort sett bare vært opptatt av å forlate barnehagen ved henting, jeg har aldri opplevd at h*n har vært opptatt av klem, heller ikke vinking for den saks skyld. H*n gråt da jeg kom og ville fort over i mine armer. Jeg bare syns hele situasjonen var rar, litt påtvunget. Siden du jobber i barnehage, hvordan lærer dere små barn om grenser ifht egen kropp og at man bestemmer selv? 1
Lerin Skrevet 18. oktober 2021 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hun spør nok ikke om klem fra barnet uten at barnet iløpet av dagen har vært å klemt på henne. Noen av mine 1.- og 2.klassinger har jeg ingen "klemme/fysisk" kontakt med, og jeg spørr da ikke om klem på slutten av dagen. 4 andre elever derimot kommer ofte å gir meg klem i friminutter, holder hånden min og slikt, og da blir det naturlig for meg å spørre etter hadeklem ved endt skoledag. Anonymkode: c2652...c21 Takk for ditt svar. Dette er en mann. Det skal ikke ha noe å si, jeg vet det, men alt er ikke svart/hvitt.
Lerin Skrevet 18. oktober 2021 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2021 Ts her. Jeg ser at omtrent alle tror dette er en kvinnelig ansatt. Dette er en mann. Det skal ikke ha noe å si, men på en måte så har det noe å si likevel. Jeg diskriminerer ikke, jeg er usikker.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Lerin skrev (9 minutter siden): Takk for ditt svar. Dette er en mann. Det skal ikke ha noe å si, jeg vet det, men alt er ikke svart/hvitt. Ville kanskje isåfall tatt en prat med barnet, at det er lov å si nei hvis noen (andre barn eller ansatt) spør om klem. Dette lærer bl.a de i første klasse, at ikke alle liker å klemme med mindre det er familie osv, og at de må respektere og ikke bli sur på de som takker nei til klem (Avhenger selbsagt av alder på barnet ditt) Anonymkode: c2652...c21
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 Det mest overaskende er jo at de har menn med så små barn 😁😁Barn i den alderen er ofte livredd og skeptisk til menn, begynner lett å gråte om de ser en fremmed mann. Derfor litt merkelig at de sender en mannlig ansatt på en slik småbarnsavdeling. Dette fordi det tar gjerne mye lengre tid før barna blir trygge og komfortable med menn, når barna er så små. Anonymkode: ce1f3...701
Vifte Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det mest overaskende er jo at de har menn med så små barn 😁😁Barn i den alderen er ofte livredd og skeptisk til menn, begynner lett å gråte om de ser en fremmed mann. Derfor litt merkelig at de sender en mannlig ansatt på en slik småbarnsavdeling. Dette fordi det tar gjerne mye lengre tid før barna blir trygge og komfortable med menn, når barna er så små. Anonymkode: ce1f3...701 Det er det dummeste jeg har lest. Mannehater 20
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det mest overaskende er jo at de har menn med så små barn 😁😁Barn i den alderen er ofte livredd og skeptisk til menn, begynner lett å gråte om de ser en fremmed mann. Derfor litt merkelig at de sender en mannlig ansatt på en slik småbarnsavdeling. Dette fordi det tar gjerne mye lengre tid før barna blir trygge og komfortable med menn, når barna er så små. Anonymkode: ce1f3...701 Tull Anonymkode: 378a9...460 6
C8H10N4O2 Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det mest overaskende er jo at de har menn med så små barn 😁😁Barn i den alderen er ofte livredd og skeptisk til menn, begynner lett å gråte om de ser en fremmed mann. Derfor litt merkelig at de sender en mannlig ansatt på en slik småbarnsavdeling. Dette fordi det tar gjerne mye lengre tid før barna blir trygge og komfortable med menn, når barna er så små. Anonymkode: ce1f3...701 Det må da heller være bra at småbarn har menn å forholde seg til i barnehagen, så blir de kanskje ikke livredde menn på generell basis? 🤷🏽♀️ 10
Jadzia Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 Her og hender det de spør om en klem når vi skal dra. Jeg synes bare det er kjempekoselig! Jeg merker så tydelig at de som jobber der er oppriktig glad i barna våre. Og at det føles naturlig å be om en klem, tenker jeg sier litt om hvor trygge både barn og voksne er på hverandre der 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 Om barnet er 1,5 år så har det vel allerede vært i mange situasjoner hvor det har vært greit å si nei til en klem? Jeg synes jo det er flott at folk jevnlig spør om klem når de er så små, for da sier de jo gjerne ofte nei om de ikke vil, da de ikke har noen formening om at de voksne kan bli «skuffet» av å ikke få. Og nettopp ved å si nei, og det da blir akseptert, så lærer jo barna at de bestemmer selv. Jeg hadde kun reagert om den ansatte hadde spurt om klem, barnet hadde sagt nei, og den ansatte hadde sagt «jo, kom igjen da» eller «åhhh, nå ble jeg lei meg». Da hadde jeg gitt beskjed om at det ikke var greit. Om barnet villig ga en klem så tenker jeg det er fint. Anonymkode: 087d7...040 11
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 Lerin skrev (31 minutter siden): Det kan hende, det fikk jeg i alle fall ikke med meg. Barnet har stort sett bare vært opptatt av å forlate barnehagen ved henting, jeg har aldri opplevd at h*n har vært opptatt av klem, heller ikke vinking for den saks skyld. H*n gråt da jeg kom og ville fort over i mine armer. Jeg bare syns hele situasjonen var rar, litt påtvunget. Siden du jobber i barnehage, hvordan lærer dere små barn om grenser ifht egen kropp og at man bestemmer selv? Hvis det var konteksten høres det mindre sannsynlig ut at den ansatte hadde fanget opp et signal fra barnet, ja. Jeg tror jeg bare hadde latt det gå for denne gang, men ta det opp igjen om det blir en gjentakende greie og du oppfatter det som barnet egentlig ikke ønsker klem. Vi jobber mye med å lære barna å respektere intimsoner og personlige grenser, både på tvers av barn og mellom barn og voksne. Om jeg for eksempel lurer på om er barn ønsker å komme i fanget eller kose, så spør jeg barnet. Gir barnet uttrykk for å ikke ønske blir det for det første respektert, men også berømmer vi barnet for å si nei. Med små barn skjer veldig mye av deres ja/nei gjennom mimikk eller kroppsspråk, så hjelper vi å sette ord på. Er det barn som vil klemme andre barn øver vi på å spørre om det andre barnet vil ha klem først, og her er det gjerne 50/50 om det andre barnet vil eller ikke. Vi hjelper begge barna med å bli møtt. Eks "nei, da ønsket ikke **** å få en klem nå, du kan spørre igjen en annen gang i tilfelle hen vil da", samtidig som vi sier til det andre barnet "så bra at du svarte ja/nei, da vet *** at det er greit/ikke greit å klemme deg". Nå ble dette veldig konkret eksempel opp mot klemming, men dette er litt av det vi jobber med. Ellers er det også ekstremt viktig å hjelpe barnet til å uttrykke hva det vil/ikke vil, og vi som voksne skal være gode rollemodeller og respektere barna. Ytterligere jobber vi mye med hvordan voksne er mot hverandre, og vi kan også ha rollespill for barna tilpasset alder. Anonymkode: b689c...bd7 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #19 Skrevet 18. oktober 2021 Jo, du diskriminerer. Hvis barnet hadde sagt nei, men den ansatte likevel hadde gitt klem, da hadde jeg sagt i fra. Anonymkode: e5516...f18 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #20 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det mest overaskende er jo at de har menn med så små barn 😁😁Barn i den alderen er ofte livredd og skeptisk til menn, begynner lett å gråte om de ser en fremmed mann. Derfor litt merkelig at de sender en mannlig ansatt på en slik småbarnsavdeling. Dette fordi det tar gjerne mye lengre tid før barna blir trygge og komfortable med menn, når barna er så små. Anonymkode: ce1f3...701 Og min jente har alltid foretrukket menn og hadde best kjemi med mennene på småbarnsavdelingene. Anonymkode: d763e...099
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå