Gå til innhold

Hvor bra sover din 3-4 åring? Samsover dere, eller sover barnet i egen seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan det er med søvn for dere som har litt større barn. Sover ungen alene på eget rom? Sammen med dere? Kommer inn til dere i løpet av natten? Sover barnet natttn gjennom? Våkner det i løpet av natten? 

Jeg har ei på 3,5 år som stort sett sover bra. Sover i egen seng, men i enkelte perioder hvor barnet har vært litt utrygt, har vi vært inne hos henne til hun har sovnet/roet seg. Har aldri samsovet, men har litt bevisst unngått dette. Har dog for meg at samsoving er svært vanlig, så lurer på hvor mange av dere som har barn i denne alderen som sover sammen med dere.

Anonymkode: 868f9...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straks 3.5 år. Sover i egen seng (gjort siden dag 5) og på eget rom (gjort siden 5.5 mnd). Sovner selv inne på eget rom med lyset av og døra igjen etter bok og sang. Sover stort sett natta igjennom uten et knyst, men våkner av og til fordi han har hatt mareritt eller må på do. Som oss voksne der altså. I så tilfelle står en av oss opp og går inn til ham for å følge på do eller gi en "du er trygg og kan sove videre"-klem og pep talk. Han kommer aldri inn til oss, for han sover ikke sammen med oss. Hotell er et mareritt feks. Sover ca 20-08 hver dag. 

Anonymkode: e6610...621

Skrevet (endret)

Min jente på 3 1/2 år sover i egen seng på eget rom, men har ofte en oppvåkning i løpet av natten. Har vært endel plaget av nattskrekk og mareritt. Om hun blir redd får hun sove i vår seng, men ellers har vi vært bevisst på å unngå samsoving her også. Hun har sovet i bedside crib som baby og i sprinkelseng på eget rom siden hun var 8 mnd.

Endret av Sandie
Skrevet

Samsoving med barn på 3-4 år er på ingen måte vanlig, det er på grensen til sykelig. 

Anonymkode: ff3f3...e90

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Samsoving med barn på 3-4 år er på ingen måte vanlig, det er på grensen til sykelig. 

Har vel mer inntrykk av at det er pga barn som drømmer, er redd osv, og at dem derfor sover inne på rommet til foreldrene.. er jo litt omdiskutert det der med om det er innafor å sende et redd barn tilbake i sengen sin, eller om man skal la de sove med foreldrene..

Ts

Skrevet

Vært mye frem og tilbake med samsoving og at ungen har sovet på eget rom. Akkurat nå har hun en periode hvor hun sover greit  på eget rom. HUn har akkurat fylt 4 år.

Anonymkode: c84a8...b32

• Liker 1
Skrevet

Samsover med 3-åringen, har alltid sovet sammet 🥰 i det siste har hun begynt å ville sove inne på eget rom i ny og ne, så det styrer hun selv. Hun sover hele natten. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Straks 3.5 år. Sover i egen seng (gjort siden dag 5) og på eget rom (gjort siden 5.5 mnd). Sovner selv inne på eget rom med lyset av og døra igjen etter bok og sang. Sover stort sett natta igjennom uten et knyst, men våkner av og til fordi han har hatt mareritt eller må på do. Som oss voksne der altså. I så tilfelle står en av oss opp og går inn til ham for å følge på do eller gi en "du er trygg og kan sove videre"-klem og pep talk. Han kommer aldri inn til oss, for han sover ikke sammen med oss. Hotell er et mareritt feks. Sover ca 20-08 hver dag. 

Akkurat likt her. Det med hotell kjenner jeg meg igjen i! 😜 Holder det alltid med peptalk etter mareritt? Er han aldri redd etterpå? 

Ts

Skrevet

Vår på snart 3,5 sover som regel godt natten gjennom på eget rom. Det var en periode rundt 2 år at hun ofte våknet og ropte på oss på natten, men med mindre hun var syk, sovnet hun raskt igjen når vi gikk inn og trygget henne. Vi samsov til en gang mellom 1 og 1,5 år. Hun og jeg flyttet inn på hennes rom da hun var rundt 1, og jeg flyttet gradvis ut derfra. 

Anonymkode: 5c31a...efc

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her samsover vi med 3 åringen. 5 åringen har aldri hatt behovet, alltid sovet i egen seng, også som baby. Lillebror derimot har sovet dårlig alene, alltid våknet 3-4 ganger hver natt i egen seng Har forsøkt å venne av med samsovingen og dette holdt vi på med i 7-8 mnd, uten effekt. Resultatet var mye gråt og uro og han vekket storesøster i tillegg. Jeg/vi holdt på å bli sprø.

Jeg blir "sykelig" av null søvn, så nå har vi kapitulert og er tilbake på samsoving igjen. Og vi sover godt med det.☺

Anonymkode: d0ab7...3c3

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skulle være sykelig med det? 

Så lenge barnet og foreldrene trives med det, ser jeg på ingen måte problemet. Eller om det er den eneste måten å få ok søvn på.

• Liker 20
Skrevet

Begge barna våre (2 & 5) sover i egen seng på eget rom. Eldste samsov vi med i 2,5 år. Yngste samsov vi med i 10 måneder. 

Anonymkode: 462bd...04b

Skrevet

Min på litt over 3 sover periodevis i min seng. Hun har hatt eget rom fra 1 år, men har perioder med mye oppvåkning og jeg orker ikke inn på rommet hennes ørten ganger hver natt, pluss at hun da vekker storebror. Legg til at bikkja begynner å bjeffe av kaoset så er helvete igang. Sover hun hos meg sovner hun fort igjen ved oppvåkning. Med full jobb og mye alene med barn må jeg ha den søvnen jeg kan få i disse periodene. Stresser ikke med dette. Hun sover tidsnok i egne seng uansett. 

Anonymkode: ea45f...4d8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har samsovet i perioder med alle mine tre. Ikke fordi jeg har ønsket det, dvs planen alle gangene har vært å ha dem i egen seng, men to av barna mine nektet plent å ligge flatt pga kolikk og refluks. Så der ble det samsoving nesten et år med den eldste, og deretter sov han i egen seng på eget rom hele natta, bortsett fra når han var syk. Nr to sov som en drøm de første tre-fire mnd, men fra da av tror jeg ikke han sov en natt sammenhengende fram til han var fire år. Han hadde riktignok egen seng på eget rom fra rundt 1 års alder, men kom alltid inn om natta. Nr tre er 3,5 og har ennå ikke sovet en natt sammenhengende… Fikk endelig egen seng på eget rom for nærmere et halvt år siden, da søvnen endelig ble en del bedre. Men han kommer fortsatt inn hver natt. 

Føler vi har hatt en del styr med søvn, ja… Men har også hatt påviste/diagnostiserte fysiske greier med alle tre, faktisk, blant annet mye magestyr av ulik grad, som hvertfall bidro mye. Og ble sikkert noen dårlige sovevaner av det også, man blir jo desperat og gjør det som trengs for å maksimere mulighetene for søvn nattestid…

Som en bonus har jeg tenkt at barna hvertfall har fått mye nærhet og kos. Men sånn for min egen del, hadde jeg jo helst sett at de hadde sovet pent i egen seng fra ganske tidlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat likt her. Det med hotell kjenner jeg meg igjen i! 😜 Holder det alltid med peptalk etter mareritt? Er han aldri redd etterpå? 

Ts

Har holdt så langt. Han drømmer stort sett alltid om det samme, så da handler det litt om å få fokuset på "alle tiltakene" vi har gjort for at han ikke skal bli spist av troll 🙈😂

• Liker 1
Skrevet

Vi samsover med vår på 3 år. Vi stortrives med det, og alle sover godt! :)

Anonymkode: 25f83...1ea

• Liker 4
Skrevet

Vår 3,5 år legger seg i egen seg på eget rom. Noen ganger sover hun natten gjennom, andre ganger kommer hun over til oss. I det siste har hun begynte å drømme veldig og våkner med et skrik. Roer seg ikke om vi ikke sover med henne. I stedet for å gå over tre-fire ganger og sitte lenge våken, er det bedre å samsove for oss alle. 

Anonymkode: 698d0...0af

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på hvordan det er med søvn for dere som har litt større barn. Sover ungen alene på eget rom? Sammen med dere? Kommer inn til dere i løpet av natten? Sover barnet natttn gjennom? Våkner det i løpet av natten? 

Jeg har ei på 3,5 år som stort sett sover bra. Sover i egen seng, men i enkelte perioder hvor barnet har vært litt utrygt, har vi vært inne hos henne til hun har sovnet/roet seg. Har aldri samsovet, men har litt bevisst unngått dette. Har dog for meg at samsoving er svært vanlig, så lurer på hvor mange av dere som har barn i denne alderen som sover sammen med dere.

Vår 3 åring sover i egen seng på eget rom. Hvis hun våkner og blir redd eller sliter med å sovne igjen på natta pleier en av å sitte med henne til hun sovner. Hun pleier ikke å komme inn til oss på natta, men kommer av og til inn om morgenen. 

Ingen jeg kjenner med barn i den alderen samsover, alle har eget rom og seng de legges i, men vet at flere har barn som kommer inn til foreldrene om natta om de våkner. Det er litt ulikt - noen lar de da sove videre i foreldrenes seng mens andre følger tilbake til egen seng. 

Anonymkode: 6987b...49c

Skrevet

Samsover halveis. Han starter i egen seng, men kommer inn til oss i 2-3 tiden hver natt. Gidder ikke stresse med det. Han er 3. 

Anonymkode: cceda...062

• Liker 1
Skrevet

Har hatt en periode hvor han har kommet inn til oss hver eneste natt og lagt seg med oss. Etter at vi sluttet å sitte inne på rommet hans når han sovnet, så ble det bedre, dette pluss nattlampe (noe vi aldri har brukt før faktisk). Nå sover han gjennom hele natten pga. den nattlampen.

Anonymkode: 6431b...a2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...