Helene Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 De som har lest mine tidligere tråder, jeg er fortsatt på veg ut. Men lurer på, hvordan har dere andre det. I de fleste tilfeller er begge i jobb. I andre tilfeller er en delvis eller helt hjemmeværende. Hvordan løser dere hverdagen? Har dere avtalt ting, eller tar dere det som det kommer? Hvordan deler dere?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Hovedprinsippet er raushet for den andre. Begge er alltid på tilbudssiden. Deretter "den som ser det tar det". Det å la en full oppvaskmaskin, søl på gulvet, visne blomster... være igjen til den andre. Det er rett og slett mangel på respekt. Så har vi delt uka og oppgavene mellom oss. Vet hvem som skal støvsuge, hvem som vasker klær, hvem som lager mat, fra dag til dag. Eller innen helgen. Anonymkode: 501a6...5e5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Vi deler ca 50/50. Noen ting er mitt ansvar, som sengetøyskift, smøre matpakker, handle inn og holde orden i klærne til barna. Andre ting, som å tømme sluk og vaske vinduer er samboer sitt ansvar. Resten deler vi etter hva som er mest praktisk og hvem som har mest overskudd. Jeg er som regel den som rengjør kjøkkenvasken, tørker støv, vasker badet grundig osv ettersom jeg er den som ser det først. Han er som regel flinkere på å ta ut bleiesøppel/søppel, holde orden på kjøkkenbenken, brette klær, rydde ut av oppvaskmaskin og sånt som gjøres daglig(-ish). Også har vi robotstøvsuger som hjelper til - han er den som gjør minst 😅 Anonymkode: 9c73b...16a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Vi pleide å dele 50/50 og lagde en liste hver uke hvor vi fordelte oppgavene. Nå har jeg fortsatt 100% hjemmekontor, mannen 50% så nå tar jeg mer enn ham. Tipper jeg tar rundt 2/3 av alt, men det er greit siden jeg ikke har reisevei. Vi fordeler fortsatt oppgaver hver uke og ca 1 gang per måned vasker vi ekstra godt sammen. Anonymkode: 1d270...794
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Vi skeivfordeler det, siden jeg jobber mer. Og vi fordeler også utifra hva hvem liker best og minst. Samboer liker for eksempel ikke å vaske klær og jeg liker ikke å rydde. Jobbing: 100% stilling for meg, 50% stilling for samboer. Rydding, støvesuging, vasking: 10% meg, 90% samboer. Vaske klær og sengetøy og re opp: 70% meg, 30% samboer. Handle i butikken: 50/50. Lage mat: 60% meg, 40% samboer. Fikse ting som lamper, internett, snekring osv: 10% meg, 90% samboer. Ringe og avtale med bank, rørlegger osv: 20% meg, 80% samboer. Anonymkode: f4500...495
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Vi skeivfordeler det, siden jeg jobber mer. Og vi fordeler også utifra hva hvem liker best og minst. Samboer liker for eksempel ikke å vaske klær og jeg liker ikke å rydde. Jobbing: 100% stilling for meg, 50% stilling for samboer. Rydding, støvesuging, vasking: 10% meg, 90% samboer. Vaske klær og sengetøy og re opp: 70% meg, 30% samboer. Handle i butikken: 50/50. Lage mat: 60% meg, 40% samboer. Fikse ting som lamper, internett, snekring osv: 10% meg, 90% samboer. Ringe og avtale med bank, rørlegger osv: 20% meg, 80% samboer. Anonymkode: f4500...495 Vi har forresten fellesøkonomi. Ellers hadde det jo ikke gitt mening at det at jeg jobber mer gjør at samboer tar mer av husarbeidet. Anonymkode: f4500...495
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg: Klipper plen, måker snø, tar meg av det økonomiske, bytter dekk og fikser problemer med bil, støvsuger, rydder opp etter middag, setter inn og tar ut av oppvaskmaskin, henter mat hvis vi bestiller, ellers sier jeg sjeldent nei om hun spør om hjelp. Hun: Resten Det er nok endel mer enn meg uten at jeg helt har oversikt over alt. Jeg driver eget firma sammen med broren min og legger inn ganske stor innsats i arbeidstiden, så blir ofte litt sliten når jeg kommer hjem. Overfører en pengesum til henne av og til som takk for den ekstra innsatsen hun gjør hjemme. Anonymkode: e827d...79c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Når begge var friske delte vi 50/50, og var rause og snille med hverandre. Hvis han var sliten en dag lagde jeg middag selv om det var hans tur, osv. Nå er det han som gjør det aller meste siden jeg er syk. Han gjør det uten å klage, han vet hvor mye jeg savner å bidra. Anonymkode: 52a26...602
Helene Skrevet 18. oktober 2021 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2021 (endret) Dere bekrefter sånn jeg tror/ ønsker det skal være. Endret 18. oktober 2021 av Helene
Munti Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 (endret) Vi jobber begge fulltid. Vi har faste oppgaver utfra hva som er viktig for den personen. Jeg liker oppvask og klesvask gjort på en bestemt måte, så det tar jeg. Bryr meg ikke om støvsuging så det tar typen. Han tar ut søppelet for byggets søppelrom er rett ved byggets treningsstudio. Vi har ikke faste måltider, så vi lager begge det vi måtte ha lyst på til mat. Edit: vi har egne bad, hvor begge har "ansvar" for eget bad. Fungerer utmerket. Endret 18. oktober 2021 av Munti
Helene Skrevet 18. oktober 2021 Forfatter #11 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg har et eksempel. En venninne, begge er i jobb, hun kommer hjem før han. De har en arbeidsfordeling. Siden hun kommer først hjem, hun lager middag. De planlegger ukesmeny sammen. Siden hun lager maten, så rydder han opp etter måltidet. Da mener jeg ikke bære ting ut på kjøkkenet. Da skal rester taes rede på, og alt skal i oppvaskmaskinen. For meg er dette en fornuftig arbeidsfordeling. Begge bidrar.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 Vi har ingen avtalt fordeling og oppgaver gjøres slikt det faller seg naturlig. Vi jobber begge 100%, har to barn i barnehagealder og totalrenoverer et hus på 6 året. Jeg gjør alt av klesvask og tipper rundt 80% av husarbeid inne. Alt med barna deles 50/50, men jeg har det typiske tredje skiftet og organiserer og handler det som trengs. Han gjør alt av manneoppgaver utendørs og all oppussing av huset med unntak av noen få ting. Jeg føler stort sett at vi har en rettferdig fordeling og samarbeider godt. For meg er det viktigste at vi unner hverandre det beste og at ingen bevisst sniker seg unna. Hadde han slengt seg på sofaen midt i hverdagskjøret så hadde tonen vært en ganske annen. Anonymkode: 0bf4d...dcc
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #13 Skrevet 19. oktober 2021 Vi tar det vi ser trengs begge to, og det blir ganske rettferdig. Jeg er som regel først hjemme og tar middagen. I går hadde jeg en del ærend, så når jeg kom hjem, så var mannen i full sving med lasagne, og oppvaskmaskinen var tømt og fylt i 😀 Anonymkode: 10f66...aaf
Helene Skrevet 19. oktober 2021 Forfatter #14 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg er enig i at vi har forskjellige roller i hjemmet. Noen ting er han god på. Andre ting er jeg god på. Han tar uteting. Men, det er ikke for at jeg ikke kan. Jeg kan skifte dekk. Jeg kan peile olje. Jeg kan klippe plen. Jeg kan rydde snø. Men har valgt disse tingene bort. Istedenfor har jeg lagd middag. Vasket klær, lagt sammen. Vasket kjøkken, bad, do. Håndtak, dører. Skiftet på seng. De tingene jeg har gjort tar også tid.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #15 Skrevet 19. oktober 2021 Helene skrev (21 minutter siden): Jeg er enig i at vi har forskjellige roller i hjemmet. Noen ting er han god på. Andre ting er jeg god på. Han tar uteting. Men, det er ikke for at jeg ikke kan. Jeg kan skifte dekk. Jeg kan peile olje. Jeg kan klippe plen. Jeg kan rydde snø. Men har valgt disse tingene bort. Istedenfor har jeg lagd middag. Vasket klær, lagt sammen. Vasket kjøkken, bad, do. Håndtak, dører. Skiftet på seng. De tingene jeg har gjort tar også tid. La nå han dusten lage sin egen mat og vaske sine egne klær og håndklær 🤬 Anonymkode: 10f66...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå