Gå til innhold

Hvorfor får ikke norske barn mat på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på skole, og har to barn i skolealder selv, og har aldri skjønt hvorfor vi her i Norge ikke kan tilby skolebarna våre et varmt måltid til lunsj hver dag? I andre land som vi liker å sammenligne oss med, så får barna servert brett med varm lunsj og drikke, og de spiser i skolekantina. Her i Norge sitter vi i klasserommene og spiser tørre brødskiver med brunost og synes det er helt fantastisk...

Hvorfor er det ikke slik at vi i rike Norge kan tilby våre barn et ordentlig varmt, godt måltid til lunsj?

Anonymkode: 54463...26d

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Her er mange barnehager bedre, men ikke alle!

Anonymkode: b5dcf...974

• Liker 5
Skrevet

Enig! Med ny regjering skal det bli endring på dette. Men tiden vil vise... Håper hvert fall! 

Anonymkode: bacc5...077

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! Med ny regjering skal det bli endring på dette. Men tiden vil vise... Håper hvert fall! 

Anonymkode: bacc5...077

Vet ikke om det blir noen endring. Dette med gratis skolemat har vært snakket om i mange år, men for det første så har det da stort sett vært snakk om brødskiver og frukt, og for det andre har det aldri blitt en realitet.

• Liker 16
Skrevet

Jeg er 33 nå. Det har hvert snakket om siden jeg var 8. Kommer aldri til å skje. Det er kun et valgløfte de bryter gang på gang. 

Anonymkode: e7f5a...6ef

• Liker 26
Skrevet

Enig med deg om at man burde fått lunsj på skolen. At det må være varm mat, er jeg uenig i. Ikke nødvendigvis noe galt med vanlig lunsj, som rundstykker/brødskiver, pålegg og grønnsaker?! Mine barn elsker brødmat til lunsj, og får varmmat (middag) når de kommer hjem. 

Anonymkode: d8281...91f

• Liker 9
Skrevet

Jeg vil heller bruke pengene på å ha flere lærere på skolen. Min erfaring med matservering på SFO, er at de har null grønnsaker og mye kjøttfarse, som pølser og kjøttdeig. Og så går det mye i ketchup, for å dekke over for den kjedelige og usunne maten. 

Anonymkode: ead9a...8be

• Liker 33
Skrevet

Tatt i betraktning hvor kravstore og kresne og gærne alle er, så vet jeg ikke om det er en god ide...

• Liker 28
Skrevet

Vi har en matpakkekultur her i norge, hvorfor er dette et stort problem? Uansett så er det ikke sånn at alle ønsker å spise det samme. Hvis alle skal bli fornøyde så må man faktisk ha med egen. 

Anonymkode: cb097...74e

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil heller bruke pengene på å ha flere lærere på skolen. Min erfaring med matservering på SFO, er at de har null grønnsaker og mye kjøttfarse, som pølser og kjøttdeig. Og så går det mye i ketchup, for å dekke over for den kjedelige og usunne maten. 

Nettopp dette er et problem med skoler som serverer mat ja, det er overhode ikke sunn mat! 

• Liker 9
Skrevet

Den nye regjeringen har lovet dette, og jeg er helt imot. Skattepengene våre bør heller gå til bedre undervisning, fikse nedslitte lokaler og denslags. Mat til barna er foreldrenes ansvar. 

Anonymkode: 39964...e21

• Liker 28
Skrevet

Ville jo vært helt umulig å gjennomføre med alle "allergier", annet dill og overbevisninger foreldre legger på barna nå. Vi er for rike og har for få problemer til at foreldrene hadde satt pris på mat bestemt av andre. 

Anonymkode: 773ad...0dc

• Liker 24
Skrevet

Hvem skal kjøpe inn måten? Hvem skal lage maten? Hvem skal stelle til, og rydde etter maten? Tror du alle skoler har kantine/plass i Norge?

Anonymkode: 542ba...029

• Liker 11
Skrevet

Har ikke norske foreldre råd til å gi barna sine mat? Voksne har heller ikke tradisjon for å spise varm lunsj.

Skal skolen overta alt ansvar for barnas oppvekst? I tillegg til å undervise dem, forventer jo foreldre at skolen skal ha ansvaret for å oppdra dem, og nå også mate dem? Hva er det neste, at skolen skal holde barna med klær?

Anonymkode: d7a7b...d76

• Liker 13
Skrevet

Jeg håper ikke regjeringen gjør som lovet. Det blir nok ikke noe annet enn brødskiver med leverpostei og en banan. Og for oss med allergibarn så blir det bare styr. 

Foretrekker å sende med mat selv, da har vi oppi det vi vet barnet liker og variert sunn mat. 

Anonymkode: 1cc0e...332

• Liker 12
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den nye regjeringen har lovet dette, og jeg er helt imot. Skattepengene våre bør heller gå til bedre undervisning, fikse nedslitte lokaler og denslags. Mat til barna er foreldrenes ansvar. 

Det er netopp det at kvaliteten antas å bli ymse, det er i disse dager utrolig mange allergier å ta hensyn til. Ungene har ofte med venner hjem og det er alltid noen helt normale ingredienser som de ikke liker. Antageligvis er det mange som ikke ville spist maten på skolen.  Sikkert halvparten. Og går det som det pleier så vil det være gratis en stund og når ordningen er vel etablert kommer det noe svada om hvorfor det ikke kan være gratis lenger. Så får vi en ny ting som er obligatorisk å betale. Slik regjeringen har lagt det frem så blir det opp til skolene selv å arrangere dette. Det tolker jeg det til at det innvilges penger men ikke ressurs. Dvs lærerne ender med oppgaven. De har ikke tid, så vil det bli enkleste utvei, slurv og dårlig opplegg. Bedre med flere lærere i undervisningen og mer kvalitet i skolen. Matpakke klarer vi. 

Folk klarer matpakke, og å betale Sfo og bhg. De fattige de får det dekket allerede sånn det er i dag. Bruk heller pengene på en god skole. Skolen har et enormt forbedringspotensiale slik den er i dag. Lærerne trives ikke og for mange elever sliter sosialt, psykisk eller faglig på grunn av dårlig tilpasning og for lite personale. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Enig med deg om at man burde fått lunsj på skolen. At det må være varm mat, er jeg uenig i. Ikke nødvendigvis noe galt med vanlig lunsj, som rundstykker/brødskiver, pålegg og grønnsaker?! Mine barn elsker brødmat til lunsj, og får varmmat (middag) når de kommer hjem. 

Anonymkode: d8281...91f

Men alle elsker ikke brødmat. Sønnen min hater brødmat, og jeg forstår han godt, for jeg synes også at brødskiver er noe av det kjedeligste man kan spise. Datteren min er flinkere til å spise matpakka, men hun er også yngre.

Det er en grunn til at ungdomskole og VGD elever går på butikken og kjøper seg mat i lunsjen. Det er jo fordi matpakka med brødskiver er svært lite fristende.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi har en matpakkekultur her i norge, hvorfor er dette et stort problem? Uansett så er det ikke sånn at alle ønsker å spise det samme. Hvis alle skal bli fornøyde så må man faktisk ha med egen. 

Jeg har jobbet på SFO, og vi hadde varmmat hver fredag. Det var en stor suksess, og barna elsket det. Dette burde skolen kunne innføre hver dag.

Matpakkekulturen er en uting. Svette brødskiver med svett gulost og brunost er sjelden noen suksess. Og kalde middagsrester er nettopp det, kalde

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så hvorfor er det ikke svenske og amerikanske foreldres ansvar at barna deres har mat på skolen?

• Liker 7
Skrevet

Fordi det ville koste ufattelig mye penger å bygge om alle landets skoler slik at de får kjøkken og spisesal nok til alle sine elever samt kjøpe inn maten og ansette kokker. Sannsynligvis ville dessuten maten blitt noe lignende med det som blir servert på SFO, dvs tomatsuppe fra pose, fiskekaker, fiskepinner med potetmos eller noe annet billig, enkelt og som "alle" kan like. Du kan si hva du vil om de tørre brødskivene, men ernæringsmessig og smaksmessig er brødskive med salami og ost og paprika mange ganger bedre enn Toro tomatsuppe. 

Anonymkode: d428a...15a

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...