Holly Hobbie Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg foeler jeg har lest "alt" om kosthold og slanking, men jeg klarer ikke aa velge hvilken metode/kur/livsstil som passer for meg! Jeg er ikke super-overvektig, men siden jeg giftet meg (skylder paa mannen ja! ) har jeg lagt paa meg 2-3 kilo, og vil helst gaa ned 4-5 kilo totalt. Har halvveis proevd Fedon-metoden, Grete Roede, aa bare spise mindre/sunnere...men feiler hver gang. Noen som kan gi meg en oppskrift som gir resultater og som er "lett" aa foelge??
tuji Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg går på Grete Roede, og det funker litt... Men det som virkelig gjør susen er kuren jeg gikk på forrige uke - omgangssyken! 3 kg rett ned!
Gjest z Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg foeler jeg har lest "alt" om kosthold og slanking, men jeg klarer ikke aa velge hvilken metode/kur/livsstil som passer for meg! Jeg er ikke super-overvektig, men siden jeg giftet meg (skylder paa mannen ja! ) har jeg lagt paa meg 2-3 kilo, og vil helst gaa ned 4-5 kilo totalt. Har halvveis proevd Fedon-metoden, Grete Roede, aa bare spise mindre/sunnere...men feiler hver gang. Noen som kan gi meg en oppskrift som gir resultater og som er "lett" aa foelge?? ← Er det noen aktiviteter du synes er gøy å gjøre? Det kan være alt fra fjellturer, gåturer i skogen, jogging/løping, sykling, dansing, svømming etc. Poenget er jo (som du sikkert vet) at du må bruke flere kalorier enn du får i deg, og hvis du ikke klarer å spise bedre, kan du "kompensere" med å bevege deg mye. Men når det gjelder kosthold - har du prøvd å spise mindre mat med høy GI, spesielt om kvelden? Det funker som bare juling.
Holly Hobbie Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2005 Du mener den "no carbs after 5 pm" regelen? Altsaa ikke ris, poteter, pasta til middag? Hmm....har ikke proevd den nei.
Holly Hobbie Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg elsker aa vaere i aktivitet, men jobber lange dager og har ikke alltid tid/overskudd til aa trene. Men naar jeg har tid og ork trener jeg paa trampolinen min (rebounding). Etter en hard oekt gaar jeg gjerne ned 1 kilo, det gjelder bare aa trene litt oftere...
Gjest z Skrevet 3. oktober 2005 #6 Skrevet 3. oktober 2005 Du mener den "no carbs after 5 pm" regelen? Altsaa ikke ris, poteter, pasta til middag? Hmm....har ikke proevd den nei. ← Godt mulig noen kaller det det. Jeg er ikke så fan av hypen, men om man bruker det fornuftig er det absolutt noe i det. Du kan godt spise ris, pasta og poteter til middag, men ikke like mye som til vanlig. Ris (basmati, f.eks.) er bedre enn vanlig pasta og poteter. Spis mye grønnsaker, mye kjøtt (eller andre proteinkilder), og litt karbohydrater (da med lavest mulig GI, f.eks. ris. IKKE hurtigris). Det handler om et helt normalt kosthold, du bare bytter om litt på mengde og type mat. Spis ofte (et absolutt minimum er 3 ganger om dagen, men spis gjerne oftere), og ikke spis sent på kvelden (spis ihvertfall minst mulig, eller lag noe mat av grønnsaker/frukt).
Gjest z Skrevet 3. oktober 2005 #7 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg elsker aa vaere i aktivitet, men jobber lange dager og har ikke alltid tid/overskudd til aa trene. Men naar jeg har tid og ork trener jeg paa trampolinen min (rebounding). Etter en hard oekt gaar jeg gjerne ned 1 kilo, det gjelder bare aa trene litt oftere... ← Det er jo det du gjør til daglig som har effekt. Har du muligheter for å være mer i aktivitet på jobb? Løp opp trappene, gå mest mulig. Sånne ting virker inn. Tenk også på at det gjerne er tyngst å trene i begynnelsen, og at det sannsynligvis vil oppleves som et "fristed" når du har kommet igang. Du får overskudd, og det blir lettere å trene - jeg blir ihvertfall avhengig. Stå opp en halvtime tidligere, og gå/jogg en rask tur, for eksempel. Snik inn bevegelse og aktivitet der du kan.
MiniMjau Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 det er vel en effektiv metode som heter viljestyrke, kombinert med økt aktivitet og sunnere mat.
marta Skrevet 3. oktober 2005 #9 Skrevet 3. oktober 2005 det er vel en effektiv metode som heter viljestyrke, kombinert med økt aktivitet og sunnere mat. ← Been there, done that, got the T-shirt!
Gjest synseren Skrevet 3. oktober 2005 #10 Skrevet 3. oktober 2005 det er vel en effektiv metode som heter viljestyrke, kombinert med økt aktivitet og sunnere mat. ← Tror det er den eneste metoden som virker i det lange løp. Viktig at du finner en aktivitet som du trives med i lengden. Du holder ikke ut lenge ellers. Lykke til
kristianna Skrevet 4. oktober 2005 #11 Skrevet 4. oktober 2005 Det eneste som hjelper er å spise ofte, men lite. Spis litt karbo på formiddagen, men hold deg unna dem etter klokka 20.00(iallefall) Jeg går på en lav karbo diett nå, og trener 3 - 4 ganger i uka. Jeg spiser brød til frokost, kylling med wokgrønnsaker til lunsj, og det samme til middag(varierer med kjøttet da) Kjøttboller med Tikki Masal saus og wokgrønnsaker er nammenam. Og du blir mett. Sultekurer funker for rask nedgangm en oppgangen igjen er like rask, så finnen diett som du kan leve på i lengden. Ha en spisedag i uka, f.eks. lørdagen, der du kan spise pizza, taco etc. Litt digg på kvelden, men prøv å ha frukt som alternativ med snopet. Spiser du noen lunde slikt, så vil du garantert gå ned i vekt på en sunn måte
smil Skrevet 4. oktober 2005 #12 Skrevet 4. oktober 2005 Noen råd fra meg: Legg opp til en "metode" som du kan leve med resten av livet. Spis masse grønnsaker og litt frukt. Spis små måltider - ofte. Ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid. Spis mat som metter. Grovt brød/knekkebrød med proteinrikt pålegg. Unngå sukker og kuntig søtt. Drikk en stor kopp (usøtet) te til maten. Forsyn deg kun en gang med middag. Spis sakte, tygg godt og kos deg med maten. Øk aktivitetsnivået i hverdagen - også mellom treningsøktene. Bruk god tid på å gå ned i vekt. 0,5 - 1 kg i uka er mer enn nok. Ikke vei deg hver dag. Smil og vær glad i den kroppen du har
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2005 #13 Skrevet 4. oktober 2005 Noen råd fra meg: Legg opp til en "metode" som du kan leve med resten av livet. Spis masse grønnsaker og litt frukt. Spis små måltider - ofte. Ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid. Spis mat som metter. Grovt brød/knekkebrød med proteinrikt pålegg. Unngå sukker og kuntig søtt. Drikk en stor kopp (usøtet) te til maten. Forsyn deg kun en gang med middag. Spis sakte, tygg godt og kos deg med maten. Øk aktivitetsnivået i hverdagen - også mellom treningsøktene. Bruk god tid på å gå ned i vekt. 0,5 - 1 kg i uka er mer enn nok. Ikke vei deg hver dag. Smil og vær glad i den kroppen du har ← Der sa du akkurat det jeg tenkte å skrive etter å ha lest tråden Det er veldig viktig å finne noe man kan leve med etter at kiloene er borte.
Smashing Skrevet 4. oktober 2005 #14 Skrevet 4. oktober 2005 Jeg går på grete roede nå. Synes det er helt grusomt! Har ikke veid meg ennå, skal i morgen gruer meg.... Det som sikkert funker veldig bra er å bare være mer bevisst på hva en spiser og hva en bør og ikke bør spise. Vanskelig dette her med vekt og sånn.. Tror noen har vanskeliger enn andre for å ta av. Sånn er det nå en gang bare..
smil Skrevet 5. oktober 2005 #15 Skrevet 5. oktober 2005 Må bare legge til at en helt uunværlig faktor er: MOTIVASJON! Du må være motivert for å kunne få en sunnere, mer veltrent og slankere kropp. Du må ha bestemt deg! Og hvis du spiser litt mer enn du burde en dag eller til et av måltidene, så ikke tenk at du har ødelagt alt og at du da bare kan spise så mye du gidder resten av dagen eller uka. Du har ikke ødelagt alt. Det kommer bare til å ta bittelitt lengre tid. Et annet tips er å unne seg noe godt hver uke. Er du f.eks veldig glad i melkesjokolade, kan du kjøpe deg en liten en, og se hvor lenge du greier å spare den. Kan godt hende du klarer å vente helt til søndag. Hvis du ikke spiser den i dag, kan du jo spise den i morgen i stedet. Og du vet jo godt hvordan en melkesjokolade smaker, så det haster jo ikke å spise den...?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #16 Skrevet 5. oktober 2005 Må bare legge til at en helt uunværlig faktor er: MOTIVASJON! Du må være motivert for å kunne få en sunnere, mer veltrent og slankere kropp. Du må ha bestemt deg! Og hvis du spiser litt mer enn du burde en dag eller til et av måltidene, så ikke tenk at du har ødelagt alt og at du da bare kan spise så mye du gidder resten av dagen eller uka. Du har ikke ødelagt alt. Det kommer bare til å ta bittelitt lengre tid. Et annet tips er å unne seg noe godt hver uke. Er du f.eks veldig glad i melkesjokolade, kan du kjøpe deg en liten en, og se hvor lenge du greier å spare den. Kan godt hende du klarer å vente helt til søndag. Hvis du ikke spiser den i dag, kan du jo spise den i morgen i stedet. Og du vet jo godt hvordan en melkesjokolade smaker, så det haster jo ikke å spise den...? ← Eller hvorfor ikke kjøpe 70% ekte sjokolade som du faktisk kan ta en bit av! Den er lovlig..
smil Skrevet 5. oktober 2005 #17 Skrevet 5. oktober 2005 Kommer an på hva man liker da. Selv om den er sunnere enn melkesjokolade, så inneholder den vel like mange kalorier, om ikke flere. Fettinnholdet er skyhøyt. Om den lille biten sjokolade man unner seg i uka er mørk eller lys, spiller veldig liten rolle tror jeg...
Gjest gjest Skrevet 5. oktober 2005 #18 Skrevet 5. oktober 2005 Oppskriften på å gå ned i vekt er faktisk ganske enkel, bruke mer energi enn en tar inn. Spis litt mindre og tren mere... Vet hva jeg snakker om, har gått ned 25 kilo og holder vekten. Men denne metoden krever litt tid, er ikke så kjapp akkurat, men sjansen for at en holder vekten i etterkant er mye større. Uansett hva du ender opp med av metode, så ønsker jeg deg lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå