Gå til innhold

Noen som er kjent med føflekkreft? Advarsel: bilde!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget denne på baksiden av leggen. Den har en skorpe, men klør ikke. Mest lyst å pille av skorpen, men gjør ingenting før lege har sett på det!

OBS: Har bestilt time hos lege!

Skjønner at ingen kan uttale seg spesifikt om hva dette er, men vil gjerne høre meninger.

Anonymkode: 76a20...062

Videoannonse
Annonse
Skrevet

A2C4B945-3A63-47C0-B614-02F911FCF9AB.jpeg

Anonymkode: 76a20...062

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper på basalcellekreft. Altså den «snille» hudkreften.

• Liker 2
Skrevet

Det som sannsynligvis kommer til å skje er at legen fjerner føflekken og sender den til biopsi. Det er ingen her inne som kan uttale seg om det er kreft eller ikke, og derfor er det lite lurt av deg å be om meninger fordi det bare blir gjetting som ikke fører noe godt med seg.

Anonymkode: 9119b...14d

• Liker 4
Skrevet

På Boots apotek får du scannet føflekker. Disse blir vurdert av hudleger/kreftleger. Bildet viser føflekken via flere hudlag. 

Anonymkode: 38b05...59c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det er kreft, men lurt å sjekke. For føflekkreft lønner det seg å sjekke med ABCDE-regelen.

unnamed.png

Endret av Palmetreet
  • Liker 5
Skrevet
Hulderen skrev (3 timer siden):

Jeg tipper på basalcellekreft. Altså den «snille» hudkreften.

Den oppstår vel ikke i føflekker, men direkte i huden. Jeg syns det ser mest ut som veldig tørr hud, som gjerne har fått en trøkk av barberhøvelen. Bra at du skal til legen, Ts, for slikt må man alltid sjekke, men det kan fint være noe helt ufarlig. 

Anonymkode: 3f642...51d

• Liker 6
Skrevet
Palmetreet skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er kreft, men lurt å sjekke. For føflekkreft lønner det seg å sjekke med ABCDE-regelen.

unnamed.png

Rart å se disse kreftflekkene, for jeg har jobbet med eldre og har sett de tusenvis av ganger.  De blir sjelden sjekket om de ikke klør eller blør. 

Anonymkode: 41824...9ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart å se disse kreftflekkene, for jeg har jobbet med eldre og har sett de tusenvis av ganger.  De blir sjelden sjekket om de ikke klør eller blør. 

Enig. Har selv sett disse på eldre. Og det virker som de ikke sjekkes dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den oppstår vel ikke i føflekker, men direkte i huden. Jeg syns det ser mest ut som veldig tørr hud, som gjerne har fått en trøkk av barberhøvelen. Bra at du skal til legen, Ts, for slikt må man alltid sjekke, men det kan fint være noe helt ufarlig. 

Anonymkode: 3f642...51d

Det stemmer, basalcellekteft oppstår direkte i huden. Men når den først er der, så kan den minne om en føflekk med litt merkelig overflate. Jeg vet jo ikke om det er det TS har, men syns det kunne ligne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Palmetreet skrev (1 time siden):

Enig. Har selv sett disse på eldre. Og det virker som de ikke sjekkes dessverre.

Hvis dere jobber med eldre og ser føflekker som kan være føflekkreft, så må dere jo melde fra! Det er ikke så lett for pasientene selv å oppdage dem, så da må jo dere ta ansvar!

• Liker 8
Skrevet

Umulig for oss å si, men jeg har en på armen som ligner. Den blir lik din når jeg blir tørr i huden. Smører meg noen dager, og så er den normal igjen. 

Ville uansett fått kjekket den. For bedre å sjekke en gang for mye enn for lite. 

Anonymkode: a9556...62a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 19.17):

Det kan nok like godt  være en såkalt "gammalmannsvorte" eller seboreiske keratoser. De er ofte ujevne og kan ha tørre skorper som kan "smuldre" av. De kan dukke opp ganske fort også. Synes TS sin flekk kan minne litt om det.

https://www.google.com/search?q=gammelmannsvorter&client=opera&hs=azN&sxsrf=AOaemvLV-ZrWOoGzCbiakvQt3BZJ4khUgw:1635166679516&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjqw9LIzuXzAhUUi8MKHXEpDCYQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1880&bih=1059&dpr=1

Anonymkode: 526f2...de5

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min har en lignende på ryggen. Det er tørr skorpe som man kan smuldre/plukke av. Flekken er ikke ujevn, har en farge, er ikke stor osv. Så det kan være at du rett og slett bare har en talgvorte/gammelmannsvorte, men hvis du er usikker, så er det jo best å gå til legen.

• Liker 1
Skrevet
On 10/18/2021 at 7:17 PM, AnonymBruker said:

On 10/18/2021 at 9:15 PM, Palmetreet said:

Men hvem skal sjekke dem tenker dere, det er vel dere som jobber nært på de eldre og oppdager dem som må si ifra så de blir sjekket?

Anonymkode: 1d64d...84f

Skrevet

I dusjen 2 ganger når jeg vasket meg bak på ryggen klorte jeg av en liten skorpe. Klødde litt der senere og så senere det er en føflekk. Det er ikke skorpe på nå mer, men litt tørr og ujevn rundt kantene. Legen og jeg vil fjerne den, time nå i uka. Det blir min 4 føflekk jeg får fjernet. 😊

Anonymkode: 9492b...90c

Skrevet
Hulderen skrev (På 18.10.2021 den 22.23):

Hvis dere jobber med eldre og ser føflekker som kan være føflekkreft, så må dere jo melde fra! Det er ikke så lett for pasientene selv å oppdage dem, så da må jo dere ta ansvar!

Disse pasientene er ofte multimorbide og det blir ikke gjort noe ift en mistenkelig føflekk med mindre den er plagsom, klør eller blør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...