Gå til innhold

Kan dere gi konkrete råd for å ikke spise godis når som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å legge fra meg dette med å spise usunne saker når som helst gjennom uka. Burde tenke som for barna at kun litt på lørdager er ok. Ikke kake på jobb mandag, en sjokolade tirsdagsettermiddag eller kanelboller på onsdag.

Nå hadde jeg egentlig klart 7 dager uten noen ting, tenkte å se om jeg greide meg til desember, men i det jeg ble tilbudt kake nå, så klarte jeg ikke holde tilbake. 
Som om jeg var blottet for alle gode tanker.

Hvor ble av «ingen godis før desember»? Eller ikke noe søtt i hele tatt i hverdagen? 

Der og da, hvorfor tenkte jeg ikke? Og hva kan jeg gjøre neste gang for å klare å si, «nei takk, ikke i dag, men kanskje i desember»?

Anonymkode: a1ac3...621

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å spise når jeg blir tilbudt kake og godis. Det er tross ikke så ofte deg skjer. Tar et lite stykke/noen biter, for å ikke være uhøflig. Føler det er en sosial greie som er forventet. Men hva jeg kjøper inn til meg selv er det 100% jeg som står for, og det er her jobben ligger. Kjøper inn druer og annen frukt som jeg spiser om godterisuget blir for stort. 

Anonymkode: 872fb...77e

• Liker 3
Skrevet

Tja, bestem deg på forhånd?

Personlig syns jeg kun på lørdag er for strengt. Jeg sier to dager i uka til meg selv. Det gir meg friheten til å ta en kakebit på jobb på mandag, og ha en dag til overs. Jeg holder meg mest til helgene, men da har jeg fleksibilitet.

Du må bare være bestemt. Si nei takk, ikke godta "men bare ett stykke skader ikke". Jeg kan ikke fordra at det er så mange som pusher mat på andre. Det er ikke høflig å mase.

Har ikke tro på kjempestrenge regler, det fungerer ikke i lengden. To ganger i uken fungerte fint for meg når jeg reduserte, og nå er jeg nede i en dag i uken, av og til null.

Anonymkode: c2d57...05d

• Liker 2
Skrevet

For meg er det enkleste å si at slik mat spiser jeg ikke. Selv ikke lørdag. Da trenger jeg ikke bruke viljestyrke eller å vurdere det en gang. 100% er enkelt, 99% vanskelig. Viljestyrke er ikke en konstant og når en er sliten, «brukt opp» viljestyrke på andre ting er det vanskelig å stå i mot.

Men vet det ikke er for alle, så mulig å lage regler og bestemme seg for de og programmere inn vanen. F.eks.

- når du er i besøk og blir tilbydd  har du bestem deg for at du tar et lite stykke

- spiser en mengde godis på lørdag du har bestemt deg for (planen for hvor mye legges på forhånd). 

Anonymkode: a8d8c...8ea

• Liker 1
Skrevet

Spis kakestykket og dropp kveldsmat? Så lenge du går i balanse kalorimessig så har det ikke noe å si (joda, noen kalorier er bedre enn andre, men generelt sett så vil det ikke slå veldig sterkt ut).

Anonymkode: 9eda7...0b1

• Liker 1
Skrevet

Spis det du vil 

Anonymkode: 56b38...62a

Skrevet

Tja, vi vet vel alle at godteri i større mengder ikke er spesielt gunstig for helsen.. Men så lenge du har et sunt og balansert kosthold ellers, og ikke sliter med overvekt du ønsker å bli kvitt, så ser jeg ikke problemet i å ta seg litt godteri eller et kakestykke når det frister. Jeg personlig foretrekker faktisk å spise litt hver dag, fremfor å spare opp alt og hive innpå i helgene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...