Gå til innhold

jeg vet ikke hvordan jeg skal tilgi utroskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sammen med en mann med veldige kvaliteter. Skal ikke ta fra han alt, selv om han var vært uro. Dette fant jeg ut ved å logge meg inn på hans tlf osv. Det er ett år siden dette skjedde, og det plager meg helt jævlig. Han har gjort opp for seg, og gitt meg hans sosiale medier (passord) osv, men jeg klarer ikke å bite tenna sammen. Den personen han var utro med, visste ikke noe om meg, og han har ikke noe forhold til henne i dag. Føler meg som en idiot som har sagt til han at jeg har tilgitt han, selv om jeg sitter å gnisser på dette nesten hver eneste dag. Vi har snakket om det, og det er ca 3 mnd siden jeg fant det ut. Hva i alle dager bør jeg gjøre? vi er samboere, og det irriterer meg noe helt sinnsykt at han har hatt et forhold til en annen dame underveis i vårt forhold. 

Anonymkode: d8929...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gode kvaliteter"

Skrevet

Var det et fysisk forhold? 

Anonymkode: 391ed...5c3

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Hvorfor er han verdt det? Hva gjør at du faktisk vil fortsette forholdet? Det er noe du må ha klart for deg. Hvis det kun er fordi du er redd for å være alene eller at du ikke kan finne noen bedre ville jeg tenkt meg om flere ganger om forholdet var verdt å satse på. 

Når det er sakt, utroskap er ikke noe man kommer over på 3 mnd, ikke kan man si at man tilgir det med en gang heller for det er så mye som skal fordøyes og føles på. Du trenger mer tid, sannsynligvis mye mer tid på å komme videre. 

Det er dessverre veldig vanskelig å stå midt oppi❤️ 

Skrevet

Greia er at det går ikke an å glemme, det vil alltid gnage. Så spørsmålet er om du orker å leve med det. Jeg kunne ikke, det er så respektløst. 

Anonymkode: 866c3...6d4

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor vil du tilgi? Når stormen har roet seg så fortsetter han. Vil du ha det utrygt?

Anonymkode: bc8a0...26a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært sammen med en mann med veldige kvaliteter. Skal ikke ta fra han alt, selv om han var vært uro. Dette fant jeg ut ved å logge meg inn på hans tlf osv. Det er ett år siden dette skjedde, og det plager meg helt jævlig. Han har gjort opp for seg, og gitt meg hans sosiale medier (passord) osv, men jeg klarer ikke å bite tenna sammen. Den personen han var utro med, visste ikke noe om meg, og han har ikke noe forhold til henne i dag. Føler meg som en idiot som har sagt til han at jeg har tilgitt han, selv om jeg sitter å gnisser på dette nesten hver eneste dag. Vi har snakket om det, og det er ca 3 mnd siden jeg fant det ut. Hva i alle dager bør jeg gjøre? vi er samboere, og det irriterer meg noe helt sinnsykt at han har hatt et forhold til en annen dame underveis i vårt forhold. 

Problemet, ts, er jo at du ikke lengre vet noe om dette. Du er sammen med en mann som lyver. Om at han har hatt sex med en eller flere kvinner eller menn mens han lot som om han kun hadde sex med deg.

Du vet at han er god til å lyve. Lyver han om jobben sin? Om forholdet sitt til venner? Om forbrytelser, barn, foreldre, kompiser - du vet intet om han som du ikke selv kan bevise.

At han har gitt deg passordet til de sosiale medier han ikke holder skjult for deg er dårlig nytt. Det betyr at han har andre måter å kommunisere på og er trygg på at du ikke finner ut av dem.

Hvordan du går videre? Du tar innover deg at han lyver. At du alltid bør anta at det han sier som du ikke kan verifisere er en løgn. Og så tar du innover deg at dere nå er i et åpent forhold. Ja, han har trolig sluttet å ha sex med den ene du fant ut av. Det hindrer han ikke i å opprettholde kontakten med de andre eller opprette nye forbindelser. Så vær ærlig på at forholdet nå er åpent. Han ligger med andre - du ligger med andre. Bruk for all del kondom fra nå av, ts. 

Anonymkode: fe27c...dd5

• Liker 5
Skrevet

Gå ifra han 

• Liker 3
Skrevet

Hvordan fant du ut av det og hva skjedde? 

Hvorfor i helvete har du tilgitt han!?

Anonymkode: 47939...31e

• Liker 3
Skrevet

Var det en engangs-smell han gikk på i et tilfelle der plutselig anledningen bød seg og han falt for fristelsen? Eller var denne affæren en planlagt greie? Jeg synes det er en viss forskjell på om man mister hodet i en situasjon hvor man plutselig står overfor en fristelse, enn at man med vitende og vilje planlegger å gå bak ryggen på sin partner. I det siste tilfelle vil jeg påstå man er rimelig kald og kynisk og jeg hadde hatt store problemer med å tro på at han i det hele tatt var glad i meg. 

Anonymkode: 4ee5c...68b

• Liker 3
Skrevet

Tilgivelse er ikke noe du evt gjør for hans del, det er for egen del. Hvis du blir klar for det. 

Jeg hadde kanskje tilgitt med årene (ikke etter tre måneder), men jeg hadde ikke ønsket å fortsette forholdet. Dersom min mann er utro, er det et symptom på at han ikke er den mannen jeg tror han er, med de verdiene jeg tror han har, og da ønsker jeg ikke å leve med ham. Å være utro er ikke noe som skjer helt av seg selv. Det er en aktiv handling. Alkohol fjerner sperrer, men det endrer ikke mennesker. (Vet ikke om det var alkohol inne i bildet hos deg, men ofte er det det, og den blir brukt som unnskyldning). 

Anonymkode: 79893...b11

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For det første er det forskjell på å tilgi noe og å glemme at det har skjedd. Det er jo et tillitsbrudd, og det kan være vanskelig/umulig å komme over, selv om man ønsker å komme over det. Kanskje går det, kanskje ikke. Men det beste du kan gjøre er vell å starte med å tenke over hvorfor du ønsker å berge forholdet? Hva er bra? Og se det positive i feks det at han er åpen og prøver å "gjøre opp for/trygge deg i relasjonen igjen". Det er ikke enkelt, men det kan gå om man er åpen for det og jobber med seg selv og forholdet. Kanskje er det verdt å få litt hjelp til å takle det og, om man virkelig ønsker å redde forholdet. 🙂 

Men, om problemet er at du faktisk ikke har tilgitt han å dveler ved det enda, Ikke bare sliter med tillitsbruddet osv, da er det iallefall dømt til å mislykkes om du ikke greier å endre på det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet, ts, er jo at du ikke lengre vet noe om dette. Du er sammen med en mann som lyver. Om at han har hatt sex med en eller flere kvinner eller menn mens han lot som om han kun hadde sex med deg.

Du vet at han er god til å lyve. Lyver han om jobben sin? Om forholdet sitt til venner? Om forbrytelser, barn, foreldre, kompiser - du vet intet om han som du ikke selv kan bevise.

At han har gitt deg passordet til de sosiale medier han ikke holder skjult for deg er dårlig nytt. Det betyr at han har andre måter å kommunisere på og er trygg på at du ikke finner ut av dem.

Hvordan du går videre? Du tar innover deg at han lyver. At du alltid bør anta at det han sier som du ikke kan verifisere er en løgn. Og så tar du innover deg at dere nå er i et åpent forhold. Ja, han har trolig sluttet å ha sex med den ene du fant ut av. Det hindrer han ikke i å opprettholde kontakten med de andre eller opprette nye forbindelser. Så vær ærlig på at forholdet nå er åpent. Han ligger med andre - du ligger med andre. Bruk for all del kondom fra nå av, ts. 

Anonymkode: fe27c...dd5

jeg tror du misforstår litt. jeg ligger ikke rundt. jeg er enda i et forhold, og jeg kommer aldri til å være utro uansett, fordi det bryter med alt jeg står for. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg tror du misforstår litt. jeg ligger ikke rundt. jeg er enda i et forhold, og jeg kommer aldri til å være utro uansett, fordi det bryter med alt jeg står for. 

Hvis det å være utro bryter med alt du står for; hvorfor er du da sammen med en utro mann?

Anonymkode: c32fe...054

• Liker 5
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, og det ga meg aldri fred. Måtte bare kutte ut. Det er veldig vanskelig å leve med. Hvis det er ekstremt viktig for deg å være i forhold med han, kan du prøve psykolog, evt parterapi. For min del klarte jeg ikke å komme forbi dette. 

Anonymkode: f99fd...14e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor går dere ikke til parterapi? Høres ut som dere trenger det.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke å vite hvordan du tilgir utroskap. For det er ikke noe du må gjøre. Utroskap er utilgivelig, og kan ikke gjøres om. Så informer din mann om at du tok feil, han er ikke tilgitt. Deretter må dere finne ut om og hvordan dere skal gå videre. Om du ikke kan leve med en du ikke kan tilgi, så må dere starte prosessen mot skilsmisse.

• Liker 3
Gjest Tohjørning
Skrevet

Først av alt må du ikke ta det så personlig. Alle menn er polygamister av natur, og det er først og fremst selvdisiplinen som avgjør om man er utro eller ikke. At noen ikke er utro mot deg, betyr ikke at han ikke har lysten/driften til å være det. Så sånn sett er dere alle i samme båt, med menn som ønsker å ligge med andre damer. At akkurat din samboer feilet på selvdisiplinen forteller sånn sett lite og ingenting om deg. Han gav etter for en drift som vi alle naturlig har, og det er egentlig alt. Bør det strengt tatt være så vanskelig å tilgi?

Og så er det heller ikke sånn at det å tilgi nødvendigvis også innebærer å fortsette forholdet. Det går an å tilgi noen for det de gjorde, og samtidig avslutte et forhold som nå blir mye vanskeligere. Det at du valgte å fortsette forholdet gjør det - ironisk nok - vanskeligere for deg å tilgi. Dersom du bare hadde avsluttet det der og da, ville du nok ha tilgitt feilsteget hans for lenge siden.

Skrevet
Tohjørning skrev (8 timer siden):

Først av alt må du ikke ta det så personlig. Alle menn er polygamister av natur, og det er først og fremst selvdisiplinen som avgjør om man er utro eller ikke. At noen ikke er utro mot deg, betyr ikke at han ikke har lysten/driften til å være det. Så sånn sett er dere alle i samme båt, med menn som ønsker å ligge med andre damer. At akkurat din samboer feilet på selvdisiplinen forteller sånn sett lite og ingenting om deg. Han gav etter for en drift som vi alle naturlig har, og det er egentlig alt. Bør det strengt tatt være så vanskelig å tilgi?

Og så er det heller ikke sånn at det å tilgi nødvendigvis også innebærer å fortsette forholdet. Det går an å tilgi noen for det de gjorde, og samtidig avslutte et forhold som nå blir mye vanskeligere. Det at du valgte å fortsette forholdet gjør det - ironisk nok - vanskeligere for deg å tilgi. Dersom du bare hadde avsluttet det der og da, ville du nok ha tilgitt feilsteget hans for lenge siden.

Selvsagt er det ikke sånn. 

• Liker 4
Skrevet
Tohjørning skrev (8 timer siden):

Det første avsnittet ditt, det gjelder da like mye for oss kvinner som menn. Så jeg syntes du kunne skrevet "alle MENNESKER er polygamister". 

Vi har også lyst til å ligge med andre menn (og endel av oss gjør det) selv om vi er gift. Vi fantaserer også om andre menn mens vi har sex. Det er derfor vi som regel lukker øynene når mannen vår prøver å tilfredsstille oss. Så vi kan tenke på en deiligere mann med større p😘

Anonymkode: 80254...e4b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...