AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg og min mann fikk to tette barn, og bestemte oss for at to var nok. Det var en periode som var travel med lite søvn. Vi solgte alt babyutstyr, og var veldig bestemt på at to var passelig. Nå er barna våre 4 og 6 år, det er en veldig fin tid og vi koser oss som foreldre. Det siste halvåret har jeg kjent på at jeg er ganske babysyk, jeg titter litt ekstra på gravide mager, babyer.. Tenker på hvor koselig det hadde vært med en baby igjen, og for en gave det er for barna med et søsken til. Javisst hadde det blitt travelt med en baby igjen, jeg har ikke glemt hvordan det var. Snakket om dette med mannen min en kveld, forventet et svar som at to barn er nok, men så sier han at det hadde vært koselig med en baby til. Så nå klarer jeg ikke å bestemme meg for hva jeg vil, vi har vært så steile på dette med to barn, vanskelig å tenke seg noe annet. Noen for og mot rundt et tredje barn? Erfaringer? Anonymkode: 5f52b...309
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Bil er jo noe man må ta hensyn til ved 3 barn. Avhengig av bilen man har kan det jo bli trangt baki. Anonymkode: 82f4c...6f0 1
Mooza Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 (endret) For; veldig koselig med baby. Særlig den tredje synes jeg var så kos. Du har roen. Koselig for de eldre barna å få et lite barn som søsken. Barn er alltid kjekt. Mot; Kan bli stress med det tredje barnet. Tidligere ferdig hvis du ikke får et barn til, og kan nyte dager med mannen din. De blir tenåringer....Så blir jo alt dyrere da, og man må "starte litt på nytt" Dere har jo liksom kommet over babyperioden og har to små barn likevel. Det er jo en nydelig alder de er i. Det vet du jo godt siden du koser deg med dem, og det er vel også det å se at de blir eldre som nesten fyller deg med angst som foreldre. At man vil ikke slippe den babyperioden med så mye kos. Får det savnet... Nei hva ska jeg si? Jeg har tre og elsker barna mine. To virker litt stusselig på meg nå, men ja. Det er jo litt hva du vil og tenker dere har overskudd til. De maser jo om at vi skal få det tredje barnet, så Erna blir jo glad Endret 18. oktober 2021 av Mooza 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Vi sliter også med å bestemme oss for et tredje eller ikke. Og om vi skal ha en til så ønsker vi det snarest pga. alder. Men har ca 1 år på oss. Anonymkode: cb809...071
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 For: - En berikelse for familien og de to storesøsknene. - De er store nok til at dere trolig unngår sjalusi, de kan hjelpe litt til kanskje (se til den lille i små øyeblikk etterhvert). - En «siste» mulighet til å oppleve alt sammen enda en gang (graviditet, fødsel, barsel, babytiden). Mot - Å starte på nytt med våkenetter, tannfrembrudd, bæsjebleier, søl ved matbordet, barnesykdommer. - Dyrt, spesielt siden dere må handle inn alt på nytt. - Plassmangel, har dere stort nok hus? Også når de blir litt eldre og kanskje vil ha litt privatliv og ett sted å trekke seg tilbake med venner? Har selv to og tror det blir med de to. Da har vi ekstra god tid til å følge opp de. Så er jeg litt «redd» for å «gå glipp av» ett par viktige år med de jeg allerede har dersom det blir en krevende babytid. Har selv hatt kolikkbarn og det krever virkelig alt en har. Ser frem til å kunne finne på mye gøy sammen som familie fremover uten en liten til å ta hensyn til mtp rutiner som tidlig leggetid, dagdupper osv. Slippe å drasse på vogn og alt mulig hvor en man skal. Det siste avsnittet ble kanskje litt negativt. Dersom dere virkelig ønsker og har kapasitet så må dere jo bare kjøre på tenker jeg. De færreste angrer på de barna man får. Anonymkode: 21064...81c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Vi valgte å få attpåklatt etter rett over 11 år siden sist! De eldste er nå 12 og 15. Det er DET HYGGLIGSTE vi har gjort😍 så hyggelig at vi nå venter baby nr 4🙈 blir bare 1 år mellom de to yngste! Hvor tette er dine to første og hvor gamle er de? Anonymkode: 31575...75d 2
Luckie Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Har to stk jeg også på 4 og 7. De fire siste årene hat vært meget krevende, så en tredje hadde vært uaktuelt her. Tenker bare «så glad det ikke er meg» når jeg ser gravide eller babyer. Men, over til deg😅 Hvis du virkelig vil ha en til, så tror jeg ikke det bare går over. Hvis mannen din også deler samme syn, så kjør på.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Vi har to barn, 7 og 10 år, og jeg har lenge tenkt at jeg vil ha tre barn. Nå begynner jeg derimot å kjenne på at jeg føler meg ferdig. Å få litt frihet igjen, ungene kan leke med selvstendig, slå følge til skolen osv. Samt med eldre barn følger mange ting som tar mye tid, idrett, dugnader, møter, vennebesøk, overnatting, cup, mer lekser ++ som skal følges opp. Kjenner jeg er sliten, og at det er nok oppi hverdagslogistikken med to foreldre i 100% jobb. Selv om jeg eeeelsket å gå gravid og babytiden, tror jeg ikke jeg er så gira på en tredje runde med alt hverdagsstress når de blir eldre. Spesielt nå når det er mørkere ute, våtere og kaldere, kjenner jeg på at det jeg «rosemaler» når det er varmt, tørt, man har mer energi, ungene leker fint på sommerferie osv, ikke er representativt for hverdagen😅 En annen viktig ting for meg, og dette må leses med godvilje. Jeg jobber med multifunksjonshemmede barn med store hjerneskader, utviklingshemming og andre krevende diagnoser, og selv om gudene skal vite at jeg er ufattelig glad i dem, er jeg livredd for å få et barn med så store utfordringer, dersom vi skulle få et tredje barn. Selv om de er en berikelse på mange måter, tør jeg ikke tenke på påkjenningen for familien, storesøsken, å få et barn som trenger så mye ekstra. Og en mindre alvorlig ting, det er mye tvillinger i familien min, og jeg kjenner flere andre familier som skulle ha en ekstra, «attpåklatten», tredjemann, og fikk tvillinger. Det hadde blitt for mye for meg. Anonymkode: 49447...cf2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 Mine er 4 og 7 nå, det er ett barnehagebarn og en andreklassing. Altså, det jo nå de begynner å bli dyrere. Og gøyere.. Man kan dra på hyttetur og kjøre slalåm eller langren, f.eks, de er jo store nok til det. Små turer også, disse mine to klarer å gå 4-6 km. Snart kan man kanskje tenke seg en tur utenlands også, og da kanskje noe mer action enn bare ligge på hotellet. Alt dette må du jo utsette med 4-5 år til, om du begynner på nytt med baby nå. Det er jo også litt kjedelig og urettferdig for de eldste, er det ikke? Så om økonomi, for det er nå de begynner med aktiviteter. Og aktiviteter koster. Det er fotballskole, og danseskole, og svømming, og skiskole med barnehagen osv. Det er 2,5 tusen pr aktivitet jo (i halvåret, fotballakademi er dyrere, det er 2,5 pr måned). Også er det barnehage og SFO, bare det er 6 tusen med to barn. Joda, ville jo klart oss med tre også, men aktivitetene ville måtte begrenses, både pga penger og logistikk med henting/levering. Og vi har flere trebarnsfamilier i nabolaget, og de er helt sikkert fornøyde med alle sine tre barn. Jeg skjønner det godt, man angrer jo ikke på barna. Men jeg ser også at de sliter med logistikk stadig, spør ofte om hjelp med kjøring dit og datt, også er det veldig glade i å sende barna på besøk. Også hvis det er noen som plutselig glemmer bursdagsinvitasjon eller andre avtaler, så kan du vedde på at det er trebarnsforeldre. Så litt tungt må det no være, selv om de selvsagt ikke angrer. Anonymkode: 3b82b...a6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå