AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg har et barn på 3 år med en mann som ikke gleder seg eller bryr seg om jul, påske, bursdager, osv. Han og hans familie gir kun noen få gaver til bursdager, og det er det. Ofte gir de bare en vinflaske og blomster til hverandre. De har ikke juletre, ingen spesielle juletradisjoner, påskeaktiviteter, osv. De er ikke religiøse og er helt norske om noen lurte på det. Det er ingen lek og moro hos de synes nå jeg da. Er dette normalt? Barnet ser kun faren sin 1 helg i måneden og har null overnatting etter ønske fra far, men blir ikke dette veldig kjedelig for et barn når overnatting blir aktuelt? Har prøvd å snakke med far om dette. Han sier jeg bryr meg for mye om tradisjoner. MEN jeg elsker det! Hos oss feirer vi alt som kan feires. 🤩 Forskjellen på han og meg både med tanke på dette og vår personlighet er så store at jeg lurer på konsekvensene av dette om man tenker på barnet? Må barnet på overnatting hos far dersom det ikke vil? Jeg tenker på juridisk sett. Barnet elsker alt vi gjør her hjemme. 🥰 Barnet har aldri ytret ønske om å sove over hos faren sin. Noen eksempler på hva vi har her hos oss: - Julekalender - Julestrømpe - Juletre - Juleverksted - Julebord - Julemiddager - Påskelunsj - Påskeaktiviter som å male på egg, lage påskekort, lete etter påskeegg - Halloween - Temabursdager - Valentine - Thanksgiving - Høsttur på fjellet hvert år Anonymkode: 5017d...fa2 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg vil si hans familie er mer normal enn din. Vi har kun juletre og julemiddag av det du har ramset opp. Anonymkode: c3d3f...7d4 26
Tanuki Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Hvis barnet er såpass lite hos faren sin så spiller det vel ingen stor rolle at han ikke feirer høytider? Eller er planen å øke samværet etter som barnet blir større? 30
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har et barn på 3 år med en mann som ikke gleder seg eller bryr seg om jul, påske, bursdager, osv. Han og hans familie gir kun noen få gaver til bursdager, og det er det. Ofte gir de bare en vinflaske og blomster til hverandre. De har ikke juletre, ingen spesielle juletradisjoner, påskeaktiviteter, osv. De er ikke religiøse og er helt norske om noen lurte på det. Det er ingen lek og moro hos de synes nå jeg da. Er dette normalt? Barnet ser kun faren sin 1 helg i måneden og har null overnatting etter ønske fra far, men blir ikke dette veldig kjedelig for et barn når overnatting blir aktuelt? Har prøvd å snakke med far om dette. Han sier jeg bryr meg for mye om tradisjoner. MEN jeg elsker det! Hos oss feirer vi alt som kan feires. 🤩 Forskjellen på han og meg både med tanke på dette og vår personlighet er så store at jeg lurer på konsekvensene av dette om man tenker på barnet? Må barnet på overnatting hos far dersom det ikke vil? Jeg tenker på juridisk sett. Barnet elsker alt vi gjør her hjemme. 🥰 Barnet har aldri ytret ønske om å sove over hos faren sin. Noen eksempler på hva vi har her hos oss: - Julekalender - Julestrømpe - Juletre - Juleverksted - Julebord - Julemiddager - Påskelunsj - Påskeaktiviter som å male på egg, lage påskekort, lete etter påskeegg - Halloween - Temabursdager - Valentine - Thanksgiving - Høsttur på fjellet hvert år Anonymkode: 5017d...fa2 Det er som om jeg skulle skrevet det selv. Akkurat slik er far til mine barn og hans familie. Dessverre fører det til at barna har en del negative opplevelse fra høytidene og feriene hos far. Det er skikkelig trist og barna er ofte skuffet. I flere år dro jeg til far med påskeegg, julestrømpe, adventskalendere, julepynt, halloweenutstyr osv. Dette for at barna skulle få de tradisjonene de er vant til hjemme. Far reagerte med sinne og forklarte at han ikke ønsket "mine" tradisjoner. Forsøkte å forklare han at det ikke var mine tradisjoner, men tradisjoner de fleste i norges land har. Barna begynner nå å bli store og ønsker ikke lenger å være der i høytiden og på merkedager. Men nei, barnet må ikke tvinges til overnatting. Med mindre det foreligger ved dom/ rettslig avgjørelse. Men barnet har rett til samvær og kontakt med sin far. Og mest sannsynlig godt av det også. Du bør absolutt legge til rett for samvær med far. Men det kan være på dagtid feks. Og så kan dere ha overnatting når barnet selv er klar for det. Og med tanke på høytiden: ha barnet hjemme og kjør samvær resten av året. Anonymkode: dd329...b38 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har et barn på 3 år med en mann som ikke gleder seg eller bryr seg om jul, påske, bursdager, osv. Han og hans familie gir kun noen få gaver til bursdager, og det er det. Ofte gir de bare en vinflaske og blomster til hverandre. De har ikke juletre, ingen spesielle juletradisjoner, påskeaktiviteter, osv. De er ikke religiøse og er helt norske om noen lurte på det. Det er ingen lek og moro hos de synes nå jeg da. Er dette normalt? Barnet ser kun faren sin 1 helg i måneden og har null overnatting etter ønske fra far, men blir ikke dette veldig kjedelig for et barn når overnatting blir aktuelt? Har prøvd å snakke med far om dette. Han sier jeg bryr meg for mye om tradisjoner. MEN jeg elsker det! Hos oss feirer vi alt som kan feires. 🤩 Forskjellen på han og meg både med tanke på dette og vår personlighet er så store at jeg lurer på konsekvensene av dette om man tenker på barnet? Må barnet på overnatting hos far dersom det ikke vil? Jeg tenker på juridisk sett. Barnet elsker alt vi gjør her hjemme. 🥰 Barnet har aldri ytret ønske om å sove over hos faren sin. Noen eksempler på hva vi har her hos oss: - Julekalender - Julestrømpe - Juletre - Juleverksted - Julebord - Julemiddager - Påskelunsj - Påskeaktiviter som å male på egg, lage påskekort, lete etter påskeegg - Halloween - Temabursdager - Valentine - Thanksgiving - Høsttur på fjellet hvert år Anonymkode: 5017d...fa2 Herregud. Skal si du har blitt lurt inn i kapitalismens klor. Hørtes hysterisk tradisjonsbasert ut. Her feirer mannens familie bare runde tall, de gir aldri gave ellers, de har ikke juletre - men GUD som jeg slapper av på julaften der! Så herlig og lite kvelende tradisjonsstemning som det er hos min side av familien. Du feirer thanksgiving? Dette må jo være en trolletråd. Anonymkode: ff4c2...2c4 23
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er som om jeg skulle skrevet det selv. Akkurat slik er far til mine barn og hans familie. Dessverre fører det til at barna har en del negative opplevelse fra høytidene og feriene hos far. Det er skikkelig trist og barna er ofte skuffet. I flere år dro jeg til far med påskeegg, julestrømpe, adventskalendere, julepynt, halloweenutstyr osv. Dette for at barna skulle få de tradisjonene de er vant til hjemme. Far reagerte med sinne og forklarte at han ikke ønsket "mine" tradisjoner. Forsøkte å forklare han at det ikke var mine tradisjoner, men tradisjoner de fleste i norges land har. Barna begynner nå å bli store og ønsker ikke lenger å være der i høytiden og på merkedager. Men nei, barnet må ikke tvinges til overnatting. Med mindre det foreligger ved dom/ rettslig avgjørelse. Men barnet har rett til samvær og kontakt med sin far. Og mest sannsynlig godt av det også. Du bør absolutt legge til rett for samvær med far. Men det kan være på dagtid feks. Og så kan dere ha overnatting når barnet selv er klar for det. Og med tanke på høytiden: ha barnet hjemme og kjør samvær resten av året. Anonymkode: dd329...b38 Hjelp. Forstår du virkelig ikke at du tråkket over en grense eller fem? Anonymkode: ff4c2...2c4 11
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg liker også feiringer, men jeg vet samtidig at det ikke er SÅ viktig. Det er en bonus for barna, de hadde klart seg uten Vi tenker vel ofte at vårt eget nivå er det eneste fornuftige, ikke mer, ikke mindre Anonymkode: 2c83a...460 2
Crazydoglady Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Altså, Ja, barn gleder seg til jul, fortrinnsvis julaften og gaver, ja, de synes sikkert det er litt kjedelig, men det er vell ikke akkurat noe problem. Det tåler de nok og det høres jo ut som barnet får mer enn nok feiring hjemme hos deg. Evt konsekvenser som at barnet ikke ønsker å feire jul der osv etterhvert som barnet blir eldre rammer jo han og ingen andre. Det er neppe traumatisk for barnet å ikke alltid ha storslåtte feiringer. 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg vil si hans familie er mer normal enn din. Vi har kun juletre og julemiddag av det du har ramset opp. Anonymkode: c3d3f...7d4 Og jeg vil si det motsatte! Kjenner ingen barnefamilier som ikke gjør mer utav jula enn juletre og julemiddag. Anonymkode: a6435...42f 28
Delfin82 Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg tenker det blir som med alt annet. Barna må lære seg til hva som er tradisjon hos far og hva som er hos mor. At de ikke får verken det ene eller det andre når de er hos far er noe far må stå for. Hadde også blitt sur om min mann eller da eks mann skulle kommet på døra her med all verdens ting mens barna var hos meg og jeg ikke delte de samme tradisjonene eller verdiene som han. Ungene går glipp av ting ja.. Men da får du evt ta det igjen når de er hos deg. La far gjøre sin greie og du gjør din. Så finner barna ut selv hva de vil gjøre når de blir voksne. At de går glipp av en julestrømpe er ikke det som skader psyken til ett barn. At mor og far krangler om hver minste ting derimot gjør mer skade. 10
Rosa Sitron Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil si hans familie er mer normal enn din. Vi har kun juletre og julemiddag av det du har ramset opp. Anonymkode: c3d3f...7d4 Tror normalen er nærmere ts enn det du beskriver. 22
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 Polyester skrev (31 minutter siden): HHAAHAHAH thanksgiving?! Ja, vi har amerikanske slektninger. Det er ikke mer enn en kalkunmiddag og en runde rundt bordet der hver og enkelt sier noen få ord om hva de er takknemlig for. Anonymkode: 5017d...fa2 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har et barn på 3 år med en mann som ikke gleder seg eller bryr seg om jul, påske, bursdager, osv. Han og hans familie gir kun noen få gaver til bursdager, og det er det. Ofte gir de bare en vinflaske og blomster til hverandre. De har ikke juletre, ingen spesielle juletradisjoner, påskeaktiviteter, osv. De er ikke religiøse og er helt norske om noen lurte på det. Det er ingen lek og moro hos de synes nå jeg da. Er dette normalt? Barnet ser kun faren sin 1 helg i måneden og har null overnatting etter ønske fra far, men blir ikke dette veldig kjedelig for et barn når overnatting blir aktuelt? Har prøvd å snakke med far om dette. Han sier jeg bryr meg for mye om tradisjoner. MEN jeg elsker det! Hos oss feirer vi alt som kan feires. 🤩 Forskjellen på han og meg både med tanke på dette og vår personlighet er så store at jeg lurer på konsekvensene av dette om man tenker på barnet? Må barnet på overnatting hos far dersom det ikke vil? Jeg tenker på juridisk sett. Barnet elsker alt vi gjør her hjemme. 🥰 Barnet har aldri ytret ønske om å sove over hos faren sin. Noen eksempler på hva vi har her hos oss: - Julekalender - Julestrømpe - Juletre - Juleverksted - Julebord - Julemiddager - Påskelunsj - Påskeaktiviter som å male på egg, lage påskekort, lete etter påskeegg - Halloween - Temabursdager - Valentine - Thanksgiving - Høsttur på fjellet hvert år Anonymkode: Prototypen på et heseblesende pliktløp. Redd for å skulle deg ut Ts? Anonymkode: 62f91...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 Familier er forskjellige og det er din oppgave som mor å lære barna dette. Jeg elsker alt med jul. Det overpyntes og jeg har mange tradisjoner som jeg overfører til barna. Men fars familie er ikke så ekstreme som meg. Dette er forklart og vist til barna. De koser seg fordet 🙂 Det er vi som foreldre som lager barns forventninger fordi vi overdriver alt. Mine barn tar sine egne valg og for alt jeg veit er de dritt lei mine tradisjoner når de blir større. Anonymkode: 338d7...389 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 Tanuki skrev (3 timer siden): Hvis barnet er såpass lite hos faren sin så spiller det vel ingen stor rolle at han ikke feirer høytider? Eller er planen å øke samværet etter som barnet blir større? Planen er ikke å øke samvær, men 1 helg med overnatting når barnet blir eldre. Far ønsker også annenhver jul, men jeg ønsker julen siden vi feirer det mer enn han og hans familie. Jeg har feiret jul med barnefar og hans familie en gang da vi var uten barn. Det minnet ikke om jul en gang og jeg kjedet meg i hjel for å være ærlig. Jeg sa selvfølgelig aldri dette til min ex. Jeg er jo vant med noe helt annet! Full fart hos oss, masse barn som løper rundt, julenissen som kommer på besøk, god mat, julemusikk, osv. Elsker jul 🥰 Anonymkode: 5017d...fa2 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 Delfin82 skrev (3 timer siden): Jeg tenker det blir som med alt annet. Barna må lære seg til hva som er tradisjon hos far og hva som er hos mor. At de ikke får verken det ene eller det andre når de er hos far er noe far må stå for. Hadde også blitt sur om min mann eller da eks mann skulle kommet på døra her med all verdens ting mens barna var hos meg og jeg ikke delte de samme tradisjonene eller verdiene som han. Ungene går glipp av ting ja.. Men da får du evt ta det igjen når de er hos deg. La far gjøre sin greie og du gjør din. Så finner barna ut selv hva de vil gjøre når de blir voksne. At de går glipp av en julestrømpe er ikke det som skader psyken til ett barn. At mor og far krangler om hver minste ting derimot gjør mer skade. Men han har jo ikke tradisjoner? Hva blir det å lære da? Enig i det. Ja, vi krangler om de minste ting også dessverre. Alt som skal prates om, blir en diskusjon. Derfor det er greit å høre hvordan andre gjør det eller har det for å få litt andre perspektiver. Anonymkode: 5017d...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har et barn på 3 år med en mann som ikke gleder seg eller bryr seg om jul, påske, bursdager, osv. Han og hans familie gir kun noen få gaver til bursdager, og det er det. Ofte gir de bare en vinflaske og blomster til hverandre. De har ikke juletre, ingen spesielle juletradisjoner, påskeaktiviteter, osv. De er ikke religiøse og er helt norske om noen lurte på det. Det er ingen lek og moro hos de synes nå jeg da. Er dette normalt? Barnet ser kun faren sin 1 helg i måneden og har null overnatting etter ønske fra far, men blir ikke dette veldig kjedelig for et barn når overnatting blir aktuelt? Har prøvd å snakke med far om dette. Han sier jeg bryr meg for mye om tradisjoner. MEN jeg elsker det! Hos oss feirer vi alt som kan feires. 🤩 Forskjellen på han og meg både med tanke på dette og vår personlighet er så store at jeg lurer på konsekvensene av dette om man tenker på barnet? Må barnet på overnatting hos far dersom det ikke vil? Jeg tenker på juridisk sett. Barnet elsker alt vi gjør her hjemme. 🥰 Barnet har aldri ytret ønske om å sove over hos faren sin. Noen eksempler på hva vi har her hos oss: - Julekalender - Julestrømpe - Juletre - Juleverksted - Julebord - Julemiddager - Påskelunsj - Påskeaktiviter som å male på egg, lage påskekort, lete etter påskeegg - Halloween - Temabursdager - Valentine - Thanksgiving - Høsttur på fjellet hvert år Anonymkode: 5017d...fa2 Å feire Thanksgiving og Valentine i Norge om man ikke har amerikanske aner synes jeg er rimelig spesielt. Anonymkode: fe6c4...7bc 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #19 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, vi har amerikanske slektninger. Det er ikke mer enn en kalkunmiddag og en runde rundt bordet der hver og enkelt sier noen få ord om hva de er takknemlig for. Anonymkode: 5017d...fa2 Jeg har også slektninger fra andre land, men vi feirer da ikke tradisjonelle høytider fra de landene av den grunn. Anonymkode: 4e786...c8a 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #20 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg er ikke spesielt glad i høytider og tradisjoner, og hadde aldri orket styre med alt det du styrer med. Her er det juletre, julestrømpe, julegaver, julemiddager og litt baking til jul, ellers har vi svært få tradisjoner. Guttungen får påskeegg i påsken, men ikke noe mer enn det. Synes helt ærlig høytider og tradisjoner er litt stress - og tror absolutt ikke barn tar skade av å ikke «feire» alle disse høytidene. Anonymkode: 5905e...ecd 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå